چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 129793

نایب رئیس گروه تخصصی گلوکم با عنوان این مطلب که بیماری آب سیاه هیچ علامتی ندارد، تاکید کرد: با بروز این بیماری فشار چشم بالا رفته و در نتیجه عصب چشم تخریب می شود.

سلامت نیوز: نایب رئیس گروه تخصصی گلوکم با عنوان این مطلب که بیماری آب سیاه هیچ علامتی ندارد، تاکید کرد: با بروز این بیماری فشار چشم بالا رفته و در نتیجه عصب چشم تخریب می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر رضا زارعی در حاشیه کنگره چشم پزشکی، گفت: بیماری گلوکم که به "آب سیاه" معروف است از قدیم شناخته شده و علت نامگذاری این بیماری هم آن است که اگر درمان نشود به کوری و سیاهی منجر می شود. شرط موفقیت در درمان این بیماری تشخیص زودهنگام است. گلوکم بی سر و صدا ایجاد می شود و فشار چشم بدون هرگونه علائم کلینیکی زیاد می شود. زمانی فرد متوجه بیماری می شود که بخشهای عمده عصب چشم از بین رفته باشد و تنها رشته‌های انتهایی آن باقی مانده؛ در این زمان تازه بیمار به پزشک مراجعه می کند که دیر شده است.

وی به بهترین زمان مراجعه به پزشک برای درمان گلوکم اشاره کرد و گفت: بهترین وقت مراجعه به پزشک برای افرادی که این بیماری را به طور وراثتی در خانواده شان دارند یا چشمشان ضربه دیده است و یا بیماریهایی مثل دیابت و قلب و عروق دارند آن است که زود به زود معاینه شوند و عصب و فشار چشم شان کنترل شود.

زارعی افزود: گلوکم بیماری است که هیچ علامتی ندارد. با بروز این بیماری فشار چشم بالا می رود و با این افزایش فشار، عصب چشم از بین می رود. این بیماری درمان ندارد و وقتی از درمان صحبت می کنیم؛ منظور نگه داری رشته هایی انتهایی باقی مانده از چشم است.درمان این بیماری بسته به نوع  و شدت آن متفاوت است؛ گاهی می توان به درمانهای طبی بسنده کرد گاهی هم باید به لیزر درمانی و جراحی متوسل شد.

این فوق تخصص گلوکم در باره سن ابتلا به این بیماری گفت: گلوکم معمولا در سنین بالا اتفاق می افتد و در سنین زیر 50 سال کمتر دیده می شود؛  مگر اینکه به صورت مادرزادی،یا بر اثر ضربه و مصرف دارویی خاص به این بیماری دچار شده باشند.در غیر این صورت در افراد بالای 50 سال 2 درصد و در افراد بالای 90 سال 14 درصد دیده می شود.

وی به پیشرفتهای علم پزشکی در تشخیص بیماریهای چشمی  اشاره کرد و افزود: در گذشته بیمار گلوکمی تا با علائم این بیماری روبه رو نمی شد بیماری اش قابل تشخیص نبود؛ درحالیکه امروزه با وجود  دستگاههای مانندHRP وOCP می توان  گلوکم را در اعصاب مستعد چندین سال قبل از اینکه علائم کلینیکی بروز پیدا کند، تشخیص داد.

زارعی ادامه داد: اساس درمان و موفقیت در درمان گلوکم تشخیص زودهنگام است، هر چه که تشخیص زودتر اتفاق بیافتد، عصب حفظ می شود اما وقتی عصب از بین برود قابل برگشت نیست، لذا اگر وسایلی  ابداع شود که گلوکم را در مراحل اولیه تشخیص دهند کمک زیادی به این بیماران خواهد شد. بسیاری از این بیماران به خصوص کسانی که زمینه ژنتیکی دارند با انجام ازمایشهای زود هنگام تشخیص و درمان می شوندو از آسیب وارده به عصب چشم جلوگیری می شود.

این فوق تخصص گلوکم درباره سطح فناوری دستگاههای چشم پزشکی در کشور گفت: همه این فناوریها در ایران وجود  دارد. خوشبختانه از نظر دستگاههای چشم پزشکی پیشرفت زیادی داشته ایم و دستاوردهای بسیار خوبی در زمینه تشخیص داریم و همه وسایل که در دنیا به روز استفاده می شود در ایران وجود دارد.

وی که عضو گروه تخصصی گلوکم در بیست و چهارمین کنگره چشم پزشکی ایران است درباره برنامه های این دوره از کنگره گفت: کنگره های سالیانه معمولا از دو بخش تشکیل می شود. یک بخش باز خوانی  اطلاعات پزشکی و بخش دیگر نیز بیان دستاوردهای تازه پزشکی است همچنین بخشی با عنوان مقالات آزاد گنجانده شده است که جزو بخشهای پویای این کنگره به حساب می آید.

زارعی در پایان عنوان کرد: کنگره در واقع بیان پیشرفتهای جدیدی است که در زمینه چشم پزشکی اتفاق افتاده است . کنگره هایی که در ایران برگزار ی شود،  دارای سطح بسیار بالایی است و کنگره جدید هم در نظر دارد مطالب علمی فراوانی را مطرح کند

بیست و چهارمین کنگره چشم پزشکی ایران به همت انجمن چشم پزشکی ایران و با همکاری گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشارکت همکاران چشم پزشک داخل و خارج از کشور تا 13 آذر در سالن همایشهای رازی برپاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha