معاون وزیر بهداشت تریاک، چای داغ، تماس با حیوانات و رعایت نکردن بهداشت دهان را از مهمترین عوامل ابتلا به سرطان مری در ایران دانست.

عوامل ابتلا به سرطان مری در ایران

سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت تریاک، چای داغ، تماس با حیوانات و رعایت نکردن بهداشت دهان را از مهمترین عوامل ابتلا به سرطان مری در ایران دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،ملک‌زاده معاون بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نخستین کنگره بین‌المللی سرطان‌های دستگاه گوارش، استان گلستان را دارای بالاترین درصد مبتلایان به سرطان مری در جهان دانست.

وی افزود: کمربند سرطان مری در آسیای میانه از چین تا سواحل جنوبی دریای خزر ادامه پیدا می‌کند که توجه به این منطقه جغرافیایی نشان می‌دهد این مناطق دارای کشت بیشترین حجم تریاک هستند که احتمالاً یکی از علل بروز سرطان مری در این منطقه همین مورد است.

ملک‌زاده خاطر نشان کرد: تحقیقات نشان داده است که در آمریکا عامل بروز 90 درصد سرطان مری در افراد مصرف سیگار و الکل بوده است اما در استان گلستان مصرف الکل و سیگار بسیار پایین است پس قطعاً‌ عامل دیگری در این میان دخیل است.

وی چای داغ را یکی از عوامل ابتلای مردم استان گلستان به سرطان مری دانست و گفت:‌ افراد عادی دمای 35 تا 40 درجه سانتیگراد چای را نوشیده و می‌توانند تحمل کنند اما در استان گلستان مردم به راحتی و با لذت چای با دمای 65 تا 70 درجه سانتیگراد را می‌نوشند.

برزیل نیز یکی دیگر از کشورهایی است که سرطان مری در آنجا رشد دارد و در این کشور نیز مردم نوشیدنی داغی به نام ماته مصرف می‌کردند.

وی گفت:‌سرطان مری در نقاطی از جهان بسیار شیوع دارد شامل آفریقای جنوبی، اروپا و برزیل که این مهم لزوم همکاری‌های جهانی برای یافتن و بررسی علل سرطان مری را الزامی می‌کند.

ملک‌زاده خاطر نشان کرد: در سال 1930 سرطان مری در آمریکا بسیار شیوع داشت ولی ناگاه و بدون اقدام خاصی این شیوع کاهش یافت که به نظر می‌رسد علت اصلی آن کاهش یا افزایش به خودی خود سرطان است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: همزمان با کاهش بروز سرطان مری در آمریکا شاهد استفاده مردم این کشور از یخچال و در نتیجه کاهش مواد غذایی نمک‌سود شده و سوخته شده غذا هستیم.

وی گفت:‌در سال‌های اخیر شیوع سرطان در گلستان نیز تقریباً‌ به نصف کاهش پیدا کرده است که علت آن را نیز می‌توان رشد خدمات شهری مانند مصرف گاز به جای سوخت‌های فسیلی و سوزاندن فضولات حیوانات دانست چرا که سوزاندن فضولات و چوب مولکول TAH آزاد می‌کند که به DNA می‌چسبد و سرطان مری ایجاد می‌کند.

وی افزود:‌ با وجود کاهش ابتلای به سرطان در میان مردم استان گلستان روستائیان اطراف گنبد همچنان دارای ابتلا زیادی به سرطان مری هستند و متاسفانه درمان‌ها برای این بیماری پاسخگو نیست و افراد معمولاً‌ طی دو سال جان خود را از دست می‌دهند چرا که دیر مراجعه می‌کنند.

ملک‌زاده مسئله فرهنگی و داشتن سواد در بین بانوان را یکی دیگر از موارد مؤثر در بروز سرطان مری دانست و گفت:‌در گذشته سواد زنان در این منطقه بسیار پایین بود که نتیجه آن کاهش اطلاعات در مورد پیشگیری از این بیماری است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: تریاک عامل سیروز کبد، بیماری‌های قلبی و مغزی، سرطان مثانه، پانکراس، مری و معده است و می‌توان گفت علت 15 درصد مرگ‌ها مصرف تریاک است با این وجود برخی پزشکان برای بیماران تریاک تجویز می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد:‌در گذشته مردم گنبد آب خود را در آب‌انبارها نگاه می‌داشتند و آن را حفظ می‌کردند و بدین نحو غلظت نیترات در آب بالا می‌رفت و باعث بروز سرطان مری می‌شد که خوشبختانه امروزه  با لوله‌کشی آب این مشکل حل شده است.

وی زندگی در کنار حیوانات را عامل دیگر بروز سرطان مری برشمرد و گفت: ویروسی از حیوانات به انسان منتقل می‌شود که این ویروس امکان ابتلای انسان به سرطان مری را افزایش می‌دهد.

نخستین کنگره‌ بین‌المللی دستگاه گوارش 12 الی 14 آذر ماه در سالن همایش بین‌المللی هتل المپیک برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha