عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: جمع‌آوری متکدیان که از دهه‌های گذشته و حتی پیش از انقلاب انجام شده، تاکنون به نتیجه موردنظر نرسیده است، زیرا متکدیان مدتی بعد از جمع‌آوری دوباره به چرخه تکدی‌گری بازگشته‌اند.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: جمع‌آوری متکدیان که از دهه‌های گذشته و حتی پیش از انقلاب انجام شده، تاکنون به نتیجه موردنظر نرسیده است، زیرا متکدیان مدتی بعد از جمع‌آوری دوباره به چرخه تکدی‌گری بازگشته‌اند.

شهروز افخمی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه جمع‌آوری متکدیان از بازدارندگی و ضمانت اجرای کافی برخوردار نیست، گفت: برنامه مشخصی برای برخورد با متکدیان پس از جمع‌آوری آنان وجود ندارد، همچنین در این زمینه وحدت رویه محکم و قانونی نیز وجود ندارد.

وی با تاکید براینکه متکدیانی که برای امرار معاش دست به این کار می‌زنند، مدتی پس از جمع آوری دوباره به این کار روی می‌آورند، خاطرنشان کرد: این پدیده معضلی است که نمی‌توان ریشه‌ آن را خشکاند، چرا که برخی به دلیل نیاز شدید و نداشتن راه چاره به این کار روی می‌آورند. بنابراین تنها راه، کنترل و کاهش این پدیده است که این موضوع نیاز به آماده‌سازی زیرساخت‌های مناسب دارد.

افخمی ادامه داد: بهترین راه برای کاهش تکدی‌گری، آموزش نحوه رفتار مناسب با متکدیان در جامعه است به نحوی که از گداپروری جلوگیری شده و کرامت انسانی ارزش بیشتری پیدا کند، به صورتی که افراد گدایی را نوعی کسب و حرفه ندانند.

به گفته وی کمک و حمایت خیریه‌ها و نهادهای حمایتی می‌تواند در این راه موثر باشد.

نماینده مردم ملکان در مجلس با تاکید براینکه تبریز کمترین تعداد متکدیان را در سطح کشور دارد، افزود: دلیل آن رفتار مناسب مردم این شهر با متکدیان و عملکرد خوب خیریه ها و نهادهای حمایتی است.

وی رفتارهای عمومی، سیاست‌های اقتصادی و اجرایی را از مهم‌ترین عوامل موثر در کاهش و افزایش پدیده تکدی‌گری برشمرد و افزود: ترویج سبک زندگی اسلامی در کاهش این معضل می‌تواند موثر باشد چرا که در آموزه‌های دینی ما بر فراهم کردن شرایط زندگی به گونه‌ ای که افراد دست نیاز دراز نکنند تاکید و به انسان‌ها نیز توصیه شده است که دست خود را تنها به سوی خدا دراز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha