میوه شیرین غنی و كرم رنگ موز میوه‌ای مطلوب برای تمام گروه‌های سنی از نوزادان گرفته تا افراد بزرگسال است.

موز با نگهداشتن كلسیم در بدن به تقویت استخوان‌ها كمك می‌كند

موز یكی از بهترین منابع خوراكی غنی از پتاسیم است. پتاسیم یكی از مواد معدنی ضروری برای حفظ فشار خون طبیعی بدن و فعالیت قلب است. از آنجا كه به طور متوسط هر عدد میوه موز حاوی 467 میلی‌گرم پتاسیم و تنها یك میلی‌گرم سدیم است لذا خوردن یك میوه در روز می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا و نیز حفاظت در برابر عارضه آترواسكلروز كمك كند.

تاثیر مصرف مواد غذایی غنی از پتاسیم مانند موز در كاهش فشار خون در چندین مطالعه و پژوهش مختلف نشان داده شده است؛ برای مثال در یك مجموعه از این مطالعات محققان بر روی 40 هزار متخصص بهداشتی مرد آمریكایی به مدت 4 سال برای تشخیص تاثیرات رژیم غذایی بر روی فشار خون آزمایش و بررسی كردند نتایج این مطالعات نشان داد مردانی كه در رژیم غذایی آنها مقادیر بالایی پتاسیم وجود دارد و نیز از مواد غذایی سرشار از منیزیم و نیز خوراكی مصرف می‌كنند خطر بروز سكته مغزی و میزان قابل توجهی كاهش پیدا می‌كند.

همچنین گروهی دیگر از مطالعات نشان داده است كه مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر خوراكی مانند موز، از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌كند در این مطالعات نیز تقریبا 10 هزار آمریكایی بزرگسال به مدت 19 سال شركت داشتند.

علاوه بر این مزیت پتاسیم موجود در موز همچنین می‌تواند به رشد و تقویت سلامت استخوان‌های بدن كمك كند پتاسیم با افزایش از دست رفتن كلیسم بدن از طریق ادرار كه در نتیجه خوردن نمك زیاد این اتفاق می‌افتد مقابله می‌كند و بنابراین مانع از این می‌شود كه استخوان‌ها با سرعت نازك شده و تحلیل بروند.

موز از مدت‌ها پیش به دلیل تاثیرات ضد اسیدی آن شناخته شده كه زخم معده و آسیب‌های ناشی از آن مقابله می‌كند در مطالعه‌ای در این زمینه مشخص شد كه یك تركیب ساده از موز و شیر به میزان قابل توجهی مانع از ترشح اسید معده می‌شود موز به افرادی كه با مشكل دفع مواجه هستند كمك می‌كند. برای مثال یك دوره ابتلا به اسهال می‌تواند به سرعت الكترولیت‌های مهم موجود در بدن را دفع كند موز می‌تواند ذخایر پتاسیم بدن را كه یكی از مهمترین الكترولیت‌ها است به بدن باز گرداند.

همچنین این میوه حاوی پكتین نوعی فیبر محلول است كه حركات لوله‌های گوارشی را متعادل كرده و باعث بهبود یبوست می‌شود. شاید به خاطر داشته باشید كه در سنین كودكی مادرتان به شما توصیه می‌كرده كه برای تقویت قدرت بینایی‌تان هویج بخورید و این در حالی است كه محققان نیز توصیه می‌كنند در سنین بزرگسالی برای تقویت بینایی موز بخورید.

گروهی دیگر از تحقیقات نیز حاكی از آن است كه مصرف منظم تمام انواع میوه‌ها و سبزیجات به ویژه موز به میزان قابل توجهی از خطر ابتلا به سرطان كلیه می‌كاهد.

مهمترین مواد و تركیبات مغذی موجود در مقدار مشخصی از این میوه به قرار زیر است:

در هر عدد میوه موز 56/108 كالری انرژی، 68/0 میلیگرم ویتامین B6 به ارزش غذایی روزانه 0/34 درصد، 74/10 میلیگرم ویتامین C به ارزش غذایی روزانه 9/17 درصد، 28/467 میلیگرم پتاسیم به ارزش غذایی روزانه 4/13 درصد، 83/2 گرم فیبر خوراكی به ارزش غذایی روزانه 3/11 درصد و بالاخره 18/0 میلیگرم منگنز به ارزش غذایی روزانه 0/9 درصد وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha