رییس مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران گفت: داروی ضد سرطان دوسه تاکسل در حال حاضر بر روی حیوان بررسی شده و تا چهار الی پنج سال آینده بر روی انسان مورد آزمایش قرار می گیرد.

دکتر رسول دیناروند در گفتگو با ایسکانیوز، در خصوص داروی ضد سرطان دوسه تاکسل گفت: این دارو از خانواده تاکسویید و مشتق شده از درخت سه خوار اروپایی است که به عنوان یکی از داروهای موثر شیمی درمانی در درمان سرطان سینه متاستاتیک، سرطان تخمدان و سرطان سلول های ریه به کار می رود.
وی افزود: آثار ضد توموری این دارو بر سلول های سرطانی بهتر و عوارض سمیت حاد لارو، کمتر است.
به گفته وی در فرمولاسیون کنژوگه آلبوخین- دو سه تاکسل بازویی که به عنوان spacer است ، نقش دپو را بازی کرده و دارو مدت بیشتری در خون باقی می ماند و به صورت آهسته آزاد می شود.
دیناروند تصریح کرد: اثربخشی این دارو بالا و اثرات جانبی آن کمتر است.
این مقام مسوول اظهار داشت: برای ثبت اختراع در داخل کشور اقدام شده ولی متاسفانه پتنت بین المللی شد چرا که مقاله ای در مورد این دارو در یک مجله بین المللی چاپ شده و تنها به عنوان یک مخترع به حساب می آید.
وی افزود: مطالعات حیوانی این دارو انجام شده و مطالعات برای آزمایش روی انسان در حال انجام است.
وی در خصوص بودجه این طرح گفت: بودجه ای از سوی ستاد توسعه نانو برای مجموعه ای از فعالیت ها در نظر گرفته شده که حدود 9 میلیون تومان است و 60 درصد آن دریافت شده است.
وی افزود: این دارو در دنیا جدید است و نیاز به مطالعات مختلف دارد و حدود چهار تا پنج سال برای آزمایش روی انسان طول می کشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha