این بیماران د ر دومین نامه خود به سلامت نیوز با تاکید بر اینکه هنگام بیماری از داروهای موجود در بازار حتی استامینوفن ساده نمیتوانند استفاده کنند از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت ،دکتر رسول دیناروند خواستند قول مساعدی را که در در آبان ماه سال 1392 در محل بیمارستان شریعتی به بیماران مبتلا به سلیاک دادند عملی کنند.

آقای دکتر دیناروند قول خود را عملی کنید

سلامت نیوز:چندی پیش جمعی از بیماران مبتلا به سلیاک در نامه ای به سلامت نیوز خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند. این بیماران که با بی توجهی معاونت غذا و دارو به درخواست خود مواجه شده بودند طی نامه ای سرگشاده به سلامت نیوز خواستار پیگیری مجدد مشکلاتشان از سوی این معاونت شدند.

این بیماران د ر دومین نامه خود به سلامت نیوز با تاکید بر اینکه هنگام بیماری از داروهای موجود در بازار حتی استامینوفن ساده نمیتوانند استفاده کنند از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت ،دکتر رسول دیناروند خواستند قول مساعدی را که در  در آبان ماه سال 1392 در محل بیمارستان شریعتی به بیماران مبتلا به سلیاک  دادند عملی کنند.

گفتنیست در این همایش دکتر دیناروند برای تولید داروی گلوتن فری قول مساعد به این بیماران داده که هنوز پس از گذشت یک سال این قول عملی نشده است.

به گزارش سلامت نیوز متن کامل این نامه در زیر می آید :

به نام خدا
مدیر مسئول سایت خبری سلامت نیوز
با سلام و احترام؛
   ضمن تشکر از  توجه شما به درخواست افراد مبتلا به سلیاک در خصوص اطلاع رسانی  نیازهای غذایی و دارویی، در ادامه چاپ مطلب پیشین به نظر می رسد اطلاع رسانی در زمینه محدودیتهای دارویی این افراد نیز در آگاه سازی مسئولین راهگشا باشد.


متأسفانه افراد مبتلا به سلیاک قادر به استفاده از قرص ها و کپسولهای موجود در بازار  نیستند، زیرا در تهیه داروها از موادی استفاده می شود که حاوی گلوتن اند. در بسیاری از کشورها برای این افراد داروهای گلوتن فری تولید شده و در دسترس بیماران قرار گرفته است. ولی متاسفانه بیماران سلیاکی در کشورمان حتی در استفاده از قرص سرماخوردگی با مشکل مواجهند و بسیاری از افراد در مواقعی که مجبور به استفاده از دارو می باشند، باید مشابه خارجی گلوتن فری را از کشورهای دیگر با قیمت های بالا تهیه کنند.

این در حالی است که جناب آقای دکتر دیناروند- معاونت محترم غذا و دارو- در همایش روز سلیاک که در آبان ماه سال 1392 در محل بیمارستان شریعتی برگزار شد، ضمن بیان اینکه تولید داروی گلوتن فری سختی چندانی ندارد، قول مساعدت به این بیماران را دادند، ولی با گذشت بیش از یک سال عملا اقدامی صورت نگرفته است.

البته شایان ذکر است برخی از دوستان با شرکت های داروسازی تماس داشته و مطلع شده اند که پروتکل ساخت و تولید این گونه داروها به برخی شرکت ها اعلام شده است، ولی بیان داشته اند که ضرب العجلی برای این پروتکل اعلام نشده و این بدین معناست که ممکن است این روند مدت زیادی به طول ببینجامد؛ در حالیکه با اعلام فوریت این فرایند شدت میگیرد. افراد سلیاکی نیز مانند افراد دیگر گرسنه می شوند، بیمار می شوند ، و طبیعتا مانند دیگر افراد نیاز به غذا و داروی مخصوص دارند.


امیدواریم با مساعدت شما نیازهای ما به گوش مسئولین رسیده  و گره ای از مشکلات ما باز شود.
                              
از همکاری شما بسیار سپاسگزاریم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضایی ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    با سلام من به راستی تا در گیر این بیماری نشده بودم از این بیماری و رنج بیماران سلیاکی اطلاعی نداشتم ممنون از اطلاع رسانی شما و امیدوارم مطالب شما باعث هوشیاری مسوولین ما شود .......