معاون غذا و داروی وزیر بهداشت گفت: برخی سیاست‌های غلط همچون تخصیص یارانه به روغن جامد با اسید چرب ترانس بالا، بسیار بیشتر از مواد غذایی فاسد به سلامت جامعه ضربه وارد می‌كنند.

به گزارش ایسنا، دكتر رسول دیناروند در همایش سلامت غذا كه به مناسبت روز جهانی غذا در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان برگزار شد، گفت: امروزه رابطه‌ مستقیمی بین درصد افزایش بیماری‌های قلبی عروقی و مصرف روغن‌های حاوی اسید چرب ترانس بالا وجود دارد؛ لذا وزارت بهداشت با همكاری وزارت بازرگانی تصمیم به كاهش عرضه‌ روغن‌های جامد یارانه‌ای و جایگزینی آن با روغن‌های مایع گرفتند.

دیناروند همچنین افزود: سلامت محوری برنامه آینده‌ وزارت بهداشت است و در این راستا سهم روغن مایع كه چهار سال پیش كمتر از 20 درصد بود سال گذشته به40 درصد رسید.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت گفت: هدف وزارت بهداشت این است كه شیوه‌ زندگی و سلامت مردم را طوری اصلاح كند كه به سرمایه گذاری‌های درمانی كمتری نیاز داشته باشیم با این اوصاف اولویت ما پیشگیری است نه درمان.

وی با اعلام اینكه وزارت بهداشت در راستای تشویق عادات مثبت غذایی در بین مردم تلاش می‌كند، گفت: سیاست آینده‌ ما اعطای نشان‌های سلامت به صنایع برتر كشور است و به زودی ما صنایع را براساس شاخص ارتقای سلامت‌شان رتبه بندی كرده و همه‌ صنایع غذایی امتیاز بندی خواهند شد.

دیناروند تصریح كرد: وجود هشت هزار كارخانه همراه با 30 هزار پروانه كار صادر شده در بخش صنایع غذایی مستلزم نظارت بهداشتی شدیدتر بوده و مردم با مشاهده‌ امتیازبندی صنایع راحت‌تر می‌توانند غذاهای سالم را انتخاب و بر اساس تائید وزارت بهداشت با اطمینان خاطر مصرف نمایند.

وی حاصل امتیازبندی صنایع را گذشته از سهولت بازشناسی غذای سالم از ناسالم، پیدایش رقابت مابین گروه‌های فعال در بخش صنایع غذایی دانست و با ابراز تاسف از اینكه هم اكنون تنها كمتر از 5 درصد از صنایع غذایی كشور نشان كنترل كیفیت را گرفته‌اند از توسعه‌ این طرح در آینده‌ای نزدیك خبر داد.

دیناروند ضمن توضیح روش‌های جدید تقلب در صنایع غذایی كه در مقابل آزمایشات كنترل كیفی محصول مقاوم هستند، گفت: علیرغم گسترش تكنولوژی در رابطه با طول دوره نگه داری مواد غذایی امروز‌ه بحث مواد نگه دارنده موجود در اكثر غذاهای كنسرو شده معضلی است كه جایگزین كنترل میكروبی مواد غذایی در گذشته شده است.

وی با اعلام این مطلب كه امروز سلامت غذا معضل بزرگی در دنیا شده است از عملكرد كشورهایی كه كالاهای قاچاق را بدون رعایت اصول بهداشتی با قیمتی پایین تولید كرده و در سرتاسر جهان منتشر می‌كنند انتقاد كرد و گفت: اینگونه اعمال، خطرهای اساسی برای سلامت جهانی ایجاد می‌كنند و در دوران جدید نظارت بالاتری در زمینه‌ كنترل كیفیت محصولات غذائی نیاز است.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در پایان عدم حضور قدرتمند نهادهای نظارتی در كنترل كیفیت محصولات غذایی را عامل اصلی گسترش فعالیت متقلبان دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha