عوامل مختلفی در کیفیت هوای شهری موثر است که از جمله آنها می‌توان به تاثیر بهبود کیفیت سوخت، ارتقای استاندارد خودروها و ارتقای حدود مجاز واحدهای صنعتی اشاره کرد.

تاثیر انکار ناپذیر بهبود کیفیت سوخت بر کاهش آلودگی هوای تهران

سلامت نیوز: عوامل مختلفی در کیفیت هوای شهری موثر است که از جمله آنها می‌توان به تاثیر بهبود کیفیت سوخت، ارتقای استاندارد خودروها و ارتقای حدود مجاز واحدهای صنعتی اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شانا، سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، با اعلام این‌که طبق آمار ایستگاههای سنجش آلودگی هوای تهران، مجموع تعداد روزهای پاک و سالم سال ٩٣ در قیاس با مدت مشابه سال ٩٠، بیشتر از دو برابر شده است، گفت: این آمار به ساده ترین و قابل فهم ترین زبان ممکن ، بیانگر بهبود شرایط کیفی هوای تهران نسبت به سالهای گذشته است.

وی با مقایسه تعداد روزهای پاک امسال نسبت به پارسال، افزود: بر اساس داده‌های ثبت شده از ایستگاههای سنجش آلودگی هوای تهران، تعداد روزهای ناسالم تا پایان مهرماه سال ١٣٩٣، ٥٣ روز گزارش شده و  این در حالی است که تعداد روزهای ناسالم در مدت مشابه سال ١٣٩٢، ٧٨ روز گزارش شده بود.

متصدی تصریح کرد: تعداد روزهای پاک و سالم در همین مدت، از ١٣٨ روز در سال ١٣٩٢ به ١٦٤ روز در سال ١٣٩٣ افزایش داشته که نشان دهنده رشد ١٦ درصدی نسبت به پارسال است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عنوان کرد: طبق آمار، مجموع تعداد روزهای پاک و سالم سال ٩٣ در قیاس با مدت مشابه سال ٩٠ بیشتر از دو برابر شده است و این موضوع بیانگر بهبود شرایط کیفی هوای تهران نسبت به سالهای گذشته است.

وی با تاکید بر این‌که تلاشهای سازمان حفاظت محیط زیست برای بهبود هر چه بیشتر هوای شهرهای مختلف کشور ادامه خواهد داشت، گفت: عوامل مختلفی در کیفیت هوای شهری موثر است که از جمله آنها می‌توان به تاثیر بهبود کیفیت سوخت، ارتقای استاندارد خودروها و ارتقای حدود مجاز واحدهای صنعتی اشاره کرد.

متصدی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست طبق قوانین و مصوبات موجود کشور، بویژه با توجه به مصوبه ١٠ اردیبهشت ماه، تلاش می‌کند با استفاده از روشهای علمی و فنی مختلف به منظور کنترل و کاهش آلاینده‌ها، اقدامات موثری انجام دهد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به مصوبه هیئت دولت به شماره ١٢٧٨٢مورخ ١٠ اردیبهشت ماه، که با نگاهی جامع و یکپارچه همه پارامترهای اصلی را در بهبود کیفیت سوخت مد نظر قرار داده است، تصریح کرد: اقدامات لازم برای اجرای این مصوبه از طرف سازمانهای مسئول و درگیر در حال انجام است.

وی ادامه داد: این مصوبه بر توقف افزودنیهای حلال صنعتی تولیدی واحدهای پتروشیمی تحت عنوان اکتان افزا و پتروبنزن، توزیع سوخت با استاندارد یورو ٤ و دیزل با گوگرد کمتر از ٤٠ قسمت در میلیون، استانداردسازی سوخت مصرفی مطابق با استاندارد یورو ٤ و ٥ حداقل در کلانشهرها و استانداردسازی سوخت مصرفی نیروگاهها مطابق با مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست تاکید دارد و همه وظایف مقررشده، توسط دستگاههای مسئول در حال پیگیری و اجراست.

عزم جدی دولت برای توزیع سوخت استاندارد یورو٤

متصدی تصریح کرد: تاکنون توزیع بنزین یورو ٤ در شهرهای اراک، کرج، تهران و تبریز اجرا و این شهرها تحت پوشش کامل بنزین استاندارد قرار گرفته‌اند.

وی عنوان کرد: این نوع بنزین در شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز هم طبق برنامه زمانی مصوب توزیع خواهد شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان این‌که پارامترهای اصلی در سوخت استاندارد یورو ٤ مشخص است، گفت: بنزن و آروماتیک دو پارامتر اصلی سوخت با تاثیری فوق‌العاده بر سلامت انسانهاست که میزان آن در بنزین استاندارد یورو ٤ بر اساس تطبیق با سلامت انسانها مشخص و معین شده است و از این رو، تامین و توزیع سوخت استاندارد یورو ٤ به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

تاکید سازمان حفاظت محیط زیست: عرضه سوخت منطبق با استاندارد های ملی است

متصدی با تاکید بر این‌که طبق استاندارد شماره ۴۹۰۴ سازمان ملی استاندارد مورخ ٨٧/٠٩/٣٠، آنچه مدنظر سازمان حفاظت محیط زیست است، ترکیب بنزین استاندارد یورو ٤ است، افزود: در بنزین یورو ٤ میزان بنزن یک درصد و میزان ترکیبات آروماتیک ٣٥ درصد است، در حالی که در بنزین پتروشیمی، بنزن و آروماتیکها بخش اصلی ترکیب بنزین را تشکیل می‌دهند و قطعا میزان آنها فراتر از استاندارد مورد نظر است.

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: آنچه مدنظر سازمان حفاظت محیط زیست است، تولید، واردات و عرضه سوخت منطبق با استانداردهای ملی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha