رییس بخش بازتوانی قلبی مركز قلب تهران اظهار كرد: اگر ورزش و فعالیت‌های فیزیكی در كنار درمان‌های جانبی قرار بگیرد، در بهبود بیماران قلبی موثرتر است.

دكتر مصطفی نجاتیان به ایسنا گفت: اینكه بیمار قلبی نباید فعالیت فیزیكی و ورزشی داشته باشد، یك تفكر غلط و قدیمی است، ‌چرا كه 50 سال پیش اگر شخصی دچار حمله قلبی می‌شد تا دو ماه اجازه تحرك به او نمی‌دادند اما در حال حاضر ما بیمار قلبی را بیش از 24 ساعت روی تخت نگه نمی‌داریم و معتقدیم كه این افراد باید فعالیت‌های فیزیكی را هرچه زودتر از سر بگیرند و این تاخیر هر قدر بیشتر طول بكشد،‌ صدمات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

وی افزود: با ورزش تحت كنترل و در حقیقت با یك نسخه ورزشی مناسب كه پزشك متخصص به بیمار قلبی می‌دهد، فعالیت و تحرك،‌ نه تنها برای بیمار ضرر ندارد؛ بلكه دارای فواید درمانی است و در صورتی كه در كنار درمان‌های جانبی تجویز شود در بهبود سریع تر بیمار موثر است و گاهی اوقات فایده ورزش بیشتر از درمان های جانبی است.

نجاتیان با بیان اینكه در مركز قلب تهران به عنوان یكی از بزرگترین مراكز قلب خاورمیانه توجه به این مهم در دستور كار قرار دارد، گفت: شش سال است كه این فعالیت‌ها را با كنترل مناسب انجام می‌دهیم و بیماران بهترین نتایج را از درمان می‌گیرند.

وی ادامه داد: همچنین برای اینكه روحیه بیماران تقویت شود و آنها به این باور برسند كه فعالیت جسمی برایشان ضرر ندارد،‌در طول پنج سال گذشته بیش از 80 تور درمانی ورزشی برای بیماران قلبی برگزار كرده‌ایم و نتایج مثبت آن نیز كاملا مشهود بوده است.

دكتر تقی زاده، مدیركل سلامت شهرداری تهران با اشاره به برگزاری دو همگانی بیماران قلبی با همكاری مركز قلب تهران، تربیت بدنی و اداره كل سلامت شهرداری تهران و ... افزود: 26 مهرماه، ‌بیماران قلبی به همراه خانواده‌های خود با شركت در دو همگانی ویژه این بیماران، فاصله پارك لاله را تا مركز قلب تهران به صورت پیاده روی و دو طی می‌كنند و با حضور در سالن همایش مركز قلب، برنامه‌های تفریحی و آموزشی برای آنها اجرا خواهد شد و البته در نظر داریم این برنامه‌ها را در نظر داریم این برنامه ها را در هفته‌ها و ماه‌های آینده نیز ادامه دهیم و به دور از فضای بیمارستانی ودر یك محیط شاد و روحیه بخش، اطلاعات علمی مورد نیاز بیماران قلبی و خانواده‌های آنها را در اختیارشان قرار دهیم.

وی اضافه كرد: بر خلاف آنچه كه برخی افراد معتقدند فعالیت‌های فیزیكی و ورزشی برای بیماران قلبی مضر است، ‌این افراد با شركت در همایش بزرگ دو همگانی فاصله پارك لاله تا مركز قلب تهران را می‌دوند.

دكتر تقی زاده با اشاره به نقش ورزش در درمان بیماری‌ها افزود: ورزش یكی از ابزارهای ارتقای سطح سلامت جسمانی و روانی شهروندان است و همین موجب شده است كه توجه به ورزش و آثار آن به صورت ویژه در شهرداری تهران پیگیری شود.

وی گفت: فعالیت‌های فیزیكی و ورزشی هم در پیشگیری از بیماریها و هم درمان آنها مورد توجه جوامع علمی و پزشكی است و همایش دو همگانی بیماران قلبی نیز با همین رویكرد برگزار می‌شود.

مدیر كل سلامت شهرداری تهران تصریح كرد: این همایش دو هدف و رویكرد كلی را مدنظر دارد، هدف اول یادآوری این نكته است كه ورزش می‌تواند موجب ایجاد نشاط و شادابی و نیز حفظ سلامت جسمانی و روانی جامعه شود و یك نقش پیشگیرانه در بیماریهای مختلف ایفا كند.

به گفته وی هدف دوم یادآوری اینكه به بیماران قلبی است كه ورزش می‌تواند در درمان بیماریهای موثر واقع شود.

تقی زاده با اشاره به برخی باورهای غلط درباره بیماریهای قلبی گفت: متاسفانه این باور به یك فرهنگ تبدیل شده است و كسانی كه دچار بیماریهای قلبی شده‌اند با این تصور كه ورزش و فعالیت‌های بدنی برای آنها مضر است، شیوه زندگی خود را تغییر داده و فعالیت‌های فیزیكی شان را محدود می‌كنند.

مدیر كل سلامت شهرداری تهران خاطر نشان كرد: این تصور كاملا اشتباه و غلط است و بیماران قلبی نه تنها نباید فعالیت‌های فیزیكی خود را كاهش دهند بلكه با نظر پزشك می‌توانند این فعالیت‌ها را افزایش و از آن سود ببرند.

وی در ادامه گفت: شعار این همایش «یك قلب برای تمام زندگی» است و جوایز ارزنده‌ای به برگزیدگان این همایش اهدا خواهد شد و همه شركت كنندگان پس از پایان همایش در نماز جمعه حاضر می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha