محققان با ابداع یک شیوه ابتکاری دریافته اند بیزاری از مواد تلخ یا حس چشایی قوی می تواند به افراد در برابر اعتیاد به نیکوتین مصونیت ببخشد.

یک شیوه ابتکاری که ‌تعاملات عوامل متعدد محیطی و ژنتیکی را بررسی می کند، می تواند به شناسایی افرادی که در معرض خطر وابستگی به نیکوتین هستند کمک کند.
نتایج این تحقیق محققان دانشگاه ویرجینیا در شماره 10 اکتبر مجله "Human Genetics" منتشر شده است.
محققان دانشگاه ویرجینیا دریافتند دو ژن TAS2R16 و TAS2R38 که با احساس طعم تلخی ارتباط دارند، نقش مهمی در ایجاد وابستگی به نیکوتین در فرد و عادت سیگار کشیدن ایفا می کنند. محققان دریافتند احتمال وابستگی به نیکوتین در کسانی که حساسیت چشایی بیشتری دارند کمتر از کسانی است که حساسیت چشایی کمتری دارند.
مینگ استاد علوم اعصاب رفتاری و روان پزشکی که در زمینه تحقیقات ژنتیک و اعتیاد تخصص دارد می گوید این یافته ها ابزار مهمی در شناسایی کسانی است که در معرض خطر سیگاری شدن قرار دارند.
دانشمندان از دیرباز می دانستند توانایی افراد در احساس طعم تلخی، نقش مهمی در رد کردن غذاهای بالقوه سمی دارد. با این حال حساسیت به طعم تلخی در بین افراد و گروههای قومی مختلف فرق می کند. مطالعات قبلی ارتباطی را میان وابستگی به نیکوتین با احساس طعم تلخی نشان داده بود، اما شواهد ژنتیکی در تایید این ارتباط هنوز یافت نشده بود.
دکتر لی که گروه مطالعاتی وی اطلاعات ژنتیکی بیش از 2 هزار شرکت کننده از بیش از 600 خانواده را بررسی کرده اند می گوید: تاکنون شیوه بررسی تعاملات ژن با ژن یا ژن با محیط فقط یک ویژگی را می توانست بررسی کند و سایر عوامل مهم نظیر سن یا جنسیت را درنظر نمی گرفت.
اما این محققان الگوریتم جدید و برنامه رایانه ای تهیه کرده اند که می تواند تمام انواع اطلاعات ژنتیکی را بررسی کند و هر تعداد متغیر شامل سن، جنسیت، نژاد و غیره را درنظر بگیرد.
شیوه جدید امکان مطالعه تعاملات ژن و ژن یا ژن ومحیط را فراهم می سازد و ابزار بهتری در اختیار محققان حوزه ژنتیک می گذارد.
دکتر لی می گوید برای جلوگیری از وابستگی به نیکوتین ابتدا باید درک جامعی از عملکرد تمام ژنهای مربوطه که بر اعتیاد و سیگار کشیدن تاثیر گذار هستند داشت و بعد از آن می توان درمان و پیشگیری موثری برای جلوگیری از اعتیاد به نیکوتین تهیه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha