یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
کد خبر: 130295

بعضی از مطالعات نشان می دهد ارتباطی بین مصرف کافئین و توانایی زنان برای بارداری وجود دارد. سایر مطالعات نشان می دهد که کافئین می تواند از بلوغ تخمک جلوگیری کند و چنانچه تخمک به خوبی رشد نکند شانس بارداری کاهش پیدا می کند. و به طور کلی ممکن است شانس بارداری شما تحت تاثیر قرار بگیرد. بنابراین اگر در باردار شدن با مشکل مواجه هستید، مصرف کافئین را کاهش دهید.

سلامت نیوز:بعضی از مطالعات نشان می دهد ارتباطی بین مصرف کافئین و توانایی زنان برای بارداری وجود دارد. سایر مطالعات نشان می دهد که کافئین می تواند از بلوغ تخمک جلوگیری کند و چنانچه تخمک به خوبی رشد نکند شانس بارداری کاهش پیدا می کند. و به طور کلی ممکن است شانس بارداری شما تحت تاثیر قرار بگیرد. بنابراین اگر در باردار شدن با مشکل مواجه هستید، مصرف کافئین را کاهش دهید.


 آیا استفاده از لابریکانت ها در هنگام باروری ممنوع است
تحقیقات نشان می دهد لابریکانت های واژنی برای اسپرمها سمی هستند و در کاری که مخاطهای گردنه رحمی انجام می دهند تداخل ایجاد می کند.
محیط اسیدی واژن باعث کشته شدن اسپرمها می شود. اما مخاطهای قلیائی گردنه رحم درست قبل از آنکه تخمک گذاری از اسپرم محافظت کند تولید می شود. لابریکانت های مصنوعی مانع از رسیدن سریع اسپرم به مخاط های گردنه رحم می شوند. بنابراین اسپرمها در محیط اسیدی واژن، قبل از وارد شدن به رحم می میرند.
برخی از لابریکانت های مصنوعی هم که در خانه پیدا می شود (مثل سفیده تخم مرغ یا روغن معدنی)، مشکلاتی را بوجود می آورند. بهترین لابریکانت جهت استفاده در دورانی که برای باردار شدن تلاش می کنید، معاشقه است. به منظور باردار شدن، برای مقاربت وقت زیادی بگذارید. از همسر خود بخواهید تا در هنگام مقاربت اصول معاشقه را رعایت کند. در نهایت می توانید از آب گرم به عنوان لابریکانت استفاده کنید. آب هیچ آسیبی به اسپرم نمی رساند  و در کاری که مخاطهای گردنه رحمی انجام می دهند تداخل ایجاد نمی کند.
 
از خوردن چه داروهایی در طول باروری باید خودداری کرد
بهتر است از خوردن تمام داروهای غیر ضروری قبل از بارداری صرف نظر کرد. البته در بعضی موارد انجام این کار غیر ممکن است.
اما بعضی از داروها هستند که باید از خوردن آنها اجتناب کرد و دلیل آن این است که این دسته از داروها به جنین صدمه وارد می کنند. این داروها عبارتند از : راکوتان ( برای جلوگیری از جوش و آکنه)، داروهای ضد انعقاد خود، تتراسایکلین، داروهایی که برای بیماری صرع مصرف می شود، بعضی از داروهایی که برای فشار خون بالا مصرف می شود، بعضی از داروهایی که برای میگرن استفاده می شود، داروهایی که دارای دوزهای بالای استروئیدی مانند کورتیزون و پردنیزون هستند ( درمان لوپاس) ، برای استفاده از تمام داروها در دوران بارداری و متوقف کردن آنها با پزشک خود مشورت کنید.    

بسیاری از داروهای بدون نسخه در مقدار کم بی خطر هستند. اما بعضی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند موترین، ناپروکسن، و یا هر دارویی که حاوی ایبوپروفن مواد مخدر باشد، می تواند تخمک گذاری را مختل کرده و مانع از ایجاد زمینه ای مناسب در پوشش رحم برای لانه گزینی باشد.

بهترین توصیه این است تا قبل از مصرف هر نوع دارو در دوران پیش از بارداری با متخصص مشورت کنید. برای بعضی از داروها جایگزین خوبی وجود دارد که خانمهای باردار می توانند از آنها استفاده کنند.

آیا مصرف کافئین تاثیری در قدرت باروری دارد
بعضی از مطالعات نشان می دهد ارتباطی بین مصرف کافئین و توانایی زنان برای بارداری وجود دارد. سایر مطالعات نشان می دهد که کافئین می تواند از بلوغ تخمک جلوگیری کند و چنانچه تخمک به خوبی رشد نکند شانس بارداری کاهش پیدا می کند. و به طور کلی ممکن است شانس بارداری شما تحت تاثیر قرار بگیرد. بنابراین اگر در باردار شدن با مشکل مواجه هستید، مصرف کافئین را کاهش دهید.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که مقداری کمتر از 300 میلی گرم کافئین در روز تاثیری در قدرت باروری خانمها ندارد. بنابراین فرصت مناسبی است تا مصرف بیش از اندازه قهوه و چای را کاهش دهید.

غذاها ونوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند
در درجه اول می توان به قهوه اشاره کرد. میزان کافئین در قهوه در مدلهای مختلف قهوه متفاوت است. میزان کافئین موجود در قهوه به انواع دانه های قهوه نوع آماده کردن آن برای استفاده و چگونگی دم کردن و فنجانی که قهوه در آن سرو می شود بستگی دارد.  
برای آنکه بتوانید میزان مصرف کافئین را تحت کنترل قرار دهید باید به منابع نوشیدنی هایی که مصرف می کنید مثل ، چای، نوشیدنی های انرژی زا، شکلات و بستنی قهوه توجه داشت. کافئین در نوشیدنی های گیاهی، داروهای بدون نسخه مثل مسکن های سردرد، قرص های سرماخوردگی، و داروهای ضد آلرژی  نیز یافت می شود. به برچسب مواد تشکیل دهنده آنها توجه داشته باشید.

مصرف ماهی در زمان باروری
به احتمال شنیده اید که ماهی منبع بزرگ امگا3 است و برای رشد مغز و چشم کودک بسیار مهم است. همچنین ماهی سرشار از پروتئین و ویتامین دی و سایر مواد مغذی مهم برای رشد کودک است.
بدن پس از مصرف ماهی، به مدت چند هفته امگا3 را در خود ذخیره می کند. بنابراین اگر مصرف ماهی را به شکل مرتب در رژیم غذایی خود داشته باشید در زمانیکه باردار می شوید به اندازه کافی در بدن شما امگا3 وجود خواهد داشت.
از سوی دیگر، ممکن است شنیده باشید بعضی از ماهی ها هستند که دارای آلودگی هایی مثل جیوه هستند. در مصارف بالا، این ماده به رشد مغز نوزاد  و سیستم عصبی او صدمه وارد می کند. از آنجائیکه این ماده در بدن جمع می شود مدت زمانی، طول می کشد تا از بدن خارج شود بنابراین برای خانمی که قصد بارداری دارد از اینکه بدنش در معرض این ماده قرار بگیرد نگران کننده است. 
خوردن ماهی برای خانمی که قصد بارداری دارد مهم است . اما اینکه از چه نوع ماهی یا به چه اندازه استفاده شود نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کدام ماهی ها بیشترین جیوه را دارند.
در سال 2004 سازمان غذا و داروی آمریکا و سازمان حفاظت محیط زیست کار مشترکی در خصوص جیوه موجود در ماهی انجام دادند. آنها 4 نوع ماهی معرفی کردند و توصیه کردند بهتر است خانمهایی که قصد دارند باردار شوند از این 4 نوع ماهی به علت وجود جیوه در آنها، استفاده نکنند. این 4 نوع عبارتند از کوسه، شمشیرماهی (اره ماهی)، شاه ماهی خال مخالی و مارلین.
البته سایر کارشناسان و طرفداران این موضوع تمایل دارند تا این لیست را گسترده تر کرده و ماهی های دیگری به این لیست اضافه کنند. از انواع دیگر ماهی هایی که خوردن آنها به خانم باردار توصیه نشده است می توان به اردک ماهی، تن های تازه یا منجمد شده، آبفام، ماهی خاردار راه راه، ماهی خاردار شیلی

آیا مصرف الکل در دوران بارداری ممنوع است
رشد جنین در هفته اول بارداری حتی قبل از آنکه مادر متوجه بارداری خود باشد، به سرعت صورت می گیرد. تحقیقات نشان می دهد که حتی میانه روی در مصرف الکل، احتمال سقط جنین را افزایش می دهد. چنانچه برای بارداری اقدام می کنید، از مصرف الکل در طول دوره نیمه دوم قاعدگی  پس از آنکه تخمک گذاری صورت می گیرد، خودداری کنید. علت آن این است که ممکن است شما در آن زمان باردار باشید. اما چنانچه قاعدگی پس از نزدیکی مجدد صورت گرفت مصرف الکل در نیمه اول دوره قاعدگی تا زمانیکه مجدد منتظر تخمک گذاری هستید بلامانع است.
 
آیا مصرف سیگار در تعداد اسپرمها تاثیر دارد
مطالعات نشان می دهد که مصرف سیگار میزان اسپرم را کاهش می دهد. زمانیکه برای بارداری اقدام می کنید، تا حد امکان باید سالم باشید. بنابراین توصیه می شود قبل از اقدام برای بارداری مصرف سیگار متوقف شود. علاوه بر اینکه مصرف آن شانس باروری را کاهش می دهد،برای سلامت سایر اعضای خانواده مضر است.
 
کدام یک از پاک کننده خانگی در باروری تاثیر می گذارد
بسیاری از مواد شیمیایی موجود در پاک کننده های خانگی می تواند سمی بوده و در قدرت باروری تاثیر داشته باشد. پاک کننده هایی که مصرف آنها در طول دورانی که برای بارداری اقدام می کنند ممنوع اعلام شده است:

پاک کننده های که دارای بو و رایح هستند: عطرهای مصنوعی در محصولات تمیز کردن، مانند مواد شوینده لباس ها، اغلب ترکیبی از مواد شیمیایی به نام فتالات است. بو و رایحه در طبیعت به سرعت ناپدید می شود اما بو ورایحه روی لباسها برای مدتی باقی می ماند. همچنیین خشبو کننده های هوا نیز دارای بو و رایحه هستند که استفاده از آنها توصیه نمی شود.
 
پاک کننده هایی که حاوی مواد نفتی و خام هستند: این مواد بیشتر در پودرهای لباسشویی و نرم کننده های پارچه وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد که استشمام این مواد با کاهش میزان اسپرمها و سایز بیضه ها در ارتباط است. این مواد به آسانی قابل تجزیه نیستند و پس از شستشو وارد سیستم آب ماشین رختشویی می شود.
 
حلالها: حلال موجود در بسیاری از مواد پاک کننده شیشه ها، پاک کننده های اجاق گاز و تمیز کننده های فرش و سطوح یافت می شود و با مشکلات باروری در ارتباط است. بر اساس تحقیقاتی که در چین در زمینه باروری صورت گرفته است، تماس مستقیم خانمها با این مواد شیمیایی شانس باروری را کاهش می دهد.
 

آیا استرس می تواند در قدرت باروری اختلال ایجاد کند
به طور قطع استرس باعث ایجاد اختلال در قدرت باروری می شود. استرس وظایف هیپوتالاموس و همچنین هورمون فرمان دهنده به تخمدانها برای آزاد کردن تخمک را تحت تاثیر قرار می دهد. چنانچه استرس داشته باشید تخمک گذاری به شکل نامنظم انجام شده و در بعضی موارد اصلا صورت نمی گیرد. بنابراین حتی پس از مقاربت در روزهای تخمک گذاری شانس باروری کاهش پیدا می کند. استرسها می توانند به شکل دائم  یا موقتی باشند. بدن به استرسهای ثابت خو می گیرد بنابراین در دوران تخمک گذاری، تخمک گذاری به خوبی صورت می گیرد اما درباره استرس های ناگهانی مثل فوت فامیلی، تصادف یا طلاق ممکن است در تخمک گذاری اختلال ایجاد شود.
 این موضوع برای هر خانمی متفاوت خواهد بود. تخمک گذاری در بعضی از خانمها با خارج شدن از شهر تغییر می کند این در حالی است که این موضوع ممکن است هیچ تغییری در تخمک گذاری خانم دیگری ایجاد نکند. حتی استرسهای مثبت هم می تواند در روند تخمک گذاری تاثیر داشته باشد.
زمانیکه تحت استرس هستید و برای بارداری اقدام کرده اید، ترشحات رحم این پیغام را می دهند که مشکلی وجود دارد. بنابراین چنانچه برای باروری اقدام می کنید استرس را از خود دور کنید.
 
 
 آیا استفاده از وان آب داغ برای باروری مجاز است
مردانی که قصد دارند پدر شوند، باید از نشستن های طولانی مدت و مکرر در وان آب بسیار گرم خودداری کنند. دلیل آن این است که بیضه ها در برابر گرما بسیار حساس هستند. بیضه های مردان خارج از بدن آنها قرار دارند بنابراین برای تولید اسپرم سالم باید در محیط خنک تری قرار بگیرند.
2 الی 3 ماه زمان لازم است تا یک اسپرم سالم تولید شود بنابراین رشد اسپرمهای نابالغ که به شدت آسیب پذیر هستند زمانیکه در معرض آب داغ قرار می گیرند ممکن است تا مدتها تحت تاثیر قرار بگیرند
انجام کارهایی مثل رفتن به سونا، پوشیدن لباس زیر تنگ برای آقایانی که قصد باروری دارند توصیه نمی شود. همچنین آب داغ و سونا نیز در طول بارداری برای خانمها نیز توصیه نشده است. مطالعات نشان می دهد که گرمای بالا در 3 ماه اول بارداری خطر نقص تولد را افزایش می دهد. همچنین این تحقیقات نشان می دهد که خانمهای بارداری که در 3 ماه اول بارداری از وان آب داغ استفاده می کنند خطر سقط جنین را افزایش می دهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha