پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 129960

با وجود استفاده گسترده از دگزامتازون به عنوان داروی ضد التهابی و بازدازنده سیستم ایمنی این ماده دارویی دارای اثرات جانبی بسیار جدی است.

سلامت نیوز:با وجود استفاده گسترده از دگزامتازون به عنوان داروی ضد التهابی و بازدازنده سیستم ایمنی این ماده دارویی دارای اثرات جانبی بسیار جدی است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت خانواده ایرانی،از جمله این اثرات پوکی استخوان است.در این مطلب به بررسی اثرات منفی دگزامتازون بر کارکرد اثنی عشر وکلیه برای جذب کلسیم می پردازیم.

در یک بررسی به موشهای آزمایشگاهی روزانه مقداری دگزامتازون به صورت زیر جلدی برای 1 یا 5 روز تزریق شد.

یافته های این بررسی نشان داد که یک بار تزریق دگزامتازون باعث کاهش خفیف عملکرد کلیه و اثنی عشر جهت جذب کلسیم می شود حال آنکه ادامه مصرف تا 5 روز منجر به کاهش شدید عملکرد آن ها(60% کاهش) در جهت جذب کلسیم می گردد.

در بررسی دیگری به مدت 15 روز روزانه 0.5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در یک نوبت دگزامتازون تزریق گردید و نتایج بررسی حاکی از این بود که بعد از 15 روز میزان کلسیم موجود در پلاسمای خون در مقایسه با قبل از شروع تزریق بسیار کاهش یافته است .

همچنین میزان تراکم مواد معدنی استخوانهای ران و کمر نیز کم شده است به نظر می رسد که علت کاهش تراکم مواد معدنی در این استخوان ها تاثیر منفی دگزامتازون در وضعیت ویتامین D در خون می باشد.

همچنین پس از 15 روز میزان کلسیم دفع شده از طریق ادرار بسیار بالا رفته است.این وضعیت تاثیر مستقیم بر استحکام و رشد استخوان ها دارد.

از دیگر عوارض این دارو می توان به اضطراب ، افزایش حجم ادرار ، افسردگی ، اضافه وزن ، تورم انگشتان دست و پا ، کوتاهی تنفس،  سردرد و وزوز گوش  اشاره کرد.

نتیجه آنکه با توجه به تاثیرات منفی این ماده دارویی بر استحکام و رشد استخوان ها به دلیل کاهش جذب کلسیم ، متخصصین باید حتی الامکان از داروهای جایگزین خصوصا برای بیماران در سنین قبل از بلوغ و بیماران سالمند استفاده نمایند.

همچنین هریک از ما به اثرات منفی این ماده توجه کرده از مصرف آن به عنوان یک داروی سهل الوصول برای خود درمانی هرگز استفاده نکنیم.
منبع : drugs

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سهیلا اعتمادی ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    2 3
    باسلام بسیار خوشجال میشم خبرهای حوزه سلامت رو مطلع بشم و مشترک شوم .ممنون از اطلاعاتی که میدید.
  • masoud ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    15 3
    سلام و خداقوت سوالی در مورد تزریقِ آمپولِ دگزامتازون برای کودکان دارم ، کودک ما دو سالشه و دکتر برای سرما خوردگی ویروسی و استفراغ اون آمپول ضد تهوع و دگزامتازون تجوبز کرد و یک دومِ هرکدوم رو برای کودکِ ما تزریق کرده ، که متاسفانه ما بعداً متوجه شدیم که نیازی نبوده و این دارو عوارض زیادی مثلِ پوکی استخوان رو داره ! خواهش میکنم اگر راهکاری در مورد کاهش اثراتِ این دارو در بدنِ کودک میسناسید ؟ ما رو راهنمایی کنید !، ما خیلی نگران هستیم ، چون همه جا از عوارضِ این دارو گفته شده و هیچ اشاره ای به راههای مقابله با اثرات اون یا کاهشِ عوارضِ این دارو نشده ، ممنونم هستم
  • محیا ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    2 2
    سلام اجی من یه ماه قرص فرشته که حاوی دگزا هست مصرف کرده و الان پاهاش درد میکنه راه درمان کسی ک دگزا مصرف میکنه چی هست؟ یا بهتر بگم راه جذب کلسیم برای این افراد که دگزامتازون میخورن چی هست؟ لطفا جواب بدید لطفا