همایش نشست هم اندیشی استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی و بسیج جامعه پزشکی سراسر کشورکه با حضور وزرای بهداشت و درمان، کار و رفاه، سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، اعضای شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی و صدها استاد دانشگاه برگزار شد، فرصتی بود تا وزیر بهداشت ضمن دفاع از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت، پاسخ برخی از انتقادات علیه این طرح را نیز بدهد.

سلامت نیوز: همایش نشست هم اندیشی استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی و بسیج جامعه پزشکی سراسر کشورکه با حضور وزرای بهداشت و درمان، کار و رفاه، سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، اعضای شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی و صدها استاد دانشگاه برگزار شد، فرصتی بود تا وزیر بهداشت ضمن دفاع از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت، پاسخ برخی از انتقادات علیه این طرح را نیز بدهد.

تیم تخریب علیه وزارت بهداشت
وزیر بهداشت با اشاره به کارشکنی صورت گرفته از طرف عده قلیلی از پزشکان درخصوص اجرای کتاب سلامت گفت: آنچه راجع به اعتبارات (تعرفه ها) می‌گویند با آنچه در اجرا صورت می‌گیرد فاصله هست به عنوان مثال رئیس مجلس در همین سالن گفتند 10 هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص می‌دهیم اما کمتر از یک سوم آن محقق شد. وزیر بهداشت با بیان اینکه آنچه ما به عنوان تحول سلامت می‌شناسیم با آنچه در حال تحقق است تفاوت دارد، گفت: نظام سلامتی در جهان وجود ندارد که رضایتمندی بالای 70 درصد داشته باشد با این حال اجرای طرح تحول سلامت در کشور ما 15-10 سال زمان نیاز دارد که امیدواریم با کمک جامعه پزشکی بویژه استادان بسیجی محقق شود.
دکتر هاشمی با بیان اینکه در 15-10 سال گذشته انصافاً به حوزه پزشکی ظلم شد، افزود: اقداماتی هم که ما صورت دادیم به خاطر آن کم توجهی هاست چرا که معتقدیم اگر نسبت به پرداختی‌ها و کتاب سلامت توجه کافی می‌شد این مشکلات کنونی به وجود نمی‌آمد.
وزیر بهداشت گفت: دولت در گام سوم تحول سلامت واقعاً از خود گذشتگی کرد و وزارت بهداشت بیشتر از اعتبارات واقعی خود هزینه کرده است. وی با اشاره به کارشکنی برخی از پزشکان در اجرای تعرفه‌های جدید درمانی گفت: بعضی از دوستان با وجود اینکه مورد مشورت قرار گرفته‌اند با این حال زیر همه چیز زده و بعد هم بیانیه صادر کرده‌اند اما این افراد فکر می‌کنند همه جامعه پزشکی خودشان هستند و همه را هم در تهران می‌بینند.
وی افزود: کل این دوستان بین 150 تا 300 نفر می‌شوند البته سر و صدایشان بلند است اما ما به گفته بزرگان دین تلاش می‌کنیم به اکثریت مردم توجه کنیم. وی گفت: می‌گویند شما با معرفی شماره تلفن به جامعه پزشکی توهین کردید اما آیا نباید حکومت درد مردم را بشنود. وزیر بهداشت افزود: مگر شماره‌های 110 یا 137 یا 122 یا 197 که ما پزشکان نیز برخی مواقع از آن استفاده می‌کنیم خوب نیست؟
دکتر هاشمی با اشاره به سخنان سردار نقدی مبنی بر اینکه در حوزه بهداشت کار زیادی صورت نگرفته است، گفت: در حوزه بین بخشی بهداشت حرف شما درست است، کار چندانی نشده است هر چند ما با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش درخصوص بوفه‌ها، وزارت جهاد کشاورزی درباره سموم گیاهی و وزارت صنعت درباره خودروها و محیط زیست درباره آلودگی هوا و نیز با وزارت نیرو درخصوص آب اقدامات و تفاهمات خوبی انجام داده ایم. وزیر بهداشت به کارهای صورت گرفته در حوزه بهداشت در روستاها نیز اشاره کرد و گفت: 2 هزار خانه بهداشت در حال ساخت است و بحث مکمل‌ها برای خانم‌های باردار نیز انجام شده است.
دکتر هاشمی همچنین درخصوص حوزه درمان به روابط ناسالم کاری در بیمارستان‌ها و حاشیه بیمارستان‌ها اشاره کرد و افزود: دولت تصمیم گرفت همه کارهای بیمار در بیمارستان متمرکز شود و در این خصوص 80 تا 90 درصد کار انجام شده است و در بخش نظارتی نیاز به کار داریم.
وی گفت: امیدوارم تا پایان سال برنامه جدیدی از طرح تحول سلامت اضافه نشود و بتوانیم بخش نظارتی را تقویت کنیم. وی گفت: درخصوص هزینه‌های طرح تحول سلامت برخی‌ها می‌خواهند این طور القا کنند که تقاضای القایی در مصرف و بستری شدن ایجاد شده در حالی که بستری حداکثر 9 درصد افزایش یافته است و با اجرای راهنمای بالینی و همکاری بیمه‌ها سعی خواهیم کرد این روند را کنترل کنیم.
دکتر هاشمی با بیان اینکه فضاسازی‌ها درخصوص طرح تحول سلامت مؤثر نخواهد بود، افزود: از همه جامعه پزشکی بویژه استادان بسیجی درخواست می‌کنم ما را در اجرای این طرح بزرگ یاری کنند و قول می‌دهم کارها با قوت پیش خواهد رفت.
وزیر بهداشت گفت: تاکنون هر چه را گفته‌ایم عمل کرده‌ایم ولی در فضای مجازی متأسفانه در مورد گروه‌های پزشکی اخیراً برنامه‌ریزی‌هایی برای تخریب جلوه وزارت بهداشت یا ایجاد و افزایش اختلافات بین گروه‌های پزشکی به صورت مهندسی در شبکه‌های مجازی در قالب‌های مختلف بویژه پیامک‌های تلفن همراه صورت گرفته است که همگی رصد می‌شود و همه اینها به صورت تیمی است که هدفش تخریب چهره وزارت بهداشت است اما تمام جوسازی‌ها و فضاسازی‌ها علیه وزارت بهداشت بی‌مورد است و جامعه پزشکی باید نسبت به چنین مباحثی بی‌توجه باشد و به برنامه‌های وزارت بهداشت اعتماد کند، قطعاً ما به تمام وعده‌هایی که داده‌ایم عمل می‌کنیم. وزیر بهداشت همچنین درباره وضعیت شیمی درمانی در محیط‌های مسکونی گفت: در هیچ جای دنیا شیمی درمانی در محیط‌های مسکونی انجام نمی‌شود، این اقدام فقط در ایران انجام می‌شود و تا شش ماه آینده ممنوع خواهد شد. دکتر هاشمی با بیان اینکه درحال فراهم کردن مقدمات کار برای تسهیل تهیه داروهای شیمی درمانی بیماران صعب العلاج هستیم گفت: هم‌اکنون شماری بیمارستان دولتی و خصوصی در این زمینه فعال است و مراکز جدیدی هم با کمک متخصصان از جمله انکولوژیست‌ها و رادیوتراپیست‌ها در سراسر کشور ایجاد می‌شود که صرفاً در آنجا داروهای این بیماران و داروهای مربوط به شیمی درمانی عرضه، تحویل و تزریق خواهد شد. این کار علاوه بر صرفه جویی؛ باعث نظارت بر عرضه داروهای بیماران صعب العلاج می‌شود.
قانون شکنی بیمه‌ها
وزیر بهداشت و درمان با تأکید بر اینکه بیمه‌های خصوصی به هیچ عنوان نباید صرفاً به فکر سودآوری باشند، گفت: در صورتی که شرکت‌های بیمه‌ای و بویژه بیمه‌های خصوصی تا موعد مقرر در خصوص تمدید قراردادهایشان بر مبنای سال 93 اقدام نکنند این اهمال کاری از نظر قانونی تخلف بوده و در صورت مداومت بر آن به صورت گزارش تخلف از سوی وزارت بهداشت به دولت ارائه می‌شود و در این حالت باید به دولت پاسخگو شوند.
دکتر سید حسن هاشمی افزود: «پیش از این تمام تعرفه‌های دریافتی براساس سال 92 بوده است که همه آنها نیز وصول و تسویه شده اما با توجه به ایجاد تغییرات اساسی در سیستم بهداشت و درمان کشور و بخصوص تعرفه‌ها، باید بیمه‌ها هر چه سریعتر قراردادهای خود را با مراکز درمانی و وزارت بهداشت براساس تعرفه‌های دریافتی سال 93 تمدید کنند.»
وی تأکید کرد: بیمه‌های خصوصی نباید به سود فکر کنند در این چند ماه آخر سال باید همکاری کنند و دولت هم مصوب کرده در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، بیمه مرکزی باید پاسخگو باشد و این یک تخلف محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha