یك فوق تخصص آرتروسكوپی با اشاره به این كه روزانه از هر 10 هزار نفر یك نفر دچار پیچ خوردگی پا می‌شود، ‌افزود: 95 درصد پیچ خوردگی‌ها در ناحیه خارجی مچ پا و تنها 5 درصد آنها مربوط به رباط داخل مچ است.

دكتر علی تركمان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه 30 تا 50 درصد آسیب‌های ورزشی دونده‌ها ناشی از پیچ خوردگی مچ پا است، افزود: بیشتر پیچ خوردگی‌های مچ پا به سمت داخل دست و پا و به طرف قوزك داخلی انحراف پیدا می‌كنند و اگر رباط‌ها به صورت مختصری كشیده شوند اصطلاحا به آن رگ به رگ شدن می‌گویند.

دكتر تركمان با بیان این كه در مچ پا رباط‌هایی در داخل و خارج داریم كه سبب حفظ پایداری مفصل می‌شود، گفت: رباط‌هایی نیز میان استخوان‌های ناحیه ساق پا است كه گاهی ممكن است پاره شود. همچنین دررفتگی‌ها شامل سه نوع خفیف و ضعیف و متوسط است.

وی رگ به رگ شدن را نوع خفیف عارضه دانست كه پس از 10 روز درد و تورم بهبود پیدا می‌كند و اظهار كرد: در نوع متوسط در رفتگی‌ تعداد بیشتری از الیاف رباط پاره می‌شوند كه سبب خون مردگی، كبودی، درد و تورم می‌شود و بعد از گذشت دو تا سه ماه، درد و تورم و دیگر ناراحتی‌ها از بین می‌رود.

این فوق تخصص آرتروسكوپی خاطرنشان كرد: در پیچ خوردگی خیلی شدید درد، تورم و التهاب شدید وجود دارد كه در این حالت توصیه می‌شود از آتل گچی یا مچ بند برای بی حركت نگه داشتن پا استفاده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران در ادامه افزود: بعد از سه هفته بی حركت نگه داشتن پا باید از فیزیوتراپی و توانبخشی جهت تقویت عضلات ناحیه ساق پا استفاده كرد ولی در صورتی كه پا بیش از حد بی‌حركت بماند عضلاتی كه كمك كننده پایداری مفصل پا است ضعیف می‌شوند.

دكتر تركمان با اشاره به ضرورت تقویت حس چالاكی مصدوم به عنوان یكی از اقدامات فیزیوتراپی به ایسنا گفت: فرد باید با اقدامات فیزیوتراپی بتواند تعادل خود را حفظ كند تا از آسیب‌های بعدی پیشگیری شود.

وی درباره اقدامات اولیه هنگام رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی خاطرنشان كرد: اگر پیچ خوردگی به میزان متوسط یا شدید باشد باید از ادامه فعالیت پرهیز كرد و برای كاهش تورم، درد و التهاب از كمپرس یخ همراه با باندكشی تا 48 ساعت استفاده كرد. همچنین فرد پاها را باید بالا نگه دارد ولی بعد از 48 ساعت می‌توان از گرم كردن ناحیه پیچ خورده استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha