رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، گفت: 80 درصد بیماری های قلبی و عروقی و 40 درصد سرطان ها با حذف عوامل خطر قابل پیشگیری هستند.

8500 میلیارد تومان بار مالی سرطان ها

سلامت نیوز: رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، گفت: 80 درصد بیماری های قلبی و عروقی و 40 درصد سرطان ها با حذف عوامل خطر قابل پیشگیری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر علی قنبری مطلق در نشست هم اندیشی منتخبین جامعه هنری و ورزشی کشور با وزیر بهداشت در خصوص پیشگیری و کنترل سرطان در ارائه گزارشی از وضعیت این بیماری در ایران و جهان ضمن بیان این مطلب گفت: در چند دهه گذشته طی گذار اپیدمیولوژیک، سیر بیماری های واگیر با کنترل این بیماری ها به بیماری های غیرواگیر تغییر یافته است.

وی گفت: بیماری های غیرواگیر برخلاف بیماری های واگیر علت ثابت و مشخصی ندارند و مجموعه ای از علل باعث بروز این بیماری ها می شوند.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت افزود: نداشتن فعالیت بدنی، مصرف دخانیات و مصرف الکل باعث بروز بیماری هایی مانند دیابت، سرطان و نیز آسیب ها و اختلالات روانی می شوند.

وی یادآور شد: در حال حاضر 4 بیماری سرطان، دیابت، قلبی عروقی و مزمن تنفسی عامل 60 درصد مرگ و میرها در جهان هستند و 35 میلیون نفر در جهان جان خود را به دلیل این بیماری ها از دست داده اند.

قنبری مطلق با اشاره به این که 80 درصد این مرگ و میر ها در کشورهای با درآمد پایین رخ می دهد، گفت: 80 درصد بیماری های قلبی و عروقی و 40 درصد سرطان ها با حذف عوامل خطر قابل پیشگیری هستند.

وی یادآور شد: سالانه 85 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در جهان گزارش می شود و در طی 5 سال گذشته 300 هزار بیمار مبتلا به سرطان بهبود یافته اند.

رئیس اداره سرطان با بیان این که در حال حاضر سرطان، سومین دلیل مرگ و میر در کشور محسوب می شود، گفت: با کنترل سوانح و حوادث جاده ای، سرطان به عنوان دومین علت مرگ و میر در کشور ایران محسوب خواهد شد.

وی در مورد آمار بروز این بیماری در جهان و ایران نیز گفت: براساس هرم جمعیتی، تعداد مبتلایان به این بیماری در هر یکصد هزار نفر محاسبه می شود که بر این اساس، میزان ابتلا به سرطان در جهان در مردان 205 نفر به ازای هر یکصد هزار نفر و در زنان 165 نفر به ازای هر یکصد هزار نفر است.

قنبری مطلق افزود: آمار این بیماری در ایران در مردان 134 نفر و در زنان 128 نفر به ازای هر یکصد هزار نفر است. بنابراین میزان بروز سالیانه سرطان در ایران کمتر از متوسط جهان است.

رئیس اداره سرطان همچنین یادآور شد: در سال 2000 میلادی 10 میلیون نفر در جهان، در سال 2012، تعداد 14 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا بوده اند و در سال 2030 میلادی با افزایش دو برابری تعداد مبتلایان به این بیماری در جهان به 27 میلیون نفر خواهد رسید.

قنبری مطلق گفت: در ایران نیز بر اساس گزارش آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در سال 91 تعداد 85 هزار مورد سرطان در کشور گزارش شده است که این تعداد در سال 1409 به 185 هزار نفر در سال خواهد رسید.

وی علت افزایش ابتلا به سرطان را افزایش متوسط سن امید به زندگی عنوان کرد و گفت: امید به زندگی در سال 1353 در کشور 58 سال بوده است که در سال 1392 به 74 سال رسیده است.

قنبری مطلق همچنین شیوه زندگی و عوامل محیطی را از دیگر علل ابتلا به بیماری سرطان عنوان کرد و گفت: عدم مصرف میوه و سبزیجات، نداشتن فعالیت بدنی و افزایش وزن از علل ابتلا به بیماری سرطان است.

رئیس اداره سرطان بار ناشی از بیماری سرطان را 8500 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: 15 درصد این هزینه ها یعنی 1200 میلیارد تومان با تشخیص زود هنگام بیماری و پیشگیری قابل جبران است.

قنبری مطلق در ادامه به تشریح برنامه های وزارت بهداشت در خصوص بیماری سرطان پرداخت و گفت: برنامه جامع کنترل سرطان با هدف تشخیص، درمان مناسب و فراهم کردن کیفیت مناسب زندگی به منظور کاهش بروز مرگ و میر و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان تدوین شده است.

وی گفت: براساس این برنامه پس از 10 سال بروز سرطان در کشور و پس از 15 سال مرگ و میر ناشی از سرطان، 15 درصد کاهش خواهد یافت.

رئیس اداره سرطان در خاتمه خاطرنشان کرد: کنترل بیماری سرطان بدون همکاری های سازمان های دولتی و غیردولتی و حضور مردم امکان پذیر نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha