چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 129790

زمانی که مشغول درمان بیماری هستیم، احتمال بروز هر گونه اشتباهی اجتناب‌ناپذیر است.

5 اشتباه شایع در درمانِ افسردگی

سلامت نیوز: زمانی که مشغول درمان بیماری هستیم، احتمال بروز هر گونه اشتباهی اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، افسردگی بیماری سرسختی است که دید و حس شما را نسبت به خودتان تغییر می‌دهد. به گزارش «سای‌سنترال» در ادامه به برخی رفتارها و تفکراتی اشاره می‌شود که در مسیر کنترل و درمان افسردگی موانع مهمی هستند و روند بهبودی را کندتر و یا حتی ناموفق می‌کنند:

1. تلقین‌های منفی

زمانی که کسی دچار افسردگی می‌شود دائما به موضوعات منفی فکر می‌کند و موضوعاتی مثل عدم تمرکز، احساسات منفی و بی‌حوصلگی از این دست هستند. کارشناسان معتقدند برای مقابله با این احساسات منفی، فرد باید از این افکار خود انتقاد کرده تا احساس خجالت کند. چرا که زمانیکه فرد دچار افسردگی می‌شود، در افکار منفی خود غرق می‌شود و نه تنها بر حالت روحی فرد بلکه حتی بر خواب، انرژی، انگیزه و حتی نوع نگاهش به خود و زندگی تاثیر می‌گذارد. بنابراین باید فعال و مثبت بود تا از شر این احساسات خلاص شد و به کاهش سریعتر احساس ناخوشایند افسردگی کمک کرد.

2. انتشار احساسات منفی

زمانیکه دچار افسردگی هستید با گفتن آن به دیگران، آنها را نیز در احساسات منفی درگیر می کنید. به خاطر داشته باشید که دیگران حتی کسانی که خیلی آنها را دوست دارید متخصص و روانپزشک نیستند که بتوانند راجع به این احساسات منفی به شما کمک کنند و چه بسا که اطلاعات آنها در این مورد کهنه و قدیمی باشد. حتی در صورت حرف زدن از مشکلتان در خصوص جزئیات آن صحبت نکنید یا کلمه افسردگی را به کار نبرید چون اطرافیان را به تدریج خسته می‌کند. آنچه در این شرایط بسیار مهم است، این است که به دیگران از آنچه که واقعا نیاز دارید بگویید تا شاید بتوانند کمکتان کنند.

3. دست‌کم گرفتن افسردگی

در حالی که برخی افراد به تاثیرات سوء افسردگی بر سلامت واقف هستند، برخی دیگر تاثیرات آن در زندگی را ناچیز می‌شمارند. اما واقعیت این است که افسردگی تمام جنبه‌های زندگی شخصی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر فرد با این اختلال و نحوه تاثیرش بر زندگی آشنایی داشته باشد می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های خاصی با آن مقابله کند، چرا که داشتن اطلاعات در خصوص یک بیماری، بیمار را قدرتمندتر کرده و به کنترل بهتر بیماری کمک می‌کند.

4. رها کردن درمان

زمانی که مبتلایان به افسردگی اندکی احساس بهبودی می‌کنند، پروسه درمان را دنبال نمی‌کنند و دیگر آن را جدی نمی‌گیرند. به جلسات مشاوره نرفته یا داروهای خود را مصرف نمی‌کنند. در حالیکه اگر پروسه درمان تکمیل شده و در اولویت قرار گیرد تمام علائم بیماری از بین می‌رود اما در صورتی که این روند ناقص رها شود، روند درمان مدت‌ زمان بیشتری طول خواهد کشید یا علائم تشدید خواهد شد چون افسردگی قدرت برگشت‌پذیری فوق‌العاده‌ای دارد و در صورت رها کردن درمان بدون شک دوباره گرفتار آن خواهید شد. درمان افسردگی را می‌توان با درمان دیابت و بیماریهای قلبی در یک ردیف قرار داد چرا که در هر سه مورد روند درمان باید از سوی بیمار به طور جدی دنبال شود و همانطور که در دو بیماری دیابت و بیماری‌های قلبی، رها کردن درمان خطرناک است در افسردگی نیز همینطور است. تنها در افسردگی‌های شدید، طول درمان بیشتر است.

5. حس ترحم نسبت به خود

با توجه به اینکه افسردگی با تفکرات منفی همراه است ترحم و دلسوزی‌ غیرمنطقی بیمار نسبت به خودش، موجب ناراحتی بیشتر او شده و در نتیجه گرایش او را به خواب و بی‌تحرکی تشدید می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha