سلامت اخلاق و فرهنگ لازمه طرح تحول سلامت

سلامت نیوز: وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: اگر می‌خواهیم در طرح تحول سلامت به موفقیت برسیم باید سلامت اخلاق و فرهنگ را به این طرح پیوست بزنیم و بپذیریم برای اصلاح نظام سلامت راه‌حل ساده‌ای نداریم.

به گزارش ایسنا، دکترعلی ربیعی در همایش اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که از سوی بسیج جامعه پزشکی برگزار شد، ضمن اشاره به گفتمان ضد فقر و گفتمان بسیج و تاکید بر اینکه بسیج تنها یک سازمان نیست، افزود: در دولت تدبیر و امید بیشترین وظیفه برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذاشته شده است، به‌طوری که سعی‌مان بر آن است که با فقرغذایی مقابله کنیم و در این راستا بیش از هشت میلیون نفر را شناسایی کرده‌ایم و نظام شناسایی تا حدود دوازده میلیون نفر ادامه می‌یابد. تا به این ترتیب با سفره‌های خالی مواد اولیه غذایی مقابله شود.

 

وی طرح تحول نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: پیشبرد این طرح اگر با نگرش عمیق و اصلاحات ساختاری همراه نباشد، محقق نخواهد شد. به عنوان مثال در طول هشت سال ارز زیادی نصیب‌مان شد، اما نه بی‌عدالتی و نه فقر، کم نشد و اشتغال هم زیاد نشد. بسیاری به دنبال پاسخ سیاسی برای این موضوع می‌گردند. من پاسخ ساده‌تری برای این موضوع دارم. وقتی هر پولی را بدون اصلاح ساختار و نهاد هزینه کنیم سرنوشت همین خواهد شد. در طول این هشت سال پروژه‌های بزرگی برداشته شد؛ اما از آنجا که با نگرش علمی و اصلاحات ساختاری همراه نبود این پروژه‌ها با موفقیت روبه‌رو نشدند.

 

 

موفقیت طرح تحول سلامت در گرو کنترل هزینه‌ها و توزیع عادلانه خدمات

 

 

ربیعی گفت: معتقدم برای موفقیت طرح تحول نظام سلامت باید هزینه‌ها کنترل شده و فرایند توزیع عادلانه خدمات در کشور صورت گیرد و راهنماهای درمانی اعمال شوند تا به این ترتیب عدالت در سلامت برقرار شود. تمام این مباحث مشکلات ساده‌ای نیستند و پیچیدگی زیادی دارند. مقابله با مشکلات ساختاری ساده نیست.

 

وی بر لزوم اصلاحات ساختاری در نظام سلامت تاکید کرد و گفت: مطمئنم برای سامان دادن و پایدار کردن این سیستم چه در بخش بیمه‌ای و چه در بخش‌هایی که تولید خدمت می‌کنند، اصلاحات ساختاری عمیق نیاز است که چنین اصلاحی هم نیازمند یک روحیه است و بسیجی حاضر است از آسانی و راحتی بگذرد و دست به انتخاب‌های سخت بزند.

 

ربیعی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در طرح تحول سلامت به موفقیت برسیم باید سلامت اخلاق و فرهنگ را به این طرح پیوست بزنیم و بپذیریم برای اصلاح نظام سلامت راه‌حل ساده‌ای نداریم.

 

 

اصلاح نظام سلامت از خودگذشتگی سازمانی می‌خواهد

 

به گفته وزیر رفاه طی کردن راه در این مسیر مانند راه رفتن روی میدان مین دشوار است. اصلاح نظام سلامت از خودگذشتگی سازمانی می‌خواهد. در این مسیر احتمالا عهده‌ای هم حمله خواهند کرد. بر همین اساس است که طرح کردن برخی مسائل اصلا ساده نیست.

 

وی در این باره ادامه داد: هر پروژه اجتماعی بزرگی که دنبال شود بی‌تردید منفعت‌طلبان جلوی آن صف می‌کشند. بنابراین باید این طرح را با دشواری، دوراندیشی و تدبیر پیش ببریم. طرح تحول سلامت، طرحی یک ساله، دو ساله و سه ساله نیست، یکی از بزرگترین پروژه‌های اجتماعی است که نظام سیاسی آن را انجام می‌دهد.

 

ربیعی ادامه داد: ما نگران رنج مردم بودیم و این نگران رنج مردم بودن را ادامه می‌دهیم. اگر الزامات اخلاقی را به طرح تحول سلامت ضمیمه کنیم، موفقیت‌هایمان قطعی خواهد بود؛ اما بی‌تردید مسیر طولانی مدت است. باید بخشی از فرهنگ رفتار در نظام سلامت را تغییر دهیم.

 

وزیر رفاه ضمن اشاره به تدوین و ابلاغ کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت گفت: با وجود فشار زیادی که به بیمه‌ها وارد شد کتاب کالیفرنیا را تغییر دادیم. در این زمینه بیش از دوازده میلیارد تومان از تامین اجتماعی را به بخش درمان آوردیم. جهت موفقیت این طرح حتی از درآمدهایمان نیز به این قسمت پول تزریق کردیم البته پول، اصلاحات بنیادین به وجود نمی‌آورد حتما با اصلاحات ساختاری و پیوسته کار اخلاقی و فرهنگی، پیش رویم.

 

وی تاکید کرد: مبارزه با فقر و اصلاح نظام سلامت نیازمند روحیه‌ای است که امروز آن را به نام روحیه بسیجی می‌شناسیم. منش بسیجی باید در طرح تحول سلامت باشد. هر جریانی روزهای سختی را برای اصلاحات ساختاری دارد؛ در این مسیر اصلاحات نهادی و فرهنگی و همچنین یک ضلع به نام ضلع منابع نیز لازم است. نباید تصور کرد که با یک ضلع منابع می‌توان پروژه‌های بزرگ را پیش برد.

 

وزیر رفاه در پایان صحبت‌هایش خطاب به مسئولان و پزشکان بسیجی گفت: خواهشم آن است که در بخش بهزیستی به من کمک کنید تا بتوانیم "بهزیستی در خانه" را پیش بریم. در ارائه خدمات روانه نیز مشکل داریم که در این زمینه نیز از بسیج جامعه پزشکی درخواست تفاهمنامه دارم که در بخش بهزیستی به من کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha