یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 130232

یک فوق‌ تخصص بیماری کودکان گفت: با توجه به شیوع عفونت گوش در پاییز و زمستان و عواقب خطرناکی که بر اثر عدم توجه و درمان صحیح، ایجاد می‌شود لازم است که بروز هرگونه عفونت گوش در کودکان جدی گرفته شود.

سلامت نیوز:یک فوق‌ تخصص بیماری کودکان گفت: با توجه به شیوع عفونت گوش در پاییز و زمستان و عواقب خطرناکی که بر اثر عدم توجه و درمان صحیح، ایجاد می‌شود لازم است که بروز هرگونه عفونت گوش در کودکان جدی گرفته شود.

منیژه کهبازی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه بیماری‌های ویروسی شایع‌ترین بیماری‌های کودکان در فصل زمستان است، اظهار کرد: سرماخوردگی بیماری ویروسی است که عموما با آبریزش بینی، عطسه و سرفه‌های خشک خود را نشان می‌دهد و اغلب با تب خفیفی همراه است.

وی با اشاره به اینکه مدت زمان این بیماری اغلب بین سه تا پنج روز است، گفت: گاهی این بیماری شدت بیشتری می‌گیرد که این امر ناشی از تماس با افراد بیمار است، عوارض شدیدتری را برای کودک به همراه دارد و گاه منجر به بروز عفونت‌های گوش می‌شود.

این متخصص، عوارض عفونت گوش را در کودکان زیر دو سال بسیار جدی دانست و افزود: عفونت گوش در ابتدا با درد و تب اولیه همراه است. در این شرایط علائم سرماخوردگی چندان خود را نشان نمی‌دهند و تنها راه جلوگیری از بروز این بیماری درمان سرماخوردگی در مراحل اولیه است. راه پیشگیری از ابتلای کودکان به سرماخوردگی در فصل پاییز و زمستان که شیوع بسیار بیشتری دارد، این است که کودک به هیچ عنوان در ارتباط مستقیم با فرد بیمار قرار نگیرد و در صورتی‌ که مادر بیمار است مرتب دست خود را با آب و صابون بشوید یا از ماسک استفاده کند.

این فوق تخصص بیماری‌های کودکان با تاکید بر رسیدگی کردن به عفونت‌های گوش در کودکان و نوزادان عنوان کرد: در عفونت گوش، میکروب‌ها پشت پرده گوش جمع می‌شوند که این تجمع ترشحاتی ایجاد می‌کند و عموما با پاره شدن پرده و خروج ترشحات به بیرون، تب و درد گوش در کودک فروکش می‌کند و با انجام درمان مناسب پرده گوش سریعا جوش می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی مقداری مایع پشت پرده گوش تجمع پیدا می‌کند و به استخوانچه‌های گوش داخلی آسیب وارد می‌کند. به همین دلیل لازم است هر کودکی که دچار عفونت گوش می‌شود دو تا سه ماه تحت نظر پزشک باشد تا درمان و معاینه صورت گیرد. در صورت نیاز لازم است که نوار گوش گرفته شود تا براساس آن اگر مایع پشت پرده گوش تجمع کرده است درمان‌های بعدی آغاز شود. در صورتی که این درمان‌ها جواب ندهد تیوپی داخل پرده گوش قرار می‌دهند تا مایع خارج شود و فشار بیشتری به استخوانچه‌های گوش وارد نکند.

کهبازی یکی از راه‌های موثر در جلوگیری از ابتلای کودک به بیماری ویروسی و عفونت گوش را استفاده از واکسن‌ آنفلوانزا عنوان کرد و افزود: این واکسن‌ مقاومت بدن را در برابر بیماری افزایش می‌دهد و در کاهش ابتلا به سرماخوردگی بسیار موثر است.

این فوق تخصص بیماری‌های کودکان اضافه کرد: واکسن جدید پنتاوالان به دلیل اینکه هموفیلوس آنفلونزا را پوشش می‌دهد در پیشگیری عفونت‌های مکرر گوش کارآمد است و تجویز آن برای کودکان از دو ماهگی در جلوگیری از ابتلای کودک به بیماری‌های میکروبی و عفونت‌های گوش موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha