یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 130267

برای بسیاری از مردم "قند" به معنای چیزی است که با چای می خورند و این ماده تنها در موادی است که طعم شیرین آن غالب است. بدین ترتیب واضح است که در انواع کیک‌ها، آب‌نبات، گز و سوهان و انواع آن قند باشد؛ اما آیا این‌ها و امثال آن تنها موادی هستند که در آنها قند وجود دارد؟

سلامت نیوز:برای بسیاری از مردم "قند" به معنای چیزی است که با چای می خورند و این ماده تنها در موادی است که طعم شیرین آن غالب است.
بدین ترتیب واضح است که در انواع کیک‌ها، آب‌نبات، گز و سوهان و انواع آن قند باشد؛ اما آیا این‌ها و امثال آن تنها موادی هستند که در آنها قند وجود دارد؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسکانیوز،اما اینکه ما بدانیم در چه موادی قند وجود دارد و در چه موادی خیر، چه سودی برایمان دارد؟ جدای از بیماران دیابتی که باید از چنین مساله‌ای آگاه باشند، بیماران قلبی و کسانی که مشکلات کبدی دارند هم باید مراقب مصرف قند روزانه خود باشند. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، مصرف روزانه 25 گرم یا در حدود 6 قاشق چایخوری قند برای هر فرد بزرگسال مجاز است. این میزان البته نه بصورت یکجا که همراه با مواد مختلف به بدن می‌رسد. مثلا وقتی شما یک شیرینی کوچک می‌خورید و یا یک سیب ، بخشی از آن 25 گرم به بدنتان وارد شده است.
تعریف اینکه هر ماده‌ای چقدر قند دارد باید بصورت مجزا صورت گیرد و این نکته را نباید از نظر دور داشت که لزوما هر چیز شیرینی حاوی قند نیست.
در اینجا ما 4 ماده غذایی را به شما معرفی می‌کنیم که بعید است کسی آن را به عنوان یک ماده غذایی حاوی قند بشناسد.

ماست


این خوراکی خوشمزه در زمینه دارا بودن قند یک موذی به تمام معناست. با وجود طعم شور و ترش آن، گاهی اوقات میزان قند یک کاسه ماست از یک کلوچه هم بیشتر است (چیزی در حدود 29 گرم).
خوب! پس آیا این بدان معناست که نباید ماست مصرف کرد؟ جواب یک نه بزرگ است. ماست منبعی غنی از موادی است که بدن شما به آن نیازمند است و ترک آن ظلمی است بزرگ که به خودتان می کنید.
باید توجه داشت که هرچه ماست پرچرب‌تر، غنی شده تر و یا طعم‌دار باشد، میزان قند آن بیشتر بوده و به طبع آن سایر مواد مغذی و مفید آن نیز کمتر است. ماست ساده بهترین نوع از ماست بوده و می تواند به عنوان یک خوراکی مفید از سوی هرکسی مصرف شود.
برای کسانی که علاقه زیاد به طعم ماست‌های میوه‌ای دارند هم راهکار مناسبی برای مصرف بهینه وجود دارد. مقداری میوه تازه خرد شده همراه با کمی عسل را در ماست ساده مخلوط کنید. خواهید دید که طعم این معجون کوچک بسیار بهتر از طعم صنعتی آن خواهد بود.

آبمیوه

چه چیز لذت‌بخش تر از خوردن یک لیوان آبمیوه پس از انجام یک فعالیت ورزشی سنگین؟ خوب اگر این آبمیوه طبیعی باشد که عالیست، اما اگر از آبمیوه‌های صنعتی استفاده کنیم چطور؟ یک آبمیوه صنعتی کوچک بین 5 تا 10 قاشق شکر دارد. هرچه طعم آن ترش‌تر باشد (مانند آب پرتقال) میزان قند آن هم بیشتر است.
در این میان وضعیت نوشابه‌های انرژی‌زا بدتر است. چنین موادی پس از تمرین شما را به شدت تشنه‌تر کرده و مصرف بیش از حد آب و یا همین مواد باعث دلزدگی شما می شود. نوشیدن آب نه زیاد سرد پس از تمرین بهترین دارو برای رفع عطش و خستگی است.

سالاد

یعنی سالاد هم قند دارد؟ جواب این است که خود سالاد وقتی با سبزیجات تازه و سالم تهیه شده باشد هیچ مشکلی ندارد. چیزی که سبب ساز زیان‌آوری آن می‌شود، سس‌هایی است که همراه با آن مصرف می‌کنیم.
هر چقدر که یک سس نام "کم چرب" را هم با خود داشته باشد، باز هم مضر است. هر یک قاشق سس مایونز حاوی 2 گرم قند و سس‌های طعم داری مانند هزارجزیره و سس فرانسوی در حدود 6 گرم قند در هر قاشق خود دارند.
استفاده از روغن زیتون و یا سرکه سیب برای طعم دار کردن سالاد بهترین گزینه خواهد بود.

سس کچاپ

می‌گویند یک خط کوچک از سس کچاپ (یا همان سس گوجه‌فرنگی) بر روی هر لقمه نمی تواند مضر باشد، اما ما می‌گوئیم هست! هر یک قاشق غذا خوری سس کچاپ حاوی یک قاشق غذاچای‌خوری نمک و یک قاشق چای‌خوری شکر است.
خوب در مجموع این مقاله، آیا باید به این نتیجه رسید که باید از خوردن هرچیزی پرهیز کرد که مبادا در آن قند بوده وباعث بیماری ما شود؟ خیر!
شما کافی است با دانستن میزان قند مورد نیاز بدنتان (که این بسته به سن، وزن و داشتن بیماری‌های گوناگون متفاوت است) و خواندن برچسب ارزش غذایی هر محصول، به میزانی که بدنتان به این ماده مفید نیازمند است مصرف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha