رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به همراهی جامعه پزشکی در اجرای گام سوم طرح تحول نظام سلامت، از پایش و رصد روزانه اخبار استانها در این حوزه خبر داد.

همراهی جامعه پزشکی در گام سوم طرح نحول سلامت

سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به همراهی جامعه پزشکی در اجرای گام سوم طرح تحول نظام سلامت، از پایش و رصد روزانه اخبار استانها در این حوزه خبر داد.

به گزارش  مهر، دکتر علیرضا زالی در همایش اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلان حوزه سلامت از سوی مقام معظم رهبری، گفت: این سیاست‌ها یک سند جامع‌الاطراف متقن است که شاید در سال‌های اخیر در حوزه سلامت نظیری نداشته است. در این سند به تمام مسائل حوزه سلامت پرداخته شده است. این سند از نظر شیوه‌شناسی و متدولوژی نگارش از جنس تحلیلی ماتریسی است و دو مولفه آینده‌نگاری و متقن بودن در آن مشهود است.

وی افزود: سیاست‌های کلان حوزه سلامت جزو سندهای استثنایی در حوزه اجتماعی است و جا دارد اساتید بسیجی کشور این سند را بیش از گذشته مورد واکاوی قرار داده و نحوه نهادینه شدن و استقرار آن را شاهد باشیم. اساتید بسیجی کشور باید پشتیبان تحقق مولفه‌های این سند باشند.

زالی، اقدامات دولت در راستای ایجاد تحول در حوزه سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: از ابتدای دولت یازدهم تلاش شده است تا برخی از کاستی‌های مزمن که زخم کهنه عمیقی بر پیکره سلامت زده بود رفع شود. همگامی دولت و مجلس جهت رفع مشکلات اعتباری حوزه سلامت در این زمینه بسیار موثر خواهد بود و امیدواریم شاهد استمرار تامین اعتبارات سلامت باشیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران افزود: همدلی، همگرایی و فرآیندهای مبتنی بر کارشناسی در حوزه سلامت را شاهد هستیم و یکی از اقدامات انجام شده بحث ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت است. این موضوع با وجود تلاش وزرای گذشته، به دلیل مشکلات اعتباری و عدم همراهی وزارت رفاه و بیمه‌های وقت به جایی نرسیده بود و بیش از دو دهه بود که در آن اختلال جدی ایجاد شده بود.

زالی افزود: برای نخستین بار در این دولت از نظر شیوه‌شناسی و متدولوژی در زمینه ارزش نسبی خدمات تغییر صورت گرفت. البته بحث مطلو‌ب‌سازی نظام تعرفه‌گذاری کشور به سه سال زمان نیاز دارد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران ادامه داد: ممکن است بخشی از پزشکان نظیر پزشکان عمومی و متخصصان اطفال، پاراکلینیک و ... که فاقد پروسیجر هستند نیازمند بازنگری باشند. امیدواریم با همکاری وزرای بهداشت و رفاه و بیمه‌ها در سال 94 به این فرآیند توجه شود.

وی با اشاره به همگامی خوب جامعه پزشکی در اجرای گام سوم طرح تحول نظام سلامت، ادامه داد: روزانه اخبار استان‌ها را پایش و رصد می‌کنیم و تمام مباحث حاکی از همراهی جامعه پزشکی است. با توجه به روحیه بلند و ایثارگری جامعه پزشکی این گام از طرح تحول به خوبی پیش می‌رود، اما درخواست‌مان از وزارت بهداشت و رفاه آن است که فرآیند تعرفه‌گذاری باید مستمر و پویا با لحاظ کردن نظارت لازم باشد. به این منظور قرار است دبیرخانه دائمی در نظر گرفته شود تا مباحث مربوط به این موضوع به صورت مبنایی حل شود.

زالی با اشاره به پیشرفت‌های پزشکی کشور در عرصه‌های مختلف، افزود: به دنبال تمام پیشرفت‌هایی که در این حوزه صورت گرفته است تعداد بیمارانی که در سال 92 به جهت مباحث درمانی از کشور خارج شده‌اند کمتر از انگشتان دست بوده است. همچنین تخمین زده‌ایم که در سال 92 ایران میزبان 450 هزار گردشگر سلامت از 52 کشور جهان بوده است. البته این موضوع در شرایطی است که ایران در تحریم‌ها به سر می‌برد، بی‌تردید این موضوع جز با دستان پرتلاش جامعه پزشکی رقم نمی‌خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha