یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 130287

نرمی استخوان بیشتر در مواقعی مطرح می شود که فقط قسمت های مواد معدنی استخوان کاهش پیدا کرده است و بیشتر در کودکان اتفاق می افتد، اما در پوکی استخوان، توده استخوان شامل مواد معدنی و مواد عالی (پروتئین ها و کلاژن ها) کاهش می یابد، قدرت استخوان ها تحلیل می رود و در افراد با سن بالا اتفاق می افتد. پوکی استخوان هیچ علامت بالینی ندارد و به همین دلیل بیماری خاموش نامیده می شود.

سلامت نیوز: نرمی استخوان بیشتر در مواقعی مطرح می شود که فقط قسمت های مواد معدنی استخوان کاهش پیدا کرده است و بیشتر در کودکان اتفاق می افتد، اما در پوکی استخوان، توده استخوان شامل مواد معدنی  و مواد عالی (پروتئین ها و کلاژن ها) کاهش می یابد، قدرت استخوان ها تحلیل می رود و در افراد با سن بالا اتفاق می افتد. پوکی استخوان هیچ علامت بالینی ندارد و به همین دلیل بیماری خاموش نامیده می شود.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر علی ترکمان، جراح و متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو و آرتروسکوپی در برنامه «فراسو» رادیو سلامت، با بیان اینکه پوکی استخوان به دو گروه اولیه و ثانویه تقسیم می شود، گفت: پوکی استخوان ثانویه به علت یک بیماری دیگر می باشد. مثلاً در کسانی که بیماری کلیوی یا کبدی دارند جذب کلسیم به خوبی صورت نمی گیرد و استخوان دچار پوکی می شود. اما پوکی استخوان اولیه که بسیار شایع تر از نوع ثانویه می باشد، بیشتر در کهولت سن و در خانم ها بعد از سن یائسگی رخ می دهد.
وی ادامه داد: استخوان یک بافت است که دائماً در حال ساخته شدن و جذب شدن و به طورکلی دائماً در حال تازه شدن می باشد. تا حدود سن 20 سالگی فرآیند ساخت استخوان بر فرآیند جذب آن برتری دارد و به همین خاطر تا این سن، افراد با رشد استخوان روبرو هستند. بین سنین 20 تا 40 سالگی، فرآیند ساخت و جذب استخوان تقریباً با هم تعادل دارند و بیشترین تراکم استخوان را نیز در سنین 18 تا 35 سالگی داریم. بعد از سن 40 سالگی، فرآیند جذب مقداری بر فرآیند ساخت استخوان غالب می شود و با بالاتر رفتن سن این موضوع پیشرفت بیشتری می کند. به همین خاطر، بعد از سن 40 سالگی و در همه افراد استخوان ها ضعیف می شوند. در این بین، بعضی عوامل باعث تشدید این موضوع می شوند. کاهش دریافت کلسیم، کمبود ویتامین D، کم فعالیتی، کشیدن سیگار، نوشیدن الکل، مصرف کافئین و چای زیاد این فرآیند طبیعی را در افراد سرعت می بخشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه یکی از داروهای مهم در درمان پوکی استخوان گروه دارویی فوزاماکس که داروهای نسبتاً سالمی می باشند، گفت: در بررسی های انجام شده مشخص شد اگر افراد تا پنج سال از این داروها استفاده کنند هیچ مشکلی برای آنها پیش نمی آید. بهتر است بعد از پنج سال مصرف این داروها برای مدتی قطع شود. با استفاده طولانی مدت از این داروها ممکن است باعث شکستگی هایی بخصوص در ناحیه گردن و استخوان ران به وجود آید.
ترکمان ادامه داد: شایع ترین شکستگی در اثر پوکی استخوان در ناحیه لگن می باشد و معمولاً در هنگام زمین خوردن رخ می دهد. طبق بررسی های آماری از هر 100هزار نفر که دچار پوکی استخوان هستند، ممکن است سه هزار نفر دچار شکستگی ناحیه لگن شوند. شکستگی ستون فقرات نیز در این مورد شایع است. ممکن است به علت خم و راست شدن ناگهانی و ضعف استخوانها، مهرها مقداری روی هم فشرده شوند و قوس ستون فقرات بیشتر شود. قسمت شایع دیگر، شکستگی مچ دست و سراستخوان بازو در هنگام زمین خوردن می باشد.
وی گفت: بیشترین اقدامات در درمان پوکی استخوان، تلاش در کاهش جذب استخوان می باشد. قرص کلسیم به صورت ترکیبات سیترات کلسیم، کربنات کلسیم و گلوکونات کلسیم می باشد که بیشتر دو نوع اول مورد مصرف می باشند. سیترات کلسیم بیشتر باید توسط کسانی مصرف شود که از آنتی اسید استفاده می کنند و میزان اسیدیته معده آنها کم می باشد. میزان جذب کلسیم در سیترات کلسیم کمتر از کربنات کلسیم می باشد. میزان نیاز بدن به کلسیم به طور متوسط یک گرم، معادل یک لیتر لبنیات می باشد. میزان نیاز بدن به ویتامین D نیز حدود 800 واحد می باشد. البته این میزان برای کسانی که در معرض نور خورشید قرار می گیرند، 400 تا 600 واحد می باشد.
این جراح و متخصص ارتوپدی در پایان با بیان اینکه میزان شیوع پوکی استخوان در آقایان به علت حضور بیشتر در برابر نور خورشید و فعالیت بیشتر، کمتر از خانم ها می باشد، گفت: در تست تراکم استخوان، اگر T-score کمتر از منفی 5/2 باشد، این وضعیت پوکی استخوان تلقی می شود. تست تراکم استخوان بعد از سن 55 سالگی و برای هر 2 تا 3 سال پیشنهاد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha