دانشیار دانشكده علوم پزشكی ایران گفت: امروزه عفونت های تنفسی به صورت چشمگیری دربین کودکان رو به رشد است به گونه ای که هم اکنون جای عفونت های اسهالی را گرفته و بزرگترین علت مرگ و میر کودکان در کشور شناخته شده است.

ثمیله نوربخش درگفتگو با خبرنگار سلامت نیوز افزود: عفونت های تنفسی فوقانی شایع ترین نوع عفونت های تنفسی است و این درحالی که علت مراجعه هشتاد درصد ازكودكان به متخصص اطفال است.
وی بیان داشت: عفونت های تنفسی فوقانی یك عفونت ویروسی است كه اغلب با سرماخوردگی ساده شروع می شود  و همزمان با آغاز فصل پاییز و زمستان شدت می یابد.
دانشیار دانشكده علوم پزشكی ایران با اشاره به اینكه عفونت های گوش و عفونت حلق از انواع عفونت های تنفسی فوقانی است خاطرنشان كرد: عفونت های حلق دربسیاری از مواقع  در بین كودكان ابتدایی دیده می شود كه درصورت پیشروی وتاخیردردرمان آن، به روماتیسم تبدیل می شود.
وی با اعلام اینکه کودکان چهار تا پنج سال بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های تنفسی فوقانی قرار دارند تصریح كرد:عفونت های تنفسی فوقانی  اغلب در كودكان مهدكودك و خانواده های پرجمعیت كه در معرض ویروس هستند بیشتر بروز و ظهور می کند.
نوربخش با بیان اینکه درمان آنتی بیوتیک مناسب ترین عفونت های تنفسی فوقانی شدید است اظهار داشت: عفونت های تنفسی فوقانی درحالت شدید به عفونت های تحتانی همچون ذات ریه تبدیل می شود كه دراكثر مواقع نیاز به بستری شدن بیماردارد.
وی با اشاره به اینکه عفونت های تحتانی دراکثر مواقع به علت عوامل باکتریالی بروز می کند گفت: عفونت های تحتانی با علائمی مانند تندی نفس،‌ استفراغ،‌ پائین آمدن اكسی‍ژن خون همراه است.
دانشیار دانشكده علوم پزشكی ایران  افزود:  به علت اجرای دستورالعمل جهانی  ای.‌آر. آی و برنامه سی.دی.دی ازسوی سازمان جهانی بهداشت درکشورهای درحال توسعه، روند گسترش عفونت های تنفسی درکشور بسیار كند شده است.
 نوربخش بیان داشت: وزارت بهداشت با ارائه این دوبرنامه درمراکز درمانی  و آْموزش آن به بهورزان و كارورزان  توانست با تشخیص زود هنگام این بیماری درسال های اخیر به طور موفقیت آمیزی عفونتهای تنفسی را کنترل کند .
وی خاطرنشان كرد: هفتاد درصد ازعفونت های تنفسی درحالی از نوع عفونت های ویروسی است كه سی درصد آن از نوع عفونت های چركی و میكروبی است.   
دانشیار دانشكده علوم پزشكی ایران بیان داشت: بیماری برونشیولیت اغلب در نوزادان نارس و درشش ماهگی بروز می كند كه با خس خس شدید ، نفس ها تند و كبود شدن نوزاد همراه است که دراین حالت  باید نوزاد حتما به بیمارستان منتقل شود.
وی نسبت به مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت های ویروسی خفیف به خانواده ها هشدار داد و اظهارداشت: دربسیاری از مواقع خانواده ها با مشاهده عفونت های ویروسی خفیف به كودكان خود آنتی بیوتیك می دهند و بدن کودک را درمقابل این آنتی بیوتیک مقاوم می کند که این مسئله باعث شده کودكان در صورت ابتلا به عفونت های میكروبی با آنتی بیوتیك درمان نشوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha