شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 130161

20 سال قبل دیابت نوع دو در کودکان و افراد جوان تر از 30 سال تقریباً ناشناخته بود و دیابت نوع دو تنها در افراد میانسال مشاهده می شد. ولی با افزایش شیوع چاقی و کم تحرکی میزان بروز دیابت نوع دو نیز در این گروه سنی افزایش یافته است.

سلامت نیوز: 20 سال قبل دیابت نوع دو در کودکان و افراد جوان تر از 30 سال تقریباً ناشناخته بود و دیابت نوع دو تنها در افراد میانسال مشاهده می شد. ولی با افزایش شیوع چاقی و کم تحرکی میزان بروز دیابت نوع دو نیز در این گروه سنی افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر فرهاد رجب پور مدیر آموزش و پژوهش بنیاد دیابت در سایت بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت نوشت: در حال حاضر دیابت به یک مشکل عمده برای کودکان تبدیل شده است که روز به روز آمار مبتلایان آن رو به افزایش است و می تواند به یک اپیدمی در بین کودکان تبدیل شود. دیابت سن و سال نمی شناسد و در هر سنی می تواند فرد را مبتلا کند. در واقع طبق آمارها تعداد مبتلایان به دیابت زیر 20 سال، سال به سال رو به افزایش است. برای درک افزایش قابل توجه کودکان مبتلا به دیابت ابتدا لازم است که تفاوت بین دو نوع دیابت را بشناسیم. دیابت نوع یک به دلیل تخریب سلول های ترشح کننده انسولین در پانکراس به دلیل عفونت یا فرآیندهای خود ایمنی ایجاد می شود. در نتیجه بدن دیگر قادر نخواهد بود که انسولین ترشح کند. این نوع دیابت بطور ناگهانی بروز پیدا می کند و هنوز هم شایعترین نوع دیابت در کودکان می باشد.
 
 در واقع دیابت نوع یک ناشی از عوامل محیطی و ژنتیکی می باشد. برخی از عوامل محیطی که ممکن است در بروز دیابت نوع یک دخیل باشند عبارتند از : مصرف شیر گاو در شیرخوارگی، شروع زودتر از موعد غذای کمکی، حشره کش ها، زایمان سزارین، زندگی در محیط های بیش از اندازه تمیز و پاک (که مانع از تکامل مناسب سیستم ایمنی می گردد)، ویروس ها و سطوح پایین ویتامین D. کودکان مبتلا به دیابت نوع یک معمولاً دچار تغییرات سریع در وزن و اشتها، کاهش انرژی، تحریک پذیری، افزایش ادرار و ضعیف شدن چشم ها می شوند. درمان دیابت نوع یک مستلزم این است که کودکان و والدین آن ها بیاموزند تا میزان انسولین را با توجه به رژیم غذایی خود و میزان فعالیت تنظیم کنند.
 
افزایش بروز دیابت نوع دو در کودکان :
 
در سال های اخیر میزان بروز دیابت نوع دو در کودکان بطور قابل توجهی رو به افزایش است. 20 سال قبل دیابت نوع دو در کودکان و افراد جوان تر از 30 سال تقریباً ناشناخته بود و دیابت نوع دو تنها در افراد میانسال مشاهده می شد. ولی با افزایش شیوع چاقی و کم تحرکی میزان بروز دیابت نوع دو نیز در این گروه سنی افزایش یافته است. دیابت نوع دو در کودکان چاق از سن 8 سالگی دیده شده است. کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع دو بین 10 تا 19 سال سن داشته، افزایش وزن دارند، فعال نبوده و سابقه فامیلی ابتلا به دیابت نوع دو و فشار خون و کلسترول بالا دارند. ظهور دیابت نوع دو معمولاً تدریجی است.
 
این نوع دیابت بسیار خطرناک است زیرا ممکن است کاملاً بدون علامت باشد ولی در صورتی که قند خون خیلی بالا رود فرد ممکن است دچار تشنگی، پر ادراری، ضعف و خستگی و کاهش وزن شود. در صورت بروز هر کدام از این علائم والدین حتماً باید کودک خود را از نظر ابتلا به قند خون پیگیری کنند. پزشکان، کودکان مبتلا به اضافه وزن را در ویزیت های سالیانه از نظر قند خون بررسی می کنند که این امر باعث تشخیص زودرس دیابت و کاهش چشمگیر عوارض ناشی از آن می شود. نکته قابل توجه این است که برخی از عوارض دیابت مانند مشکلات قلبی و کلیوی در کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگسالان شدیدتر می باشد.
 
درمان دیابت :
درمان کودکان مبتلا به دیابت نوع دو همانند درمان دیابت نوع یک می باشد، هرچند که ممکن است بتوان از قرص به جای انسولین در درمان آن استفاده کرد یا ترکیبی از قرص و انسولین را در درمان آن به کار برد. در کنار درمان دارویی این افراد حتماً باید وزن خود را در محدوده نرمال حفظ کرده و رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم داشته باشند. در مورد دیابت همواره تکیه بر پیشگیری بوده و این امر جز با آموزش محقق نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha