مدیرعامل انجمن استئوپروزیس ایران، زمینه‌های بروز پوكی استخوان در زنان بالای 55 سال بویژه بعد از یائسگی را بیشتر از مردان دانست و با تاكید بر ضرورت اقدامات جدی در زمینه آگاهی عموم جامعه و پیشگیری از آن گفت: طرح پیشگیری از بروز پوكی استخوان در سراسر كشور آغاز شده و اقدامات تحقیقاتی در این زمینه در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، دکتر سید محمود طباطبایی، متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات كه به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران سخن می‌گفت، افزود: عوامل تهدید كننده سلامت در طول دهه‌های اخیر به ویژه 50 سال گذشته با پیشرفت علوم و بهبود وضعیت بهداشت بسیار متفاوت از گذشته است. در گذشته بیماری‌های واگیردار مانند وبا و طاعون به صورت همه‌گیر سلامت جامعه را در معرض خطر قرار می‌داد. اما امروزه این الگو تغییر كرده و بیماری‌های جدیدی تحت عنوان بیماری‌های غیرواگیر جوامع را با مشكل روبرو كرده است.

وی با تاكید بر ضرورت شناسایی بیماری‌های غیرواگیر و در تعریف سلامت در جامعه امروزی گفت: در تعاریف امروزی، آحاد افراد جامعه باید از حداكثر سلامت جسم، روح، روان، مسایل اجتماعی و حتی معنوی و الهی برخوردار باشند. تامین سلامت به این معنا در اختیار محدوده كوچك جامعه پزشكی قرار نمی‌گیرد و تمام آحاد جامعه در تامین و ارتقا آن دخالت دارند. بر اساس آمارها تنها حدود 25 درصد از تامین سلامت به جامعه پزشكی مربوط است و 75 درصد آن به خارج از جامعه پزشكی ارتباط دارد.

وی از بیماری‌های قلبی - عروقی، تصادفات و مسایل اجتماعی به عنوان مواردی كه امروزه سلامت جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهند یاد كرد و گفت: بهبود روش‌های زندگی، امید به زندگی را افزایش داده است. امروزه امید به زندگی به بالای 80 سال رسیده است. در كشور ما بویژه بعد از انقلاب بر اساس آمارهای رسمی امید به زندگی در مردان حدود 70 و برای زنان به حدود 72 تا 73 سال افزایش یافته است.

دكتر طباطبایی گفت: افزایش متوسط سن، رعایت بیش از پیش مراقبت و درمان و رعایت حال افراد مسن جامعه را به دنبال دارد و زمینه‌ساز ایجاد طب سالمندی شده است. همانطور كه با افزایش سن جوارح بدن دچار كهولت می‌شوند قوای بدن نیز تحلیل می‌یابد. قرآن كریم نیز در هزار و 400 سال گذشته به ضعف استخوان‌ها اشاره كرده است.

وی با تاكید بر پیشگیری از تضعیف زودرس استخوان‌ها گفت: پوكی استخوان به عنوان یك بیماری خاموش، بدون علامت پیشرفت می‌كند. بر همین اساس جوامع بین‌المللی بر افزایش آگاهی‌های عمومی از این بیماری تاكید دارند. براین اساس طرح پیشگیری از بروز پوكی استخوان در سراسر كشور آغاز شده و اقداماتی تحقیقاتی در این زمینه در حال انجام است.

دكتر طباطبایی استخوان را عنصری فعال عنوان كرد و گفت: این عنصر فعال از كودكی تا 20 سالگی رشد كرده، 20 تا 40 سالگی استحكام می‌یابد و از 40 سالگی (غیر از موارد بیماری) به تدریج فعالیت سازندگی آن به سمت تخریب آغاز می‌شود. لازم است كه كلیه ارگان‌ها و مسوولان دست به دست یكدیگر داده تا آگاهی‌های عموم جامعه نسبت به این بیماری افزایش یابد؛ چرا كه در صورتی كه این بیماری به موقع شناسایی شود از بسیاری هزینه‌های بی‌جا جلوگیری می‌شود.

به گفته وی، تمام افراد جامعه به نوعی در معرض ابتلا به پوكی استخوان قرار دارند. زمینه‌های بروز این بیماری در زنان بالای 55 سال بویژه بعد از یائسگی بیشتر است. همچنین بیماری‌های زمینه‌ای، مصرف داروها، مصرف دخانیات، كم تحركی و ورزش، تغذیه ناسالم بویژه در كودكان، قرار نگرفتن در نور آفتاب، استرس و دوری از معنویت نیز در بروز پوكی استخوان موثر است. بنابراین لازم است كه مسوولان در فراهم كردن امكانات ورزشی برای مردم بویژه زنان اقدام كنند.

دكتر طباطبایی تغذیه سالم در دوران رشد و نمو را از عوامل پیشگیری از پوكی استخوان عنوان كرد و ادامه داد: استفاده از تغذیه سالم بویژه سبزیجات و لبنیات در سنین رشد در جلوگیری از این بیماری بسیار مهم است. بنابراین لازم است كه مسوولان امر در وزارت جهاد كشاورزی، بازرگانی، بهداشت و كلیه ارگان‌های مربوطه در تامین حداقل‌های لازم برای كودكان و نوجوانان كشور بویژه بهبود تامین شیر دقت كنند.

مدیرعامل انجمن استئوپروزیس با بیان این كه شبكه پوكی استخوان در سراسر كشور برقرار است، گفت: لازم است كه افراد در معرض پوكی استخوان مرتبا با پزشك مربوطه در ارتباط باشند. زمینه‌های تشخیص و درمان این بیماری در سراسر كشور به راحتی امكان‌پذیر است. بر اساس طرحی تحقیقاتی در چهار استان كشور و با همكاری وزارت بهداشت مشخص شده كه در رابطه با این بیماری بویژه ویتامین D و كلسیم وضعیت مطلوبی نداریم؛ بنابراین لازم است مسوولان به عنوان یك تكلیف و وظیفه در كنار وزارت بهداشت و جامعه پزشكی به این امر توجه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha