معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با تاكید بر آن كه مبارزه با استعمال و قاچاق دخانیات نیازمند برقراری حاكمیت یكپارچه و تولیت مشخص است؛ گفت: وضعیت دخانیات در امر سلامت رو به پس رفت است.

به گزارش ایسنا، دكتر رمضانخانی در كارگاه بررسی وضعیت قاچاق دخانیات در ایران با اشاره به لزوم هماهنگی میان دانشگاه‌ها و بخش‌های مختلف دانشگاهی به منظور ارتقا سطح علمی، گفت: برخی از مفاهیم و اصطلاحات به صورت مكرر تكرار می‌شود اما ریشه اساسی مطالب در نظر گرفته نمی‌شوند. هر یك از سوال‌های مربوط به سیگار و قاچاق آن در داخل نیز باید به صورت علمی پاسخ داده شده و آسیب شناسی شوند.

وی گفت: در دانش‌آموزان تجربه قلیان بیشتر از تجربه سیگار است. همچنین دانش‌آموزان دختر بیشتر از پسران قلیان را تجربه كرده‌اند. بر اساس تحقیقات انجام شده وضعیت دخانیات در امر سلامت رو به پسرفت است. بنابراین لازم است كه مصرف دخانیات كاهش یافته و به سمت ارتقا سلامت پیش رود. همچنین ارایه خدمات نظام سلامت نسبت به این عامل تهدید كننده راضایت بخش نیست. برای درك الزامات در امر دخانیات باید نیازها بررسی شود.

دكتر رمضانخانی ادامه داد: به منظور مشخص كردن استراتژی‌های اصلی در امر دخانیات باید یك تولیت واحد مشخص شود. بنابراین در امر دخانیات نیازمند برقراری حاكمیت یكپارچه و سیاستگذاری دورنگر و اصولی هستیم چرا كه ساختار برای یك وظیفه مشخص نوشته می‌شود و نمی‌توان گفت كه در یك امر خاص، همه مسوول هستند. همچنین در برنامه‌ها باید اولویت‌ها مشخص شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان این كه نظام اطلاعات در امر دخانیات لازم است كه در قالب نظام سلامت مشخص شود ابراز امیدواری كرد كه توانایی‌های بالقوه و بالفعل اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در برنامه مبارزه و كنترل استعمال دخانیات تاثیر گذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha