هشدارها درباره افزایش زنان کارتن‌خواب، بیداد ایدز در کودکان خیابانی و نگرانی از جان‌دادن کارتن‌خواب‌ها در فصل سرما، از مباحث مهم مطرح‌شده در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران بود. میهمان جلسه روز گذشته همایون هاشمی، رییس سازمان بهزیستی بود.

سلامت نیوز: هشدارها درباره افزایش زنان کارتن‌خواب، بیداد ایدز در کودکان خیابانی و نگرانی از جان‌دادن کارتن‌خواب‌ها در فصل سرما، از مباحث مهم مطرح‌شده در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران بود. میهمان جلسه روز گذشته همایون هاشمی، رییس سازمان بهزیستی بود.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق در ادامه نوشت: او به‌مناسبت روز جهانی معلولان در صحن شورا حاضر شده بود تا به پارلمان شهری تهران گزارش دهد اما نگرانی‌ها درباره روند روبه‌رشد آسیب‌های اجتماعی در کلانشهر تهران جلسه شورا را تحت‌تاثیر قرار داد. هاشمی تنها میهمان جلسه روز گذشته نبود. امرودی معاون اجتماعی شهرداری تهران هم در صحن شورا حاضر شده بود تا درباره اقدامات شهرداری در رابطه با ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی گزارش دهد.
همایون هاشمی، رییس سازمان بهزیستی کشور با اعلام افزایش هشدار نسبت به تعداد زنان کارتن‌خواب گفت: باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود. سازمان بهزیستی در بحث ساماندهی کارتن‌خواب‌ها، چه در بخش زنان و چه  در بخش مردان اقداماتی را انجام داده است. در شرایطی هستیم که باید مباحث خدمات اجتماعی و به‌ویژه آسیب‌های اجتماعی و نوپدید مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه باید سایر دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند.
وی با اشاره به نگرش سیستمی و هماهنگی در برخورد با آسیب‌های اجتماعی، کنترل و رفع آنها گفت: در این زمینه چنانچه این نگرش فی‌ما‌بین شهرداری‌ها و سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌ها شکل بگیرد، اقدامات موثری صورت می‌گیرد. در حوزه کودکان کار و متکدیان با وجود اینکه اقداماتی انجام شده است اما برخی از این کارها به‌صورت موازی بوده و باید به یک تعریف مشخص در این زمینه برسیم و در این بخش نیاز به همکاری نیروی انتظامی، قوه‌قضاییه، شهرداری‌ها و در نهایت بهزیستی است.
هاشمی ادامه داد: در بحث مناسب‌سازی، با وجود اقداماتی که در شهرداری‌ها صورت گرفته است، با شرایط خوبی روبه‌رو نیستیم چرا که سرانه مناسب‌سازی در کشور زیر 20درصد است. موضوع مناسب‌سازی مهم‌ترین دغدغه سازمان بهزیستی، شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی است. تهران این ظرفیت را دارد که به شهر بدون‌مانع تبدیل شود. سازمان بهزیستی آمادگی این را دارد که این طرح را به‌صورت پایلوت در چند منطقه تهران اجرا کند.  رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به شناسایی و جمع‌آوری تعدادی از کودکان خیابانی و متکدیان گفت: در شش‌ماهه امسال بالغ بر دوهزارنفر از این افراد شناسایی و ساماندهی شده‌اند.  وی ادامه داد: سازمان بهزیستی در بحث ساماندهی کارتن‌خواب‌ها، چه در بخش زنان و چه بخش مردان اقداماتی را انجام داده است که البته تعداد زنان کارتن‌خواب رو به افزایش است و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.  رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه این سوال را پرسید که چه میزان بودجه شهرداری‌ها در بحث پیشگیری و سلامت اجتماعی هزینه می‌شود؟


بلاتکلیفی کودکان معتاد
حجت‌الاسلام میثم امرودی، معاون فرهنگی- اجتماعی شهرداری تهران سخنران بعدی شورای شهر تهران بود. وی در پاسخ به سوال هاشمی گفت: بیش از 70درصد از اعتبارات سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری، صرف آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
امرودی در ادامه با اشاره به کاستی‌هایی که برای هماهنگی با سازمان بهزیستی در بحث معضلات اجتماعی وجود دارد، گفت: با تحقق مدیریت یکپارچه، آسیب‌های شهر تهران شش‌ماهه رفع می‌شود.  وی ادامه داد: درحال‌حاضر در شهرداری ارایه خدمات به کودکان در معرض آسیب، ساخت گرمخانه برای نگهداری کارتن‌خواب‌ها، پیشگیری و آموزش در حوزه معضلات اجتماعی، شناسایی فضاهای بی‌دفاع شهری و... دارد انجام می‌شود.  معاون اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اقدامات انجام‌شده در شهرداری در زمینه ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی گفت: ما در سال 91، 50هزارنفر و در سال 92، 52هزارنفر در روز و 300هزارنفر را در شب در مراکز حمایتی شهرداری نگهداری کرده‌ایم. الان 16مرکز آماده شده و اطمینان می‌دهم که زمستان امسال مشکل زیادی از این نظر نداشته باشیم و همه مراکز را تجهیز کنیم.  معاون قالیباف در ادامه درباره موانع فعالیت در حوزه آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران و با انتقاد از مسیر صدور مجوز بهزیستی برای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد گفت: بر اثر تدبیر شورا برای واگذاری امور به مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد متعددی با ما همکاری می‌کنند، اما مسیر صدور مجوز برای فعالیت آنها و تاسیس مراکز حمایتی از سوی بهزیستی طولانی است و برخی مسایل نیز تعریف قانونی نشده و بهزیستی فاقد ضوابط قانونی موردنیاز است.  امرودی گفت: دیشب در میدان امام حسین (ع) حدود 50- 40 بی‌خانمان را دیدم، تازه هنوز هوا چندان سرد نشده است! بنابراین افراد بی‌خانمان و معتاد در معرض آسیب در زمستان هستند و نمی‌توانیم منتظر روند طولانی صدور مجوز از سوی بهزیستی بمانیم.
امرودی همچنین گفت: فقدان ساختارهای پاسخگوی شبانه‌روزی در بهزیستی از مشکلات دیگر است؛ زیرا ما با بسیاری از مسایل بعد از ساعت اداری مواجه می‌شویم و نیاز به همکاری شبانه‌روزی از سوی نهاد متولی آسیب‌های اجتماعی داریم.
معاون شهردار تهران با انتقاد از بلاتکلیفی کودکان معتاد و تاخیر بهزیستی در پذیرش مددجویانی که احکام قضایی گرفته‌اند، گفت: عدم تحویل‌گیری کودکان زیر هفت‌سال که از ماموریت‌های تکلیفی بهزیستی است، آمار پایین تحویل گرفتن افراد جامعه هدف بهزیستی که در مددسراها رسوب کرده‌اند، مثل سالمندان، مشکل‌ساز است؛ زیرا در گرمخانه‌های شهرداری گروه‌های مختلف کنار هم حضور دارند که همین امر باعث می‌شود آسیب‌ها در انتظار آنها باشد.
وی تصریح کرد: افرادی که در مددسراهای شهرداری تحت‌پوشش قرار دارند، دچار محرومیت از دریافت یارانه به دلیل فقدان اسناد سجلی هستند و این در حالی است که به عنوان محروم‌ترین افراد جامعه بیش از هر کسی مستحق آن هستند. برای همین دولت باید تدبیری در این خصوص بیندیشد.


بیداد ایدز در کودکان خیابانی
پس از صحبت‌های هاشمی نوبت به اعضای شورای شهر رسید تا نظرات خود را بیان کنند. فاطمه دانشور، رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: براساس آمارها و گزارشات، تعداد زیادی از کارتن‌خواب‌ها معتاد هستند و این در حالی است که در بین این افراد پدران و مادرانی پیدا می‌شوند که علاوه براینکه خودشان کارتن‌خواب و معتاد هستند، کودک نوزاد آنها نیز به موادمخدر اعتیاد دارد. ما باید بتوانیم مرکزی برای ترک اعتیاد نوزادان همانند یک بیمارستان مجهز راه‌اندازی کنیم. متاسفانه برخی از نوزادانی که متولد می‌شوند به موادمخدر اعتیاد دارند که برای درمان این نوزادان باید مراکز ترک اعتیاد همانند یک بیمارستان مجهز راه‌اندازی شود.
دانشور با تاکید بر اینکه در بحث پیشگیری از آسیب‌ها عملکرد ضعیفی را داشته‌ایم، گفت: اگر به این موضوع توجه می‌شد قطعا میزان آسیب‌ها کمتر از شرایط فعلی بود.
دانشور ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور باید تسهیلات ویژه‌ای را برای کودکانی که از این مجموعه ترخیص می‌شوند داشته باشد و از آنها حمایت کند.
رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرد تعامل شهرداری و بهزیستی بیش از گذشته صورت بگیرد و تعامل این دو نهاد تنها روی یک کاغذ نباشد، ضمن اینکه مددکاران بهزیستی نیز در سامان‌سراها حضور جدی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha