سازمان ملل، ‌قطعنامه‌یی را برای منع ازدواج كودكان یا به عبارتی افراد زیر ١٨ سال تصویب كرده است، ‌قطعنامه‌یی كه در كمیته حقوق بشر سازمان تصویب شد و خبر از این می‌داد كه بیشتر كشورها به آن پیوسته‌اند و اندك كشورهایی هم هستند كه به آن نپیوسته‌اند یا مشروط پیوسته‌اند. ایران یكی از این كشورهاست كه زیربار منع ازدواج افراد زیر ١٨ سال نرفته است و به طور مشروط به كنوانسیون حقوق كودك پیوسته است. البته موارد دیگری هم در كنوانسیون دیده می‌شود كه ایران با پذیرش آنها مشكل داشته و در مغایرت با موازین اسلامی می‌دیده است.

منع ازدواج زیر ١٨ ساله‌ها در ایران، مغایر شرع

سلامت نیوز:سازمان ملل، ‌قطعنامه‌یی را برای منع ازدواج كودكان یا به عبارتی افراد زیر ١٨ سال تصویب كرده است، ‌قطعنامه‌یی كه در كمیته حقوق بشر سازمان تصویب شد و خبر از این می‌داد كه بیشتر كشورها به آن پیوسته‌اند و اندك كشورهایی هم هستند كه به آن نپیوسته‌اند یا مشروط پیوسته‌اند. ایران یكی از این كشورهاست كه زیربار منع ازدواج افراد زیر ١٨ سال نرفته است و به طور مشروط به كنوانسیون حقوق كودك پیوسته است. البته موارد دیگری هم در كنوانسیون دیده می‌شود كه ایران با پذیرش آنها مشكل داشته و در مغایرت با موازین اسلامی می‌دیده است.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: ٢١ نوامبر، سازمان ملل با تصویب این قطعنامه، ‌همه كشورهای عضو را متعهد كرد كه ازدواج كودكان را ممنوع و قوانین لازم برای پیشگیری و مجازات متخلف را تصویب و اجرا كنند. سازمان ملل متحد می‌گوید دیگر توجیه فرهنگی و عرفی برای ازدواج هیچ كودك زیر ١٨ سالی قابل پذیرش نیست قطعنامه برای تصویب نهایی به مجمع عمومی خواهد رفت.
ایران در این مخالفت تنها نیست و سودان هم ظاهرا زیربار منع ازدواج كودكان نرفته است. به گزارش سازمان ملل، ‌در حال حاضر بیش از ٧٠٠ میلیون زن در سراسر جهان زیر سن ١٨ سال ازدواج كرده‌اند كه از این تعداد ٢٥٠ میلیون نفر زمان ازدواج زیر ١٥ سال سن داشتند. سازمان ملل متحد در گزارش‌های رسمی خود اعلام كرده كه این گروه از زنان بیش از دیگر زنان در معرض خشونت خانگی قرار دارند بسیاری از آنها از حق تحصیل برای همیشه محروم شدند و فقر در میان این زنان جدی‌تر است. اما عضو كمیسیون قضایی مجلس، از مغایرت این ماده با شرع اسلامی سخن می‌گوید.

محمدعلی اسفنانی، ‌در گفت‌وگو با «اعتماد» از الزاماتی می‌گوید كه در ایران برای پیوستن مشروط به كنوانسیون قانع‌كننده است. او در این خصوص اعلام كرد: «هر كشوری یك‌سری الزامات برای خودش دارد، نمی‌شود كه به همه پروتكل‌های دنیا به شكل غیرمشروط بپیوندیم. همین كه در این مصوبه، ازدواج زیر ١٨ سال را منع می‌كنند، خودش مشكل دارد.»

او در خصوص ایجاد الزام برای افراد زیر ١٨ سال به آموزش و پرهیز از ایجاد امكان برای ازدواج آنان گفت: «آن مواردی كه خود خانم‌ها و آقایان تمایل دارند، حتی اگر زیر ١٨ سال باشد را چه كنیم؟ اگر جلوی این اتفاق را بگیریم، ‌روابط نامشروع زیاد می‌شود، باید از بروز روابط نامشروع جلوگیری كنیم. وقتی شرع اجازه می‌دهد كه خانم یا آقای ١٧ ساله ازدواج كند و رابطه شرعی و حلال داشته باشد، ما نمی‌توانیم منع‌شان بكنیم. با اینكار به روابط نامشروع دامن زده‌ایم. در اینكه شكی نیست كه نمی‌شود غرایز جنسی را مهار كرد.»

منع ازدواج تا ١٦ سال داریم

او به ممنوعیت ازدواج در افراد زیر ١٦ سال در ایران اشاره می‌كند و می‌گوید: «در كشور ما هم سن قانونی برای ازدواج داریم، ما برای ازدواج افراد زیر ١٦ سال ممنوعیت قایل شده‌ایم، اما همه این موارد به كمتر از ٣ درصد كل ازدواج‌ها برمی‌گردد. اما با مرور تجربیات تاریخی می‌بینیم كه ایجاد ممنوعیت برای این موارد نتیجه عكس می‌دهد. زمانی در تركیه شبیه این كار كردند و به تاسی از الگوهای غربی، ثبت ازدواج را اجباری و اعلام كردند اگر ازدواج ثبت نشود مجازات حبس دارد. تا قبل از این قانون، ازدواج‌های عادی با قباله‌های معمولی صورت می‌گرفت، اتفاقی هم نمی‌افتاد. بعدها از ترس اینكه اگر ازدواج كردند و نتوانستند ثبت بكنند، باعث افزایش فساد و روابط نامشروع شد. خیلی از افراد به خاطر نبود زیرساخت‌ها و زندگی در مناطق صعب‌العبور نمی‌توانستند ازدواج خود را ثبت كنند.
گاهی اوقات پیوستن به هر پروتكلی الزاما خوب نیست.»

اسفنانی معتقد است: «پیوستن به پروتكل‌های اینچنینی منعی ندارد، ‌نظر شخصی من این است اما آثار و تبعاتش را باید ببینیم. من یك نفر تصمیم‌گیرنده نیستم، باید دوسوم مجلس رای بدهند تا تصویب شود.»

آمار اعلام شده از سوی ثبت احوال ایران نشان می‌دهد كه تعداد زنان زیر ١٥ سالی كه در سال گذشته در ایران ازدواج كرده‌اند، بیش از ٤١ هزار نفر است، این در حالی است كه این ازدواج‌ها، ازدواج‌های ثبت شده‌اند و با اضافه كردن ازدواج‌های غیر ثبتی در این مورد عددی بیش از آنچه اعلام شده خواهد شد. اما با در نظر گرفتن كل ازدواج‌های انجام شده در سال ٩٢، كه ٧٧٤ هزار و ٥١٣ مورد بوده، می‌توان دریافت كه ٣/٥درصد از كل ازدواج‌ها به ازدواج زنان زیر ١٥ سال برمی‌گردد، این در حالی است كه ازدواج زنان بین ١٥ تا ١٩ سال هم سهم قابل توجهی از كل را دارد؛ ‌٣٠ درصد.

در تعریف سن كودكی با دنیا تعارض داریم

درهم آمیختن مباحث شرعی با اصول روانشناسی و حقوقی كودكان، ‌مساله‌یی ست كه باید توسط روانشناسان و حقوقدانان و البته علما و فقهای دینی مورد بررسی قرار گیرد، به توافق نرسیدن بر سر تعریف كودك یكی از این موارد است، ‌محور قرار گرفتن سن بلوغ شرعی در ایران، مساله‌یی است كه از تعریف كودك و سن كودكی بوده است. كمیته حقوق كودك اذعان كرده كه تفاوت قانونی موجود میان سن كودك در مورد پسران و دختران با اصل منع تبعیض، در تعارض است، تعارضی كه در ایران سن قانونی و شرعی اتمام دوران كودكی را برای دختران ٩ سال قمری و برای پسران ١٥ سال قمری می‌داند و در سطح جهانی این عدد برای هر دو جنس، ١٨ سال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha