٥٦ هزار نفر در صف اهدای سلول‌های بنیادی بیمارستان شریعتی منتظرند تا یك كیت hla (شناسه ژنتیكی فردی) پیدا شود و بتوانند به بیماران نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی در ایران و جهان كمك كنند، اما به دلیل افزایش سه برابری قیمت كیت‌ها طی سه سال گذشته، تا امروز و با تجمیع كمك‌های خیرین و موجودی بیمارستان، فقط ٤ هزار كیت و امكان استخراج hla كمی بیش از ٤ هزار داوطلب فراهم شده است.

سرگردانی بیش‌از ٥٦ هزار داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی

سلامت نیوز:  ٥٦ هزار نفر در صف اهدای سلول‌های بنیادی بیمارستان شریعتی منتظرند تا یك كیت hla (شناسه ژنتیكی فردی) پیدا شود و بتوانند به بیماران نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی در ایران و جهان كمك كنند، اما به دلیل افزایش سه برابری قیمت كیت‌ها طی سه سال گذشته، تا امروز و با تجمیع كمك‌های خیرین و موجودی بیمارستان، فقط ٤ هزار كیت و امكان استخراج hla كمی بیش از ٤ هزار داوطلب فراهم شده است.


به گزارش سلامت نیوز،روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: در حالی كه پاسخگویی به این داوطلبان و ایجاد امكان برای استخراج «شناسه ژنتیكی» آنها باید اولویت اول متولیان سلامت باشد، اكنون بحث ایجاد شده در وزارت بهداشت این است  كه از بین پژوهشگاه رویان، بیمارستان شریعتی یا سازمان انتقال خون، كدام یك واجد شرایط دریافت كمك‌ها ی آتی خواهند بود. در حالی كه عباس زارع‌نژاد، مشاور وزیر بهداشت در گفت‌وگو با «اعتماد» خبر می‌دهد كه در حاشیه نشست هم‌اندیشی روز گذشته وزیر بهداشت با خیرین سلامت و هنرمندان درباره چگونگی كمك به كنترل سرطان، یك نیكوكار اصفهانی برای هزینه تامین كیت مورد نیاز استخراج hla اهدا‌كنندگان قدم پیش گذاشته، شنیده می‌شود كه روز یكشنبه آتی جلسه‌یی در وزارت بهداشت تكلیف نهایی محل هزینه‌كرد این رقم را مشخص خواهد كرد، زیرا اكنون مسوولان وزارت بهداشت مایل به این اتفاق هستند كه اهدای سلول‌های بنیادی به‌طور متمركز و در حاشیه اهدای خون داوطلبان انجام شود و به همین سبب، بیمارستان شریعتی و زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشكی تهران اكنون در رقابت با پژوهشكده رویان و سازمان انتقال خون قرار گرفته تا نشست روز یكشنبه، برنده نهایی برای دریافت كمك مالی این نیكوكار گمنام را مشخص كند.

باز هم نرخ ارز

حتی در داستان سلول‌های بنیادی هم پای نرخ ارز در میان است. امیر علی حمیدیه، موسس بانك اهدای سلول‌های بنیادی ایران توضیح می‌دهد كه علت اصلی مشكل ایجاد شده و كمبود كیت استخراج شناسه ژنتیكی داوطلبان اهدای سلول‌های بنیادی مربوط به نوسانات نرخ ارز طی ٣ سال گذشته است كه ٣ سال قبل قیمت هر كیت ١٠٠ هزار تومان بود اما امروز به ٣٠٠ هزار تومان افزایش یافته است. گرانی قیمت كیت‌ها و طولانی شدن صف انتظار داوطلبان اهدای سلول‌های بنیادی تبدیل به یك نگرانی جدی برای عضو هیات رییسه پیوند آسیا و اقیانوسیه شده است، زیرا به گفته حمیدیه، برخلاف باور عمومی، سلول‌های بنیادی صرفا برای درمان سرطان كاربرد نداشته بلكه در مداوای بیش از ٦٠ بیماری صعب‌العلاج و جانكاه موثر است؛ بیماری‌هایی كه در پنج گروه كلی خونی بدخیم (مثل سرطان‌های خون)، غیر بدخیم خونی (مثل كم كاری مغز استخوان و تالاسمی ماژور)، نقص ایمنی ارثی، نقایص ارثی متابولیك (مثل اختلالات چربی و قند) و تومورهای جامد طبقه‌بندی می‌شود. نكته قابل توجه در انگیزه داوطلبانی كه امروز در راهروهای بیمارستان شریعتی سرگردان شده‌اند این است كه ذخیره شناسه ژنتیكی این زنان و مردان، فقط برای بیماران هموطن كاربرد درمانی نخواهد داشت بلكه این فرآورده سلولی در صورت سازگاری با هر بیمار نیازمند پیوند، فارغ از ملیت و نژاد و جنس و قومیت و در اقصی نقاط جهان می‌تواند تداوم حیات یك انسان را تضمین كند. چنانكه حمیدیه تایید می‌كند تا امروز، ٢٤ میلیون داوطلب كه ١١ میلیون نفرشان اهل امریكا، ٦ میلیون نفر اهل آلمان، یك میلیون نفر اهل انگلستان و بقیه، اهل سایر كشورها هستند، برای اهدای سلول‌های بنیادی خود در بانك‌های جهانی مربوط ثبت نام كرده‌اند و شناسه ژنتیكی ‌شان استخراج شده تا هر زمان، هر بیمار در گوشه‌یی از دنیا نیاز داشته و مشخصات ژنتیكی آنها با این بیمار همخوانی داشته باشد برای انجام آزمایش‌های تكمیلی روی تخت نخستین بیمارستان حاضر شوند؛ آزمایش‌هایی كه برای بیمار ایرانی ساكن ایران از هیچ پوشش بیمه‌یی برخوردار نیست و به همین سبب، اگر بیمار ساكن ایران موفق به پیدا كردن ‌دهنده داوطلب از كشوری در اقصی نقاط جهان شود، برای انجام آزمایش‌های ایدز، هپاتیت b و c و معاینات قلب برای‌ دهنده داوطلب در كشور مبدا و انتقال سلول‌های بنیادی اهدا‌كننده به ایران، باید هزینه‌یی معادل ١٩ هزار یورو متقبل شود كه حتی یك ریال از این رقم مشمول كمك‌های دولت یا سازمان‌های بیمه‌گر نمی‌شود. هرچند به گفته حمیدیه در صورتی كه‌دهنده داوطلب ساكن ایران باشد هزینه این آزمایشات، صفر و رایگان خواهد بود اما او تاكید می‌كند حتی با عضویت داوطلبانه تمام جمعیت ایران هم بیماران ایرانی از اهداكنندگان جهانی بی‌نیاز نمی‌شوند زیرا  امكان دارد یك داوطلب هیچ‌گاه در جایگاه یك دهنده سلول بنیادی قرار نگیرد و بیمار سازگار با شناسه ژنتیكی او در هیچ نقطه‌یی از جهان پیدا  نشود.

جلب كمك خیرین و داستان پرده آویخته

زارع‌نژاد تاكید دارد به علت محدودیت منابع مالی وزارت بهداشت و شرایط نامناسب اقتصادی دولت، چرخ نگاه باید به سمت جلب كمك‌های خیرین هدایت شود. سیدهادی ایازی، قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور مشاركت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت كشور هم در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن ابراز امیدواری برای حل هرچه سریع‌تر كمبود تجهیزات اهدای سلول‌های بنیادی اعلام می‌كند كه تعداد نیكوكاران حوزه سلامت بی‌شمار است و برخی كمك‌های داوطلبانه نیكوكاران حتی از مرز ٦٠٠ میلیارد تومان هم گذشته است. در كنار آمد و رفت این امیدها و خوش‌بینی‌ها، اما به نظر می‌رسد در برخی راهروهای ساختمان خیابان سیمای ایران شهرك غرب داستان دیگری در حال پیگیری است؛ داستان برد و باخت كه راویانش فعلا آن ٥٦ هزار داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی را از یاد برده‌اند.

 

بازتاب كمپین‌های ضد سرطان در شبكه‌های اجتماعی

«مقابله با سرطان»، «نه به سرطان». این روزها كمپین‌های مختلفی در شبكه‌های اجتماعی برای مبارزه با سرطان تشكیل شده است و مردم با استقبال از این كمپین‌ها بار دیگر نفوذ شبكه‌های اجتماعی را در امور مثبت نشان دادند. كمپین مبارزه با سرطان، كه بیشتر درباره اهدای پلاكت و سلول‌های بنیادی است، به اندازه‌یی مردم را به سمت این حركت كشانده كه بیمارستان شریعتی از وزارت بهداشت برای تجهیز و اضافه كردن دستگاه‌ها و فضای این كار درخواست بودجه و كمك كرده است. در شبكه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر و فیسبوك با قرار دادن هشتگ‌های مخصوص مبارزه با سرطان، تبلیغ این حركت انجام شده است. از سوی دیگر هنرمندان هم در جهت معرفی به مردم به كمك این كمپین آمده‌اند. حبیب رضایی و رضا كیانیان در برنامه‌هایی جداگانه با توضیح فرآیند اهدای خون و پلاكت مردم را به سمت این كار تشویق و اعلام كردند در صورت استقبال از این طرح می‌توان آن را رسانه‌یی كرد. كمپین‌های ضد سرطان هم‌اكنون در شبكه‌های اجتماعی نزدیك به ١٠٠ هزار مخاطب دارد و مردم از طریق شبكه اجتماعی مورد علاقه خود این موضوع را دنبال می‌كنند. با توجه به تازه بودن این اقدام به نظر می‌رسد كه این كمپین در روزهای آتی به ١٥٠ تا ٢٠٠ هزار كاربر برسد. حمایت هنرمندان و پیگیری آنها در جهت راه‌اندازی كمپین‌ها در شبكه‌های اجتماعی باعث می‌شود تا مردم اعتماد بیشتری به این شبكه‌ها كنند، این كمپین‌ها باعث شده برای مبارزه با سرطان خود مردم دست به كار شوند تا با این موج وسیع سرطان مقابله شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha