کارشناس ارشد اداره سلامت وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی درهفته سلامت روان با بیان اینکه ورزش اخم ها را به لبخند تبدیل می کند گفت: با توجه به زندگی ماشینی کنونی باید ورز ش کرد تا تنش های روانی افراد تخلیه شود.

درایران روزهای 24 الی 30 مهرماه به عنوان هفته سلامت روان نامگذاری شده است.
"شهناز باشتی" روز شنبه در گفت وگو با ایرنا برای پیشگیری از بیماری روانی و حفظ سلامت روان توصیه کرد : افراد به فعالیت های ورزشی بپردازند تا تنش های روانی آنها از بین برود .
وی در تعریف سلامت روان گفت : یک فرد زمانی دارای سلامت روان است که با شناخت و حفظ ویژگی های شخصیتی ،خود را با محیط تطبیق دهد .
به گفته باشتی شناخت خود، مجموعه ادراکات، ارزش ها،افکار و عواطف را تشکیل می دهد که سبب آگاهی فرد از موجودیت وی شده و او می فهمد که کیست وچیست .
باشتی با بیان اینکه درتامین سلامت روان علاوه بر عوامل ژنتیکی عوامل محیطی نیز تاثر فراوان دارند،گفت : اگر چه شناخت کامل ویژگی های مربوط به سلامت روان در یک فرد بسیار مشکل است ،ولی زمانی افراد از نظر روانی سالم هستند که دارای برخی از خصویات شاخص باشند.
وی اعتماد به نفس ، برطرف کردن راحت احتیاجات ، نگاه خوب ومثبت به دیگران ، مسوولیت پذیری را از جمله خصوصیات یک فرد با روان سالم برشمرد.
این کارشناس اداره سلامت وزارت بهداشت در خصوص داشتن اعتماد به نفس تصریح کرد : کسانی که از اعتماد به نفس برخوردارند ، از خصوصیات مثبت و برجسته خوداستفاه کرده و در عین اینکه به محدودیت ها و نواقص خود آشنایی دارند، توانایی های خود را شناخته و حداکثر استفاده را از آن می کنند.
وی گفت: این افراد واقعیت وجودی خود را انکار نمی کنند و به جای عذر خواستن و دلیل تراشی شکست ها را به راحتی پذیرفته و به خود نگرانی راه نمی دهند .
به اعتقاد باشتی رفتار بشر تابع تمامیت وجودی اوست و روان تابع جسم و جسم تابع روان است .
او با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات به عمل آمده ، ناراحتی های جسمانی اختلالات روانی به همراه دارد، گفت : نکته برجسته در تقویت قوای جسمانی حفظ روان سالم است .
باشتی با استناد به تحقیقات دکتر " آرترویدر " روانشناس معروف آمریکایی ، عدم تعادل روانی بسیاری از بیماران را نتیجه عدم فعالیت حرکتی و ورزشی در دوران کودکی دانست.
وی افزود:پسرانی که از نظر قوای جسمانی ضعیف باشند، ممکن است علاوه بر ضعف جسمانی دچارمشکلات روانی مانند "احساس حقارت" و "عدم توانایی تطبیق خود با دیگران" شوند .
باشتی همچنین به تحقیقات "راویک" و" مک کی" اشاره کرد و گفت : دانش آموزانی که در مهارت های حرکتی ضعیف باشند، اغلب خجول و گوشه گیر بوده و بر عکس دانش آموزانی که از نظر مهارت های حرکتی قوی هستند ،دارای ویژگی های برجسته از قبیل ، "فروتنی"، "تدبیر" و "حس همکاری" هستند .
باشتی گفت :فشارهای اجتماعی، فقر مادی، اختلافات خانوادگی، تصادفات، بیماری ها و مرگ ومیر های پیش بینی نشده و بسیاری از عوامل خانوادگی و اجتماعی همراه با عوامل وراثتی، افراد را دچار عدم تعادل روان می سازد .
وی تاکید کرد:برای پیشگیری از بیماری روانی و حفظ سلامت روان باید فعالیت های ورزشی ، صحبت با دیگران در رابطه با نگرانی های خود ، شناخت موقعیت و سازگاری با آن ، مراقبت از خود و تلاش برای حفظ سلامت با تغذیه و ورزش مناسب و استراحت کامل ، معاشرت و دوستی با دیگران و حفظ خونسردی و آرامش را مورد توجه جدی قرار داد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha