بیماران مبتلا به گاستریت (التهاب معده) باید از خوردن نوشابه همراه غذا پرهیز کنند ولی به غیر از وعده‌های غذایی، خوردن مایعات به ویژه آب به مقدار زیاد در روند درمانی این بیماری کمک مؤثری می‌کند.

به گزارش ایسنا، التهاب معده یک لغت عامیانه است که بین مردم رایج شده در حالی که علم پزشکی به نام گاستریک شناخته شده است.

علت این بیماری به نوع غذا خوردن و عادت روزانه غذاخوری و نوع غذایی که بیمار باید مصرف کند باز می گردد. این بیماری با علل عصبی هم عارض می‌شود در این حالت ترشح اسید معده تا اندازه‌ای زیاد و به مرور باعث التهاب و تورم معده می شود.

زخم معده معمولا در افراد مسن تر به وجود می‌آید و ممکن است بدخیم باشد ولی گاستریت هیچ وقت بدخیم نیست. در درمان زخم معده نیاز به نمونه‌برداری داریم ولی اگر مبتلا به گاستریت آندوسکوپی شود و فقط التهاب معده دیده شود، حتی نیاز به نمونه برداری هم نیست.

همچنین زخم اثنی‌عشر معمولا خوش خیم است و در هر سنی دیده می شود. سن زخم اثنی‌عشر پایین تر از سن زخم معده است. زخم معده در سنین 50 به بالا ایجاد می شود که هر چه سن بالاتر باشد، میزان بدخیم شدن آن بیشتر است ولی زخم اثنی عشر در جوانان هم دیده می شود.

نوع شکایات بیماران دستگاه گوارش مشترک است یعنی بیمار نمی‌تواند نوع بیماری خود را تشخیص دهد. نفخ و ترشح کردن معده، دردهای شکمی، تهوع، استفراغ، یبوست و اسهال علائمی هستند که در اکثر بیماران دستگاه گوارش مشترک است ولی اگر بیماری درد شکمی بالاتری داشته باشد، می تواند تشخیص داد که این بیمار به عارضه گاستریت مبتلا شده است ولی بیمار نمی تواند از نوع بیماری خود مطلع باشد.

رعایت اصول غذا خوردن و تبدیل سه وعده غذایی به پنج وعده آن هم با فاصله های کم و پرهیز از خوردن غذاهای پرحجم و عدم استعمال سیگار می تواند به درمان این بیماری کمک کند.

گفتنی است فکر، خیال، نگرانی و اضطراب، گاستریت را تشدید می کند، بیمار مبتلا به این عارضه به حدی که می‌تواند باید از این عوامل دوری کند. اگر خواب نامنظمی دارد، با خوردن دارو خوابش را منظم کند.

لازم به ذکر است بیماران مبتلا به گاستریت باید از خوردن غذاهایی که به آنها نمی سازد پرهیز کنند. غذاهای پرچرب، ادویه جات و غذاهای خمیری برای اکثر معده هایی که التهاب دارند، بد است. خوردن مشروبات الکلی گاستریت را تشدید می کند. استرس و دلشوره در ناراحتی های گوارشی، در انواع مختلف حتی سرطان دستگاه گوارش نقش دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Behdad ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    1 0
    سلام من التهاب معده دارم ولی اصلا خوب نمیشه پس چیکار کنم