پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12984

اگزما یک بیماری پوستی آلرژیک مزمن است که بیشتر در پوست دست، سر، صورت، پشت گردن، آرنج و زانو رخ می دهد.

به گزارش ایسنا، «اگزما» می تواند از یک ماهگی آغاز شود و تا 3 سالگی مقدار آن خفیف است، در این زمینه بیماری ممکن است در هر سنی شعله ور شود.

اگزما به سه صورت اگزمای اتوپیک، اگزمای سکه مانند و اگزمای دست رخ می دهد.

گزمای اتوپیک در افرادی که مستعد آلرژی هستند رخ می دهد و خصوصا در شیرخواران شایع است از سوی دیگر اگزمای سکه مانند در بزرگسالان رخ می‌دهد و علت آن ناشناخته است. اگزمای دست نیز معمولا در اثر تحریک با یک ماده تحریک کننده ایجاد می شود.

لازم به ذکر است خارش، بروز تاول های کوچک در محل اگزما همراه با تراوش مایع، ضخیم شدگی و پوسته ریزی در اثر التهاب مزمن از جمله علایم شایع اگزما است.

بروز بیماری معمولا علت مشخصی ندارد، اما واکنش آلرژیک به چیزهای بسیار متنوع از جمله تخم مرغ، گندم، شیر یا غذاهای دریایی، پارچه پشمی، لوسیون‌ها و پمادهای پوستی، صابون‌ها و پاک کننده‌ها، گیاهان، مواد مورد استفاده در دباغی، رنگ ها و داروهای موضعی می تواند منجر به بروز اگزما شود در این راستا وجود استرس، سابقه بیماری آلرژیک مثل تب یونجه، آسم یا واکنش های دارویی، پارچه‌های دوخته شده از الیاف مصنوعی که مانع خارج شدن عرق بدن می شوند، تغییرات شدید آب و هوا از نظر رطوبت، سرما و گرما (خصوصا تعریق زیاد) می تواند بروز بیماری را تشدید کند.

شایان ذکر است درمان بیماری مشتمل بر رفع علایم، شناسایی و حذف علت است در این زمینه پوشیدن لباس نخی گشاد برای کمک در جذب عرق، كاهش استرس، جلوگیری از خشکی پوست، خودداری از قرار گرفتن در معرض تغییرات دمایی شدید می تواند در بهبود بیماری موثر باشد.

رژیم خاصی برای بیماری توصیه نمی شود اما باید از معرض هر گونه غذایی که منجر به ایجاد اگزما می شود پرهیز کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha