محققان مركز تحقیقات گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشكی ایران با حمایت دفتر همكاری‌های فن‌آوری ریاست جمهوری طی تحقیقاتی دو ساله موفق به تمایز سلول‌های بنیادی مغز استخوان به سلول‌های مویی شنوایی گوش داخلی در مدل حیوانی شدند.

به گزارش ایسنا، دكتر محمد فرهادی، مدیر این گروه تحقیقاتی با اعلام این مطلب خاطرنشان كرد: در این تحقیق كه بر روی موش انجام شد موفق شدیم به بهترین شرایط كشت سلول برای به دست آوردن درصد بالایی از سلول‌های مویی شنوایی دست یابیم و با استفاده از تكنیك‌های پیشرفته آزمایشگاهی، سلول‌های متمایز شده در حضور ماركرهای اختصاصی سلول‌های مویی شنوایی تایید شدند.

وی افزود: با توسعه این روش كه در مرحله آزمایشگاهی و بر روی موش با موفقیت انجام شده می‌توان با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان افراد ناشنوا، سلول‌های مویی شنوایی تولید و به آنها پیوند زد كه در این روش مشكل پس زدن سلول‌ها وجود ندارد. به این ترتیب گام بزرگی در بهبود پرجمعیت ترین معلولیت جهانی برداشته می‌شود.

دكتر فرهادی تصریح كرد: معلولیت شنوایی به نام معلولیت خاموش شایع ترین معلولیتی است كه در دنیا وجود دارد. خوشخبتانه به بركت توسعه علمی، امروزه با انجام كاشت حلزون شنوایی افرادی كه به صورت مادرزاد ناشنوا هستند، از نعمت شنوایی برخوردار می‌شوند كه در كشور ما از حدود 17 سال پیش، با دستیابی به این دانش هزاران نفر شنوا شدند.

وی در توضیح مراحل تحقیقاتی طرح تمایز سلول‌های بنیادی به سلول‌های مویی شنوایی گوش داخلی گفت: در این تحقیقات پس از گرفتن سلول‌های بنیادی مغز استخوان موش بالغ، ابتدا حیوان را با رعایت اخلاق پزشكی ناشنوا كرده و سپس سلولها از یك مسیر خاص به گوش میانی حیوان تزریق كردیم و طی تست‌های آزمایشگاهی مشخص شد كه حیوان شنوایی خود را به دست آورده است.

به گزارش ایسنا، دكتر فرهادی ضمن اعلام این كه این طرح هنوز در فاز آزمایشگاهی و در حد نمونه می‌باشد، بیان كرد: این دانش تنها در چند كشور جهان مانند آمریكا و چین در حد نمونه آزمایشگاهی ارائه شده است كه ویژگی‌هایی چون استفاده از سلول بنیادی بالغ را نداشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha