روزهای پاییزی ساكنان شهرهای شمالی كشور با انواع سوانح طبیعی همراه شده است. درحالی كه كمتر از10 روز از جاری شدن سیل ویرانگر در استان‌های شمالی كشور كه منجر به مرگ دو نفر از ساكنان این مناطق شد می‌گذرد، عصر سه‌شنبه توفانی شدید شهرهای شمالی كشور را در نوردید و خسارات قابل توجهی بر جای گذاشت.

سلامت نیوز: روزهای پاییزی ساكنان شهرهای شمالی كشور با انواع سوانح طبیعی همراه شده است. درحالی كه كمتر از10 روز از جاری شدن سیل ویرانگر در استان‌های شمالی كشور كه منجر به مرگ دو نفر از ساكنان این مناطق شد می‌گذرد، عصر سه‌شنبه توفانی شدید شهرهای شمالی كشور را در نوردید و خسارات قابل توجهی بر جای گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر كشور در تشریح جزییات خسارات این توفان گفت: بر اثر این توفان دو نفر كه برای تعمیر سقف خانه‌شان به پشت بام رفته بودند با سقوط از بالای بام مصدوم و به مراكز درمانی منتقل شدند. همچنین بر اثر این توفان، 11 شهر و روستای مازندران دچار آسیب‌‌دیدگی شد. درخشان با بیان اینكه شهرهای قائمشهر و شیرگاه و همچنین 9 استان در پی وزش شدید باد دچار خسارت شدند، افزود: امدادگران به 250 نفر از ساكنان این شهرها و روستاها امدادرسانی كرده‌اند. به گفته این مقام مسوول در حال حاضر 50 امدادگر در قالب 10 تیم امدادی وظیفه امدادرسانی به آسیب‌دیدگان را برعهده دارند و هزار كیلوگرم نایلون برای پوشش سقف منازل مسكونی میان ساكنان مناطق آسیب‌دیده توزیع شده است.

در جریان عملیات امدادرسانی، 20 واحد مسكونی نیز از آب تخلیه شدند. پیش از این و به گفته رستم زرودی، مدیركل مدیریت بحران استان مازندران، گردباد شدید سه‌شنبه با سرعت 86 كیلومتر بر ساعت به ۲۸۰ واحد مسكونی و تجاری این استان، 20 تا 100 درصد خسارت وارد كرده است. شهرهایی كه بیش از همه در معرض این آسیب قرار گرفته‌اند سوادكوه، سوادكوه شمالی، بابل، آمل و قائمشهر هستند كه شهرستان سوادكوه سهم بیشتری از این خسارات را به خود دیده است. آبگرفتگی خیابان و رانش جاده در سه محور، ساكنان این شهر را غافلگیر كرده است. در قائمشهر نیز پنج واحد مسكونی در حوزه روستایی و ۲۵ واحد مسكونی در حوزه شهری آسیب دیدند. ساكنان شهرستان آمل نیز به دنبال وقوع صاعقه، شاهد آتش سوزی دو واحد مسكونی بودند. این درحالی است كه به دنبال بارش‌های گسترده در آبان و آذر ماه سال جاری در شهرهای شمالی كشور دو نفر كشته و بیش از 1000 نفر دچار آسیب شدند.

كارشناسان علت اصلی وقوع سوانح طبیعی در شهرهای شمالی كشور را ساخت و ساز غیر اصولی در حاشیه رودخانه‌ها و عدم توجه به هشدارهای علمی می‌دانند. در حالی كه كشورهای مختلف دنیا سالانه با سوانح طبیعی متعددی روبه‌رو می‌شوند اما سهم ایران از خسارات ناشی از این سوانح به مراتب بالاتر از این كشورهاست. به گفته مهدی زارع، عضو هیات مخاطره‌شناسی ایران «بر اساس آمار تلفات انسانی در سال‌های ٢٠٠١ تا ٢٠١١، ایران یكی از ۱٠ كشور آسیب‌پذیر در جهان در مقابل سوانح طبیعی است به شكلی كه هر ساله متحمل خسارات مالی، جانی و زیست محیطی فراوانی می‌شود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha