مشاور وزیر بهداشت گفت: ارتباط ناهماهنگ بین دستگاههای متولی نظارت بر سلامت و ایمنی مواد غذایی، فقدان نظارت وزارت بهداشت بر مواد غذایی قاچاق و نبود بانك اطلاعات جامع در زمینه مواد غذایی، سلامت مردم را به خطر انداخته است.

عباس حاجی‌آخوندی، مشاور وزیر بهداشت و مدیر كل سابق نظارت بر مواد غذایی در گفت‌و‌گو با فارس كه به مناسبت 24 مهر روز جهانی غذا انجام شد، افزود: توسعه پایدار هر كشوری با تكیه بر توانمندی افراد آن كشور تحقق می‌یابد بنابراین برخورداری جامعه از افراد سالم پیش شرط توسعه پایدار است و در این بین امنیت و ایمنی مواد غذایی نقش قابل توجهی در سلامت افراد جامعه ایفا می‌كند.
وی اضافه كرد: از جمله اقداماتی كه در سال‌های اخیر برای اصلاح وضع ایمنی و سلامت مواد غذایی انجام شده است تعامل سازنده و فعال با صنایع و انجمن‌های علمی مرتبط با امور غذا و تغذیه و مشاركت دادن آنها در سیاستگذاری و نظارت است، تشكیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی كشور كه با هدف سازماندهی و یكپارچه‌سازی امر سیاست‌گذاری و راهبری نیز از دیگر اقدامات است.
وی ادامه داد: ایحاد و تقویت معاونت غذا و دارو در دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور كه منجر به ارتقا سطح كیفی و كمی فعالیت‌های مرتبط با ایمنی و سلامت غذا در سطح استان‌های كشور می‌شود، توجه به ارتقا سطح ایمنی و سلامت برخی از اقلام مهم در سال‌های اخیر نیز از دیگر اقدامات است كه تلاش برای ارتقای سطح ایمنی و كیفیت روغن‌های گیاهی خوراكی از آن جمله است.
وی ادامه داد: طراحی نشان ایمنی و سلامت غذا به منظور اعطا به محصولات غذایی كه از نقطه نظر ایمنی و سلامت در سطح بسیار بالایی قرار دارند. نیز اقدام موثری است كه از سال گذشته شروع شده است. این امر می‌تواند مشوق خوبی برای تولید كنندگان و راهنمای مناسبی برای مصرف كنندگان در انتخاب مواد غذایی باشد. كه البته باید در خصوص ملاك‌های انتخاب محصولات حساسیت زیادی به خرج داد.
وی ادامه داد: پیگیری بازنگری استانداردهای مواد غذایی و آشامیدنی نیز از دیگر اقدامات است به طوری كه این امر منجر تجدید نظر بخش قابل توجهی از استاندارهای قدیمی شده و به روز شده‌اند، به رغم صرف انرژی و منابع زیاد در حوزه امنیت و ایمنی غذا نتیجه حاصل از اقدامات صورت گرفته در خصوص ارتقای سطح امنیت و ایمنی مواد غذایی با منابع و انرژی صرف شده همخوانی ندارد و چالش‌های مهمی در این عرصه وجود دارد.
وی گفت:‌ نبود بانك اطلاعاتی جامع در خصوص امنیت و ایمنی مواد غذا، ضعیف بودن همكاری‌های بین بخشی در سطح وزارتخانه‌های مرتبط با امور غذا و در سطح تعاملات بین وزارتخانه‌های متولی، افزایش قیمت جهانی غذا و به تبع آن افزایش قیمت مواد غذایی در داخل كشور كه به طور اخص اقشار كم درآمد جامعه را در معرض تهدید قرار می‌دهد.از جمله مهم‌ترین چالش‌هاست به طوری كه پیش‌بینی شده بحران افزایش قیمت مواد غذایی شمار گرسنگان جهان را از 850 میلیون نفر به 1200 میلیون نفر افزایش دهد.
حاجی آخوندی افزود: در حال حاضر نظام ایمنی غذا مبتنی بر 3 حلقه متصل فعال است كه در كشور ما به‌رغم نقص در هر یك از این حلقه‌ها، متأسفانه ارتباط بین این حلقه‌ها (همپوشانی) بسیار كم رنگ است؛ عدم كارآیی نظارت مدیریت ایمنی و سلامت مواد غذایی در كشور با توجه به نیازهای روز به دلیل محدودیت منابع و امكانات به خصوص متخصصان با تجربه نیز چالش دیگر این حوزه است.
وی ادامه داد: وجود پدیده قاچاق مواد غذایی و عدم نظارت و كنترل مواد غذایی قاچاق توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز چالش دیگری است كه باید مورد توجه مسئولان امر باشد.
وی تاكید كرد: اكنون مهم‌ترین علت مرگ و میر در جهان بیماری‌های غیرواگیر است و در كشور ما نیز سهم بیماری‌های غیرواگیر رقابل توجه است. یكی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر ابتلا و شیوع بیماری‌های غیرواگیر نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی الگوی غلط مصرف مواد غذایی توسط مردم و نامناسب بودن این الگوست كه عامل مهم تهدید سلامت جامعه محسوب می‌شود و ضرورت دارد تا با توجه به تغییر شیوه زندگی و به تبع آن كاهش فعالیت‌های فیزیكی، افزایش استرس و غیره نسبت به تغییر و اصلاح الگوی مواد غذایی و آشامیدنی اقدام جدی صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha