شورای شهر تهران دیروز یک میهمان ویژه داشت؛ رئیس سازمان بهزیستی که خیلی‌ها فکر می‌کردند با آمدنش آخرین اطلاعات و آمارها درباره آسیب‌های اجتماعی در تهران اعلام می‌شود او اما در اعلام اطلاعات دقیق آسیب‌های اجتماعی ایران بیش از آنچه همه فکر می‌کردند، محافظه‌کاری کرد.

سلامت نیوز: شورای شهر تهران دیروز یک میهمان ویژه داشت؛ رئیس سازمان بهزیستی که خیلی‌ها فکر می‌کردند با آمدنش آخرین اطلاعات و آمارها درباره آسیب‌های اجتماعی در تهران اعلام می‌شود او اما در اعلام اطلاعات دقیق آسیب‌های اجتماعی ایران بیش از آنچه همه فکر می‌کردند، محافظه‌کاری کرد.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه شهروند نوشت: رئیس سازمان بهزیستی گفت که هیچ آماری را نمی‌تواند اعلام کند اما محرمانه می‌تواند به اعضای شورا بگوید که آمارها چه می‌گویند. او دیروز از افزایش تعداد زنان کارتن‌خواب تهران خبر داد و البته یک خبر خوب هم برای بچه‌های مجهول‌الهویه داشت این‌که آنها از این پس می‌توانند از دولت یارانه بگیرند.
همایون ‌هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی دیروز در صحن علنی شورای شهر تهران از افزایش آسیب‌های اجتماعی در تهران و دیگر شهرهای کشور گفت اما در حرف‌هایش چند بار تأکید کرد که آمارهایی در اختیار دارد و اگر اعضای شورا بخواهند به آنها ارایه می‌کند اما پشت تریبون شورا و مقابل چشم رسانه‌هایی که منتظر بودند تا از زبان او تازه‌ترین اطلاعات درباره آسیب‌های اجتماعی کشور را بشنوند او نهایت محافظه‌کاری را به خرج داد.‌ هاشمی، در حرف‌هایش از گسترده شدن و نیز تخصصی شدن مرکز فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی گفت و از اعضای شورا دعوت کرد از مرکز فرماندهی این مرکز دیدن و از آن حمایت کنند. در مقابل اعضای شورای شهر تهران هم هر کدام در سخنانی درباره آسیب‌های اجتماعی تهران حرف‌هایی زدند اما گویا قرار بود آنها هم آماری ندهند آن‌قدر که به نظر می‌رسید همه با هم پیش از شروع این جلسه اجتماعی در صحن علنی شورا توافق کرده‌اند آمارهای آسیب‌های اجتماعی ایران مکتوم بماند. هر چه بود رئیس سازمان بهزیستی از شورای شهر تهران برای مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان و افراد کم توان جامعه درخواست کمک کرد و این تقریبا مهم‌ترین مطالبه او از نمایندگان شهری پایتخت بود. در شرایطی که گزارش ‌هاشمی از سازمان بهزیستی و آسیب‌های اجتماعی در تهران و دیگر شهرهای کشور به کلی‌گویی‌ها محدود شد دو تن از اعضای شورا یعنی فاطمه دانشور و الهه راستگو در حرف‌هایشان از نگرانی‌ها درباره افزایش آسیب‌های اجتماعی گفتند. راستگو با بیان این‌که «نمی‌توانم آمار را بگویم» ادامه داد: «آمار کارتن‌خواب‌ها را اعلام نمی‌کنم اما این آمار سرسام‌آور است.» در ادامه جلسه دیروز البته امرودی، معاون اجتماعی شهرداری تهران آماری از تعداد افرادی که شب‌ها به گرمخانههای شهرداری تهران مراجعه می‌کنند ارایه کرد. او گفت که امسال شهرداری در ١٦ مرکزی که برای اسکان افراد بی‌خانمان و آسیب‌دیده دارد ١٧٧‌هزار نفر را در هر شب پذیرش می‌کند این درحالی است که به گفته او، این آمار در‌سال ٩٠ حدود ٥٠‌هزار نفر بوده است.
 فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران هم در بخشی از حرف‌هایش بر ضرورت حمایت از کودکان کار و خیابان تأکید کرد و گفت که «اگر این کودکان هستند و به جای مدرسه راه‌شان به خیابان کشیده شده به این دلیل است که برنامه‌های پیشگیرانه ما جواب نداده و درواقع ما در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که این بچه‌ها را تهدید می‌کند شکست خورده‌ایم.» او از آمار بالای ایدز در میان کودکان کار و خیابان خبر داد و تأکید کرد که این موضوع نیازمند رسیدگی و توجه ویژه است. علاوه بر اینها دانشور به نکته دیگری هم اشاره کرد و آن بلاتکلیف بودن فرایند درمان نوزادان معتادی بود که مادران معتاد دارند. دانشور گفت: « در ایران به مراکز تخصصی برای درمان و ترک اعتیاد این نوزادان نیاز داریم.»
افزون بر مذاکرات رسمی که در صحن علنی شورا گذشت، رئیس سازمان بهزیستی دیروز زمانی که قصد خروج از جلسه شورا را داشت در جمع خبرنگاران به تعدادی از پرسش‌های آنها پاسخ گفت هر چند که او تمام پرسش‌هایی را که درباره آخرین آمارها  از وضع آسیب‌های اجتماعی ایران بود بی‌پاسخ گذاشت و خطاب به خبرنگاران گفت: «نمی‌توانم بگویم نپرسید» تنها آماری که دیروز از زبان ‌هاشمی بیرون آمد درباره زنان کارتن‌خواب بود که آمار آنها را نسبت به کل کارتن‌خواب‌های کشور ٥‌درصد اعلام کرد و بعد هم گفت: این آمار زیاد نیست اما همین هم نباید باشد.
هاشمی در بخشی از این پرسش و پاسخ‌ها اما خبرهای خوبی هم داشت، او در پاسخ به پرسشی درباره یارانه بچه‌های بدون شناسنامه و به گفته او «مجهول الهویه» از برنامه‌های تازه سازمان بهزیستی برای حمایت از این بچه‌ها خبر داد. در سال‌های گذشته همه بچه‌هایی که بدون شناسنامه هستند از دریافت یارانه محروم بوده‌اند، حالا اما ‌هاشمی می‌گوید، سازمان بهزیستی آمادگی دارد که شرایط را برای بهره‌مندی این بچه‌ها از یارانه فراهم کند. او دراین‌باره گفت: «‌این یکی از مشکلاتی است که به بچه‌هایی که خودشان جزو گروه‌های آسیب‌دیده جامعه هستند به دلیل مشکلات سجلی یارانه تعلق نمی‌گیرد. ما الان در بهزیستی آمادگی داریم که برای پرداخت یارانه به همه بچه‌های مجهول‌الهویه ایرانی اقدام کنیم و دولت به آنها یارانه می‌دهد.»

او در پاسخ به این پرسش که بچه‌های بدون شناسنامه چگونه باید برای دریافت یارانه‌شان اقدام کنند، گفت: «موسساتی که این بچه‌ها را شناسایی کرده و تحت پوشش خود قرار داده اسامی آنها را به همراه یک عکس و اثرانگشت به سازمان بهزیستی اعلام کنند ما اینها را در سامانه یارانه بگیران دولت ثبت می‌کنیم و یارانه به آنها تعلق می‌گیرد.» بخش دیگری از حرف‌های رئیس سازمان بهزیستی در جمع خبرنگاران به وضع نوزادان معتادان اختصاص یافت. او گفت: ‌سال گذشته ٦٠ نوزاد شناسایی شدند که مادر معتاد داشتند و اعتیاد از مادرشان از طریق بند ناف به آنها منتقل شده بود. بهزیستی در این زمینه مداخله کرد و این بچه‌ها را به بیمارستان‌های کودکان فرستادیم.» به گفته‌ هاشمی، نوزادان معتاد در بخش‌های کودکان بیمارستان‌های تخصصی کودکان پذیرش و در همان جا مراحل درمان آنها طی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha