معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سه میلیون و 50 هزار نفر از برنامه کاهش میزان پرداخت تحول نظام سلامت طی شش ماه اجرای برنامه تحول نظام سلامت بهره مند شدند.

سلامت نیوز: معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سه میلیون و 50 هزار نفر از برنامه کاهش میزان پرداخت تحول نظام سلامت طی شش ماه اجرای برنامه تحول نظام سلامت بهره مند شدند.

به گزارش ایرنا از دبیرخانه تحول نظام سلامت، دکتر «محمد آقاجانی» گفت: طی شش ماه، میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های دولتی در خدمات مشمول برنامه، از 37 درصد به هشت درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: هموطنان بستری واجد بیمه پایه سلامت فقط شش درصد از مبلغ صورتحساب تنظیمی مشمول این برنامه را بر اساس تعرفه و قیمت مصوب پرداخت می کنند.

آقاجانی ادامه داد: از سوی دیگر روستاییان، عشایر و ساکنین شهرهای زیر 20 هزار نفر (دارای دفترچه بیمه روستایی) و سایر افرادی که از طریق نظام ارجاع به بیمارستانهای مشمول برنامه مراجعه می کنند، سه درصد از هزینه خدمات را پرداخت می کنند.

وی گفت: بیمارستان های مشمول از ابتدای اجرای برنامه به ارائه تمام خدمات تشخیصی و درمانی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی به همه بیماران بستری در همان بیمارستان یا در زنجیره تامین خدمات مکلف شده اند که ضوابط این امر به دانشگاه ها ابلاغ شده است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: بر اساس این برنامه، در صورتیکه بیمارستانی امکان ارائه همه خدمات مورد نیاز بیمار را نداشته باشد، مسوولیت و هزینه های نقل و انتقال بیماران (آمبولانس) به بیمارستان دیگر و هزینه خدمات ارائه شده به عهده بیمارستان ارجاع دهنده است.

آقاجانی افزود: همچنین به التفاوت تعرفه ها با تعهدات بیمه ای و خدمات ضروری و حیاتی خارج از بسته بیمه پایه مشمول این برنامه قرار می گیرند.

وی ادامه داد: پیش از اجرای برنامه، تقریبا همه بیماران برای خرید تجهیزات و لوازم مصرفی به خارج بیمارستان ارجاع می شدند، این میزان اکنون به 3.2 درصد و قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پرمصرف، همچون لنز داخل چشمی و استنت های قلبی به طور متوسط 42 درصد کاهش یافته است.

آقاجانی تاکید کرد، با توجه به تاثیر بسیار زیاد خدمات اورژانسی بر شاخص های سلامت، بیماران تحت نظر که زمان برای آنها حیاتی است، از حمایت بیشتری در این طرح برخوردار خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: اهداف اصلی برنامه تحول نظام سلامت، حفاظت مالی از شهروندان در برابر هزینه های سلامت، ساماندهی خدمات بیمارستانی و ارتقاء کیفیت آن و دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی است.

آقاجانی یادآور شد: طرح تحول نظام سلامت با هدف حفاظت مالی شهروندان در برابر هزینه های سلامت با محوریت اقشار آسیب پذیر از طریق ساماندهی تامین خدمات بیمارستانی و کاهش پرداخت سهم بیماران در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت از 15 اردیبهشت ماه در کشور اجرا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha