یک متخصص طب فیزیک و توانبخشی با اشاره به کمبود ویتامین D در زنان ایرانی ولزوم تابش مستقیم نور خورشید بر پوست بدن گفت: باید پنجره های منازل را باز کرد تا نور خورشید به صورت مستقیم به پوست بدن بتابد .

دکتر فرزانه ترکان در آستانه فرارسیدن روز ملی سلامت زنان-28 مهرماه- در گفت و گو با ایرنا با اشاره به شیوع پوکی استخوان در زنان ایرانی به ویژه در میانسالان گفت:‌ یکی ازعلل پوکی استخوان فقر دریافت ویتامین D است و یکی از راه های کسب ویتامین دی جذب نور خورشید است .
ترکان افزود:‌ برخی خانواده ها تصور می کنند که تابش نور خورشید از پشت شیشه به اتاق ها کافی است . این در حالی است که شیشه مانع از انتقال اشعه مفید خورشید می شود .
ترکان گفت:‌ برخی منازل از جمله آپارتمان ها ممکن است آفتاب گیر نباشند که باید از راه های دیگری برای بهره گیری از نور آفتاب بهره جست .
ترکان گفت:‌درزمان حاضر دختران نوجوان که در سن رشد قرار دارند باید در طول روز زمان هایی را برای تابش مستقیم آفتاب به پوستشان اختصاص دهند .
وی توصیه کرد که مدارس دخترانه با گذاشتن حفاظ دور حیاط این امکان را به دختران دانش آموز بدهند تا از نور خورشید استفاده کنند .
این متخصص طب فیزیک و توانبخشی به تاسیس پارک بانوان تاکید کرد و گفت:‌ این قبیل پارک ها بهترین مکان ها برای آفتابگیری بانوان است.
ترکان تاکید کرد‌:‌باید تعداد پارک های بانوان افزایش یابد تا بانوان بتوانند آزادانه از محیط این پارک ها برای جذب نور مستقیم خورشید استفاده کنند.
استئوپروزیا پوکی استخوان یکی از بیماریهایی است که بسیاری از سالمندان به ویژه زنان بدان مبتلا می شوند.
در این بیماری استخوان از داخل تخلیه می شود و املاح استخوانی کاهش می یابد. عامل اصلی تاثیرگذار تغییرات هورمونی بدن است. در این بیماری میزان ویتامینD کاهش می یابد ولی درمان با ویتامینD تاثیر چندانی ندارد. تنها می توان توصیه کرد برای پیشگیری از ابتلا ، از دوران جوانی میزان کافی کلسیم و فسفربه همراه ویتامینD مصرف شود.
توجه به اهمیت سلامت زنان در جامعه ، از سال گذشته ، روز 28 مهر در کشورمان به عنوان " روز ملی سلامت زنان " نامگذاری شده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha