یک ویروس‌شناس قیمت بالای کیت‌های آزمایشگاهی را چالش اصلی آزمایشگاه‌های طبی اعلام کرد و گفت: قیمت بالای آزمایش مشکلی اساسی برای بیماران مزمن است که نیازمند تست‌های ماهیانه هستند و بسیاری از آنها بدون آزمایش ادامه درمان می‌دهند.

بیماران بی‌بضاعت توان انجام آزمایش‌های ضروری را ندارند

سلامت نیوز: یک ویروس‌شناس قیمت بالای کیت‌های آزمایشگاهی را چالش اصلی آزمایشگاه‌های طبی اعلام کرد و گفت: قیمت بالای آزمایش مشکلی اساسی برای بیماران مزمن است که نیازمند تست‌های ماهیانه هستند و بسیاری از آنها بدون آزمایش ادامه درمان می‌دهند.

محمد جزایری، دانشیار گروه ویروس شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با فارس قیمت کیت‌ها را یکی از چالش های آزمایشگاه‌ها در ایران دانست و تصریح کرد: یکی از مشکلات کیت‌ها این است که فروشنده زیاد دارد و توسط شرکت‌های خصوصی خارج از کشور تامین می‌ شود که معمولاً رقابت شدیدی با یکدیگر دارند.

وی افزود: رقابت شدید بین این شرکت‌ها به نفع مصرف کننده بوده است و قیمت را پایین آورده است اما این کاهش قیمت که برای سیستم‌های سلامت کشورهای خارجی مناسب بوده و صرفه اقتصادی است برای ما گران است.

جزایری خاطرنشان کرد:‌ تهیه و تامین همان کیت‌های ارزان قیمت نیز در ایران مشکل ساز است. بخش اعظم این مشکل به تحریم‌ها باز می‌گردد چرا که انتقال پول مشکل و ورود برخی کیت‌ها ممنوع است و به همین علت کیت با هزینه بالایی وارد کشور شده و در نتیجه هزینه آزمایش نیز بالا می‌رود که توسط بیمار پرداخت می‌شود.

این ویروس شناس خاطرنشان کرد: ما موارد زیادی داریم که به علت گرانی کیت‌ها و هزینه آزمایش بیماران مزمن که باید چند نوبت در سال یا در طول بیماری تست شوند تست نمی‌شوند که مشکلات زیادی ایجاد نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ امروز موردی درباره مقاومت دارویی قبل از مصرف داروهای هپاتیت و ایدز داشتیم که بیمار بدون آزمایش تحت درمان قرار گرفته بود و مقاومت دارویی ایجاد شده بود.

جزایری گفت: این اتفاق در حالی صورت می‌گیرد که باید پیش از شروع درمان تست انجام شود  و در طول درمان نیز باید هر 3 ماه یا 6 ماه بسته به نوع دارو باید تست دهد اما تست گران قیمت است، بیمار بی بضاعت یا کم بضاعت است و این کار انجام نمی‌شود.

این ویروس شناس تصریح کرد: آزمایشگاه‌ها برای حل این مشکل چند راه دارند، اول اینکه به قیمت پایین این خدمت را ارائه کنند که برای‌ آزمایشگاه‌ها مشکل ساز خواهد بود، دوم اینکه کیت را از منابع ارزان قیمت تهیه می‌کنند اما هیچ ارزانی بی علت نیست و این کیت‌ها معمولا حساسیت و اختصاصیت پایینی دارند که دو معیار مهم برای آزمایشگاه‌هاست.

وی افزود: برخی اوقات این کیت‌ها از منابعی تامین می‌شود که رعایت برخی نکات را نمی‌کنند برای مثال یک کیت حجم زیادی ندارد اما باید به علت رعایت زنجیره سرد همراه با مقدار زیادی یخ خشک گاهی 10 برابر کیت مورد نظر انتقال پیدا کند که علاوه بر گران قیمت بودن یخ خشک این مقدار زیاد یخ خشک باعث افزایش وزن و حجم بار و در نتیجه افزایش هزینه می‌شود.

جزایری خاطرنشان کرد:‌ گاهی اوقات این کیت در هنگام ورود به کشور و استفاده پاسخ مناسب نمی‌دهد و جواب تست و آزمایش مناسب نمی‌گیریم پس به طور کل کار آزمایشگاه بسیار به کیت وابسته است و ما در این عرصه مشکلات جدی داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha