قائم مقام وزیر بهداشت گفت: هزینه خرید حلزون شنوایی، كاشت حلزون و گفتار درمانی ناشنوایان حدود 25 میلیون تومان می‌شود، قرار بود 4 میلیون تومان آن را بهزیستی بپردازد اما بر خلاف تعهد قبلی، بهزیستی پرداخت این كمك هزینه را متوقف كرده است.

ابراهیم متولیان در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود: موضوع كاشت حلزون شنوایی برای درمان افراد واجد شرایط این درمان تا چند ماه پیش به علت ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی پیچیده شده بود اما در چند ماه اخیر توانستیم مراكز ارائه دهنده این خدمت درمانی را افزایش دهیم و تا حد زیادی شكایت‌های مردم كم شده است.
وی گفت: اكنون تمام مراكز درمانی مجاز جراحی كاشت حلزون شنوایی در تهران شامل بیمارستان حضرت رسول(ص)، امیر اعلم، لقمان و بقیه الله و دو بیمارستان دیگر در مشهد و شیراز فعال شده‌اند.
وی افزود: تا دو ماه پیش حدود 600 نفر كودك و بیمار نیازمند كاشت حلزون شنوایی در لیست انتظار بودند كه طی همین مدت در 4 مرحله هر بار 50 حلزون شنوایی را از خارج خریداری و وارد كردیم، 150نفر از این بیماران اكنون عمل كاشت حلزون را دریافت كرده و از بیمارستان مرخص شده‌اند و 50 نفر دیگر نیز به زودی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.
متولیان ادامه داد: در واقع اكنون یك سوم بیمارانی كه مدتها پشت نوبت بودند، كاشت حلزون شنوایی را دریافت كرده‌اند و در تلاشیم تا 400 نفر دیگری كه در لیست انتظار هستند تا پایان سال عمل جراحی كاشت حلزون شنوایی را دریافت كنند.
وی ادامه داد: هزینه هر پروتز حلزون كه باید از خارج وارد شود بین 19تا 21 میلیون تومان است و با هزینه عمل جراحی و یك میلیون تومان هزینه 50 تا 100 جلسه گفتار درمانی هزینه این خدمت درمانی برای هر بیمار به طور متوسط 25 میلیون تومان تمام می‌شود، البته پروتزهای خاص شنوایی كوچكتر، با قیمت 30 میلیون تومانی هم وجود دارد كه برای بیماران خاص خریداری می‌‌كنیم.
قائم مقام وزیر بهداشت و رئیس هیئت امنای ارزی معالجه بیماران گفت: بر اساس تفاهمی كه با بهزیستی داشتیم قرار بود این سازمان 5 میلیون تومان از هزینه كاشت حلزونی را شامل هزینه عمل جراحی و گفتار درمانی بپردازد كه بعداً به 4میلیون تومان كاهش یافت و اكنون مدتهاست كه بهزیستی همین 4 میلیون تومان را هم برای این بیماران پرداخت نكرده است.
وی گفت: تاكنون بیش از 500 بیمار نیازمند كاشت حلزون شنوایی این عمل را در كشور انجام داده‌اند، در حالی كه بهزیستی حتی كمك هزینه 4 میلیون تومانی برای صد نفر از این بیماران نیز پرداخت نكرده است و تقریباً اكنون هزینه صفر تا صد این خدمات را هیئت امنای ارزی و وزارت بهداشت پرداخت می‌كند كه تلاش می‌كنیم از این طرف و آن طرف و با كمك‌های ریاست جمهوری این هزینه را تامین كنیم.
متولیان اضافه كرد: در زمینه توانبخشی و گفتار درمانی افرادی كه حلزون شنوایی را دریافت كرده‌اند، سعی می‌كنیم، تجهیزاتی كه شهرستان‌ها برای این كار می‌خواهند تأمین كنیم تا هر بیمار و خانواده‌اش دوره 50 تا 100 جلسه‌ای گفتار درمانی را در استان محل سكونت خود طی كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha