چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 129853

هر چند معلولیت ها متفاوت است اما بیشتر معلولان با مشکل اضافه وزن مواجهند؛ به ویژه معلولانی که چندان قادر به ورزش کردن یا انجام فعالیت های فیزیکی دیگر نیستند. با این حال برای افرادی که با محدودیت شدید فیزیکی به علت معلولیت روبه رو هستند کاهش وزن و کنترل آن اهمیت زیادی دارد. در این زمینه با تغییرات برنامه غذایی، کاهش مصرف چربی و کالری می توان وزن را کاهش داد. اما چگونه؟

سلامت نیوز: هر چند معلولیت ها متفاوت است اما بیشتر معلولان با مشکل اضافه وزن مواجهند؛ به ویژه معلولانی که چندان قادر به ورزش کردن یا انجام فعالیت های فیزیکی دیگر نیستند. با این حال برای افرادی که با محدودیت شدید فیزیکی به علت معلولیت روبه رو هستند کاهش وزن و کنترل آن اهمیت زیادی دارد. در این زمینه با تغییرات برنامه غذایی، کاهش مصرف چربی و کالری می توان وزن را کاهش داد. اما چگونه؟

۱ - در یک دفترچه، آنچه می خورید و میزان آن را یادداشت کنید و در صورت امکان، اطلاعات تغذیه ای، اندازه هر وعده و میزان کالری را نیز ثبت کنید تا میزان کالری که به طور روزانه مصرف می کنید، مشخص شود.

۲ - با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید و او را از قصد خود در زمینه کاهش وزن مطلع کنید. بر حسب علت معلولیت، تغییرات ناگهانی تغذیه ای یا تغییرات عمده شیوه زندگی می تواند مشکل ساز شود. هر بار که به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کردید، دفترچه یادداشت را به همراه داشته باشید تا درباره میزان مصرف فعلی کالری مشورت کنید و در مورد تغییراتی که می توانید در رژیم غذایی تان ایجاد کنید، مطلع شوید.

۳ - هدف خود را مشخص کنید. کاهش وزن کلی و کاهش وزن در بازه های زمانی کمتر، کار شما را آسان تر می کند. با داشتن اهداف کوچک می توانید روند پیشرفت خود را راحت تر دنبال کنید. در این شرایط کمتر دچار افسردگی می شوید. به محض رسیدن به هدف اولیه، هدف بعدی را تعیین کنید تا اینکه به وزن ایده آل برسید.

۴ - میزان مصرف غذای خود را به کم کالری محدود کنید تا بتوانید مصرف کلی کالری را کاهش دهید. برای سوزاندن هر نیم کیلوگرم چربی نیاز است ۳ هزار و پانصد کالری کاهش یابد. بنابراین، اگر هدفتان کم کردن هفته ای نیم کیلوگرم است، لازم است روزی ۵۰۰ کالری کمتر مصرف کنید.

۵ - ورزش کنید یا فعالیت جسمی خود را افزایش دهید. با مشورت با پزشک و متخصص درمان های فیزیکی، ورزش های مناسب را انجام دهید. هر نوع افزایش در فعالیت فیزیکی می تواند مفید باشد به ویژه انجام دادن فعالیت هایی که میزان ضربان قلب را به مدت ۱۰ دقیقه یا بیشتر افزایش می دهد.

۶ - در صورت امکان، با وزنه کار کنید و ورزش های مقاومتی انجام دهید. تمرین های مقاومتی نه تنها مانع از بین رفتن عضله می شود بلکه به علت نداشتن فعالیت میزان توده بدون چربی بدن را نیز افزایش می دهد. میزان زیاد عضله بدون چربی، میزان سوخت و ساز را افزایش می دهد در نتیجه طی روز کالری بیشتری می سوزد.

۷ - به طور منظم با پزشک یا متخصص تغذیه در ارتباط باشید تا با بررسی برنامه تغذیه ای، از میزان فعالیت و تغییرات لازم برای ادامه کاهش وزن اطلاع یابید. این کار در هر یک یا ۳ ماه کمک می کند تا نتایج این همه زحمت را ببینید و مطمئن شوید که راه درستی را در پیش گرفته اید.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha