نتیجه یک بررسی که در دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است، نشان می دهد که حدود 70 درصد از زنان مبتلا به سرطان سینه در ایران، به دلیل تاخیر در تشخیص و پیشرفته بودن مراحل بیماری، جان خود را از دست می دهند.

دکتر می نور لمیعیان عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، در پایان نامه خود، به طراحی مدل آموزشی کنترل فرد محور سرطان سینه پرداخته است، که نتیجه این تحقیق نشان می دهد میزان بالای مرگ و میر در اثر ابتلا به سرطان سینه در ایران، ناشی از مراجعه دیر هنگام و تشخیص دیررس آن است.
دکتر لمیعیان، در این زمینه در گفت و گو با ایرنا گفت: در کشورهای غربی، به دلیل وجود برنامه غربالگری سازمان یافته، میزان مرگ و میر و مشکلات ناشی از جراحی، شیمی درمانی، بستری شدن و هزینه های ناشی از آن به میزان قابل توجهی کاسته می شود.
وی با ابراز تاسف از این که در ایران برنامه های منظم و سازمان یافته غربالگری تشخیص سرطان سینه وجود ندارد و آموزش های مورد نیاز برای حساس سازی و آماده سازی زنان طبق برنامه مدون و مشخصی صورت نمی گیرد، گفت: به همین خاطر و همچنین به علت مسایل خاص فرهنگی، فرد در مراحل پیشرفته تومور، به پزشک مراجعه می کند.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، گفت: در ایران روش خودآزمایی تشخیص سرطان سینه بطور وسیع مورد تاکید قرار می گیرد، در حالیکه روش معاینه توسط خود در دنیا و سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک تست تشخیص زودهنگام مطرح نیست و بیشتر بر ماموگرافی ، سونوگرافی و سایر روشهای پیشرفته تاکید می شود.
وی درباره هدف خود از انجام این تحقیق، گفت: هدف کلی از انجام این تحقیق، برانگیختن و متقاعد کردن فرد یا افراد به اقدامات و رفتارهای آگاهانه، به منظور نظارت فعال بر سلامت خود و بویژه در ارتباط با عملکرد سرطان سینه است.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، در ادامه گفت: بطور کلی طراحی مدل آموزشی فرد محور سرطان سینه که در بین کارکنان شاغل زن دانشگاههای شهر تهران مورد ارزیابی قرار گرفت، موجب بهبود عملکرد 72 و نیم درصد انجام ماموگرافی در گروه مورد مطالعه شد.
سرطان سینه، یکی از شایعترین سرطان هایی است که زنان در سراسر دنیا به آن مبتلا می شوند بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی سالیانه یک تا دو درصد به میزان بروز این نوع سرطان در جهان افزوده می شود، که تقریبا نیمی از موارد شناسایی شده، در کشورهای در حال توسعه است.
در ایران نیز سرطان سینه در راس سرطان های زنان قرار دارد و بررسی های مختلف نشان داده است که زنان ایرانی نسبت به زنان کشورهای غربی ، یک دهه زودتر به این بیماری مبتلا می شوند.
این پژوهش در قالب رساله دکترای تخصصی می نور لمیعیان و به راهنمایی دکتر علیرضا حیدرنیا انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha