پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12995

ما انسانها روزانه 3 هزار گالن(هر گالن معادل3/7854 لیتر)هوا استنشاق می کنیم که 65 درصد از این میزان مربوط به استنشاق هوای داخل منزل است.

به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز، متاسفانه باید گفت که این حقیقت جالبی نیست. زیرا آلودگی های هوای داخل منزل نیز امروزه کمتر از هوای بیرون نمی باشد. این آلودگی ها حاصل لوازم منزل، وسایل برقی و موادی است که برای پاکیزه نگه داشتن منزل استفاده می شود. همه این موارد دفع کننده انواع آلودگی هاست که در دراز مدت باعث بروز مشکلاتی نظیر آسم، سردرد، خستگی، بیماری های قلبی و حتی سرطان می شود. بنابر این بهتر است تمام این عوامل را به نحو مطلوب و موثری کنترل نمود تا سلامتی افراد خانه را به خطر نیاندازد.مونو اکسید کربن، دی اکسید نیتروژن و نوعی ماده دودی شکل شناور به نام آلودگی ریز، می تواند از فر، اجاق گاز و دود کش ها تراوش کند.قرار گرفتن در معرض مقدار کم مونو اکسید کربن باعث سردرد و تهوع می شود و مقدار زیاد آن مرگ آور است. دی اکسید نیتروژن باعث آزار رساندن به گلو، بینی و چشم می شود و آلودگی های ریز باعث آسیب به بافت ریه می گردد. بنابر این بهتر است هنگام پخت و پز ، فن اجاق گاز را روشن کنید و از آبی بودن شعله اجاق مطمئن شوید.(شعله زرد نشانه تراوش آلودگی فراوان است)
فتالئین مواد شیمیای است که در شوینده ها، تاز ه کننده های هوا، مواد شوینده کف و پرده ها وجود دارد و ایجاد رایحه خوشایند می کند. اما متاسفانه باعث بروز مشکلات باروری ، آسم و آلرژی می شود. بنابر این بهتر است از مواد شوینده ای استفاده کنید که ترکیب را نداشته باشد.برای خوش بو نگه داشتن فضای داخل منزل می توانید از لیموی خشک شده استفاده کنید.
پلی برم دی فنیل اتر(PBDEs) ماده ای ضد حریق است که به پلاستیک ، اسفنج و پارچه های اضافه می شود و در بعضی تلویزیون ها ، کامپیوتر ها  و مبلمان نیز چنین ترکیبی وجود دارد. قرار گرفتن در معرض این ماده باعث بروز مشکلات مغزی و باروری می شود. بنابر این بهتر است برای جلوگیری از تحریک غباری که ممکن است حاوی این ماده باشد از پارچه ای مرطوب برای تمیز کردن وسایلی از این دست استفاده کنید.
رادون یک نوع ماده معطر است که به طور طبیعی در گاز رادیو اکتیو وجود دارد. این ماده از تخریب اورانیوم سنگ بستر منزل متصاعد می شود. در بین افراد ی که دخانیات مصرف نمی کنند این ماده باعث سرطان ریه می شود.
ترکیبات ارگانیک ناپایدار(VOCs )مواد شیمیایی هستند که به شکل گاز در دمای منزل وجود دارند و در رنگ ، مواد شوینده ، مواد نگه دارنده چوب، چسب فرش و....یافت می شود و باعث تهوع ، سردرد ، آسیب به گلو، بینی و چشم و سرطان می شود. بنابر این بهتر است از موادی استفاده کنید که خالی از این نوع ترکیب باشد.
با این وصف می توان اعتراف کرد  که هر آنچه ساخته دست بشر است با وجود زیبایی خیره کننده و نقش مصنوعی آن در کمک به رفاه و راحتی افراد چیزی جز آسیب و زیان را به ارمغان نمی آورد.
بنابراین برای حفظ سلامتی خود بهتر است فضای خانه را به صورت کاملا ساده تزیین کنید تا آنجا که امکان دارد از تجهیزات مدرن امروز اجتناب کنید و به سبکی کاملا طبیعی و بهداشتی منزل خود را اداره کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha