معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد:«واکسن آنفلوانزا را از کشورهای هلند، هند و فرانسه دارای تاییدیه هستند و چندین سال است که به کشور وارد می کنیم وتاکنون مشکلی در تزریق این واکسن ها پیش نیامده است. البته هر واکسنی ممکن است به ندرت حساسیت بدهد».

واکسن آنفولانزای توزیع شده در ایران دارای تائیدیه WHO است

سلامت نیوز:  طی تزریق واکسن آنفلوآنزا محصول کمپانی داروسازی سوئیس، چند مورد مرگ و میر و عوارض جدی گزارش شده و به همین علت، تزریق این واکسن‌ تا اطلاع ثانوی در کشور ایتالیا متوقف شد .

پس از مرگ 9 تن در ایتالیا و احتمال ارتباط این مرگ‌ومیرها با تزریق واکسن آنفلوآنزا، این کشور استفاده از این واکسن را تعلیق کرد.

بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماری های آمریکا واکسن انفلوانزایی که در آمریکا توزیع شده حفاظت کاملی در مقابل انفلوانزا نداشته است. لازم به ذکر است که واکسن های انفلوانزای هر ناحیه یا منطقه جغرافیایی سازمان بهداشت جهانی ترکیب متفاوتی دارد .

 دکتر محمود نبوی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، ضمن تاکید بر اینکه :« واکسن هایی که وارد کشور می شوند باید تاییدیه WHO را داشته باشند.» خاطر نشان کرد :« ما دو سیستم واردات واکسن به کشور داریم یک سیستم از طریق وزارت بهداشت است که به صورت رایگان در اختیار پرسنل بهداشتی و درمانی، بیماران خاص، بیماران ضعف سیستم ایمنی که شامل بیماران دیالیزی،تالاسمی،بیماران پیوند اعضا می شوند؛قرار می گیرد.همچنین پرسنل پزشکی با اولویت بخش های ویژه مثل بخش اطفال و یا افرادی که مشاغل پرخطر دارند مثل آتش نشانان و کارگران شهرداری نسبت به این بیماری واکسینه می شوند».


وی ادامه داد:«سیستم دوم برای واردات این واکسن ها به این صورت است که همین واکسن هایی که تاییدیه WHOدارند را شرکت های خصوی می خرند و در داروخانه ها توزیع می کنند و مردم با توصیه پزشکان از آن استفاده می کنند.توصیه ما این است افرادی که نارسایی ارگان ها بخصوص بیماران تنفسی مزمن یا ضعف ایمنی دارند با توصیه پزشک این واکسن را تهیه کنند».


وی در پاسخ به اینکه واکسن آنفلوانزا را از چه کشورهایی وارد می کنیم؛گفت:« واکسن آنفلوانزا را از کشورهای هلند، هند و فرانسه دارای تاییدیه هستند و چندین سال است که به کشور وارد می کنیم وتاکنون مشکلی در تزریق این واکسن ها پیش نیامده است. البته هر واکسنی ممکن است به ندرت حساسیت بدهد».


دکتر نبوی در ادامه درباره کیفیت واکسن آنفلوانزا و اینکه آیا این واکسن فرد را در برابر ویروس آنفلوانز به صورت کامل محافظت می کند؛گفت:«هیچ واکسن آنفلوانزایی به صورت 100 درصد از این بیماری پیشگیری نمی دهد ضمن اینکه این ویروس خیلی متغیر است.زدن واکسن آنفلوانزا حداکثر85 درصد ویروس را خفیف می کند به انضمام اینکه ما فقط در سرماخوردگی ها آنفلوانزا نداریم 16نوع ویروس تنفسی سرماخوردگی داریم که البته فقط یک تا دو درصد جامعه را درگیر می کند اما آنفلوانزا 5 تا 15 درصد جامعه را درگیر می کند به همین خاطر وقتی واکسن می زنیم میزان عفونت تنفسی پایین می آید و عوارض بیماری را بخصوص برای بیمارانی که نارسایی تنفسی دارند کمتر می کند لذا توصیه ما این است که این افراد واکسن آنفلوانزا را حتما بزنند ولی اینکه 100 درصد از فرد در برابر ویروس حفاظت کند هیچ نوع واکسن آنفلوانزایی نمی تواند چنین کاری کند».


وی افزود:«البته برای اینکه واکسن آنفلوانزا تا حد بیشتری از این بیماری پیشگیری کند توصیه می کنیم که این واکسن را در اواخر تابستون و اوایل پاییز تزریق کنند که بین زمان تزریق تا فصل اپیدمی این بیماری که آذر و دی ماه است فاصله زیادی نباشد».


وی در پاسخ به این سئوال که آیا در حال حاضر در کشور به میزان کافی این واکسن تامین شده است و آیا به مانند سال گذشته کمبودی در این زمینه داریم؛

گفت:« سال 91 و بخصوص سال 92 به خاطر تحریم شدید بانکی که داشتیم مجبور به پرداخت غیرمستقم پول برای واردات واکسن بودیم لذا واکسن آنفلوانزا دیر به کشور وارد شد. حدود دی ماه که اپیدمی آنفلوانزا شروع شده بود و یک عده زودتر بیمار شده بودند اما امسال از شهریورماه واردات واکسن را داشتیم و هیچ کمبودی از نظر واکسن آنفلوانزا نداریم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رسول ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
    0 0
    لطفا راههاتی مقابلع با بیماری ها بخصوص بیماری های فصلی را بیان نمایید. با تشکر