چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 129794

یک فوق تخصص غدد و بیماری‌های متابولیک گفت: بلوغ زودرس روند رشد را متوقف کرده و موجب می‌شود تا قد نهایی افراد کوتاه شود.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص غدد و بیماری‌های متابولیک گفت: بلوغ زودرس روند رشد را متوقف کرده و موجب می‌شود تا قد نهایی افراد کوتاه شود.

دکتر محمود قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سرعت رشد در افراد مختلف متفاوت است، اظهار کرد: در سال اول نوزادی که رشد مغز شروع می‌شود، حساسیت بیشتری بر موضوع رشد وجود دارد.

وی تصریح کرد: طی یک سال اول عمر، معمولا بطور مرتب قد، وزن و دور سر نوزاد اندازه‌گیری می‌شود و پس از آن نیز این روند با حساسیت کمتری تا سه سالگی، ادامه خواهد یافت. در صورت بروز هرگونه اختلال در وزن، قد و اندازه دور سر کودک باید هر چه سریع‌تر علت‌یابی صورت گرفته و نسبت به رفع آن اقدام شود.

قاسمی با بیان اینکه نوزاد در سه سال اول زندگی رشد جهشی دارد، اظهار کرد: بطور معمول نوزاد به دنیا آمده 50 سانتی‌متر قد داشته که این میزان در سن یک سالگی به 75 سانتی‌متر افزایش یافته و در دو سالگی نیز 87 سانتی‌متر می‌شود. تا سن چهار سالگی در هر سال هشت سانتی‌متر به قد کودک اضافه شده و پس از آن نیز تا سن بلوغ هر سال شش سانتی‌متر کودک افزایش قد خواهد داشت.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزایش قد کمتر از چهار سانتی‌متر پس از سن چهار سالگی و تا قبل از رسیدن به سن بلوغ را زنگ خطری برای کوتاه‌ شدن قد کودک دانست و اظهار کرد: باید در این دوران به سرعت علت این کاهش رشد شناسایی شده و رفع شود.

وی کمبود ترشح هورمون رشد و مشکلات روده‌ای در زمینه جذب مناسب مواد غذایی را از جمله موانع رشد کودکان در این سنین عنوان کرد و با بیان اینکه کودک با رسیدن به سن بلوغ جهش رشدی دیگری را تجربه می‌کند، گفت: کودک با رسیدن به سن بلوغ به میزان 25 سانتی‌متر افزایش قد خواهد داشت.

این فوق تخصص غدد و بیماری‌های متابولیک هشدار داد: بلوغ زودرس کودکان می‌تواند رشد آنها را متوقف کرده و در نهایت موجب کوتاه‌ قدی آنها شود.

وی ژنتیک را عامل اصلی در تعیین قد افراد دانست و اظهار کرد: علاوه بر این، فاکتورهای محیطی از جمله تغذیه نیز می‌تواند تا حدی در بلندی یا کوتاهی قد نقش داشته باشد.

قاسمی تصریح کرد: چنانچه پدر و مادری قد کوتاه هستند، فرزند آنها نیز کوتاه قد خواهد بود و تغذیه مناسب تنها تا حدی می‌تواند قد کودک را بهبود بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha