یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳

یک پزشک و متخصص داخلی با تاکید بر اینکه سازمان جهانی بهداشت، الکلیسم را در فهرست یکی از سه بیماری مهلک قرن حاضر قرار داده‌ است، گفت: الکلیسم یکی ‌از وخیم‌ترین مشکلات اجتماعی است.

سلامت نیوز: یک پزشک و متخصص داخلی با تاکید بر اینکه سازمان جهانی بهداشت، الکلیسم را در فهرست یکی از سه بیماری مهلک قرن حاضر قرار داده‌ است، گفت: الکلیسم یکی ‌از وخیم‌ترین مشکلات اجتماعی است.

دکتر مصطفی انوری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه فرد الکلیسم، اعتیاد به الکل دارد گفت: این حالت یک نابسامانی مزمن است که طی آن شخص مبتلا نمی‌تواند جلوی خود را از مصرف مکرر و بیش از حد الکل به علل جسمانی و روانی بگیرد. سازمان جهانی بهداشت، الکلیسم را در فهرست یکی از سه بیماری مهلک قرن حاضر قرار داده‌ است.

این متخصص داخلی الکلیسم را یکی ‌از وخیم‌ترین مشکلات اجتماعی دانست و گفت: الکلیسم اغلب سبب فقر و ارتکاب جرم و جنایت می‌شود که متعاقب آن حتی به ناخشنودی زناشویی و جدا شدن خانواده نیز می‌انجامد.

انوری گفت: طبق نظر سازمان جهانی بهداشت الکلیک‌ها افرادی هستند که بیش از حد الکل می‌نوشند و وابستگی‌شان به این ماده به حدی رسیده که دچار آشفتگی ذهنی قابل توجه یا تداخل با سلامت جسمی یا ذهنی می‌شوند و دارای اختلال در روابط با افراد و عملکردهای اجتماعی و اقتصادی هستند یا افرادی هستند که در آنها این نوع شناسه‌ها ایجاد شده است».

وی خاطر نشان کرد: آن دسته از معتادان مزمن به الکلی که به جای غذا خوردن، الکل می‌نوشند، ویتامین کافی وارد بدن خود نمی‌کنند. مقدار اندک ویتامین اکتسابی نیز در جریان سوختن الکل، از بدن تخلیه می‌شود. کمبود ویتامین به بروز هذیان الکلی، تشنج، التهاب عصبی، نابسامانی‌های چشم، لرزش و اختلال حافظه منتهی می‌شود. نوشیدن الکل سبب سفید شدن زودرس مو به علت کمبود ویتامین می‌شود.

انوری خاطر نشان کرد: الکلیسم مزمن به تخریب مواد معدنی در بدن بویژه منیزیم می‌انجامد. فقدان منیزیم نشانه‌هایی شبیه لرزش دست‌، پا و زبان، تشنج و تعریق ایجاد می‌کند. شرب الکل بر کبد فشار می‌آورد، به ‌تدریج اعمال کبد را دچار اختلال می‌کند و اغلب سبب بروز سیروز کبد می‌شود.

این متخصص داخلی در خاتمه یادآور شد: مصرف الکل به بروز نابسامانی‌های معده و روده منتهی می‌شود. همچنین به ‌علت تحت تاثیر قرار گرفتن یاخته‌های مغز، صدمه‌ مغزی هم بوجود می‌آید. الکل بر قلب هم تاثیر می‌گذارد و این عضو را ضعیف و سست می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha