مدیر مرکز مطالعات رشد و سلامت کودک جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران از طراحی و صدور شناسنامه سلامت کودک به عنوان یکی از دستاوردهای مهم برای این مرکز خبر داد.

سلامت نیوز: مدیر مرکز مطالعات رشد و سلامت کودک جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران از طراحی و صدور شناسنامه سلامت کودک به عنوان یکی از دستاوردهای مهم برای این مرکز خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مدیر مرکز مطالعات رشد و سلامت کودک جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، گفت: در این مرکز ارزیابی همه جانبه سلامت کودک صورت می‌گیرد و در همین رابطه شناسنامه سلامت کودک صادر می‌شود تا والدین در هر مراجعه به پزشک با ارائه این شناسنامه به عنوان یک پرونده پزشکی ، پزشک را از وضعیت و سابقه سلامت کودک مطلع کنند.

دکتر رامین مظفری کرمانی، استادیار جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و دبیر علمی همایش بهداشت دوران بارداری ویژه مادران باردار و زوجین جوان که امروز توسط جهاد دانشگاهی و با همکاری پژوهشگاه رویان برگزار شد، طی سخنانی گفت: شناسنامه سلامت کودک از بدو تولد کودک تا شش سالگی طراحی شده و شامل ثبت روند رشد کودک از جمله قد، وزن، دور سر و معاینه سیستم‌های مختلف بدن توسط کارشناسان و متخصصان کودک است. همچنین ارزیابی‌هایی مانند ارزیابی روانی و رفتاری، ارزیابی شنوایی، ارزیابی بینایی و بهداشت دهان و دندان نیز در این مرکز انجام می‌شود.

وی افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته، زنان باردار و خانواده‌های ایرانی و کشورهای خاورمیانه، اطلاعات مورد نیاز درباره نحوه مراقبت‌های دوران بارداری و پس از بارداری را از طریق خانواده، بستگان و آشنایان کسب می‌کنند؛ در حالی که این آگاهی دریافتی در زنان باردار اروپا با خواندن کتاب یا سی دی و مجلات بوده است. همچین در امریکا منبع اطلاعات از طریق برگزاری همایش و کارگاه‌ها بوده است .

مدیر مرکز مطالعات رشد و سلامت کودک جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، افزود: ارزیابی‌های به عمل آمده نشان داده که برگزاری کارگاه‌ها به دلیل اینکه ارتباطات به صورت رو در رو منتقل شده و ابهامات راحت‌تر برطرف می‌شود، بهترین شیوه آگاهی است.

ذخیره خون بند ناف یک بیمه بیولوژیک برای آینده است

دکتر مرتضی ضرابی، مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان نیز در این همایش گفت: در بانک خون بند ناف، این خون با حفظ هویت خانواده متقاضی برای آنها ذخیره‌سازی می‌شود تا در صورت نیاز خانواده در آینده برای خود فرد یا فرد دیگری که از نظر ژنتیکی با نمونه سازگاری کافی داشته باشد مورد استفاده قرار گیرد.

بنابر اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، وی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد استفاده از خون بند ناف در بالغین هم در حال افزایش است. در حال حاضر دو بانک خون اختصاصی و عمومی از جمله بانک خون عمومی بیمارستان شریعتی، پژوهشگاه رویان و سازمان انتقال خون برای این منظور در کشور فعالند.

ضرابی پیشنهاد کرد که همه افراد جامعه خون بند ناف را ذخیره کنند و گفت: در کشور ما 10 هزار نمونه در بانک عمومی ذخیره شده اما در بانک خصوصی بیش از 50 هزار نمونه داریم. بنابراین به خانواده‌هایی که از نظر مالی تامین هستند توصیه می‌کنیم این کار را حتما انجام دهند؛ چرا که این امر نوعی بیمه بیولوژیک برای آنهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha