یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: 130302

نباید مصرف چربی‌ها و روغن‌ها را به‌طور کامل از برنامه غذایی حذف کرد.

سلامت نیوز:نباید مصرف چربی‌ها و روغن‌ها را به‌طور کامل از برنامه غذایی حذف کرد.

به گزارش سلامت نیوز،  فرید اردیخانی کارشناس ارشد تغذیه در روزنامه شهروند نوشت: نباید مصرف چربی‌ها و روغن‌ها را به‌طور کامل از برنامه غذایی حذف کرد.
استفاده از چربی‌ها و روغن‌ها  در برنامه غذایی افراد ضروری است. از نظر اصول تغذیه‌ای و با توجه به هرم‌های غذایی استاندارد اجازه حذف کامل چربی‌ها و روغن‌ها را از برنامه غذایی نداریم و باید مقادیری از آنها حتما در برنامه غذایی روزانه افراد وجود داشته باشد.
برنامه غذایی صحیح حاوی تمامی گروه‌های غذایی است. چربی‌ها و روغن‌ها در ترکیباتی مثل انواع مغزها، گوشت‌ها، ترکیباتی مثل تخم‌مرغ، لبنیات و... با درصدهای مختلف وجود دارند.
به طور کلی استفاده از روغن در طبخ غذا به صورت سرخ کردنی یا هر صورت دیگری مورد تأکید نیست و به جرأت می‌توان گفت روغن خوب نداریم.
روغن خوب از نظر ارزش تغذیه‌ای وجود ندارد. مصرف روغن‌ها در برنامه غذایی چه به صورت سرخ کردنی‌ یا به هر صورت دیگری باید محدود شود.
به هیچ عنوان نباید از روغن‌های پخت و پز
 به منظور سرخ‌کردن مواد غذایی استفاده کرد و برای سرخ کردن مواد غذایی حتما باید از روغن سرخ کردنی استفاده شود.
در گذشته ‌درصد زیادی از مردم از روغن‌های جامد خوراکی استفاده می‌کردند. هنوز هم شاهد استفاده برخی شهروندان از این روغن‌های جامد هستیم و این در حالیست که استفاده از روغن‌های جامد از نظر تغذیه‌ای ‌به هیچ عنوان به افراد توصیه نمی‌شود.
روغن‌های جامد موجود در بازار همان روغن‌های مایع گیاهی هستند که با فرآیند «هیدروژناسیون» به حالت جامد در آمده‌اند و مصرف این نوع از روغن‌ها به دلیل وجود اسیدهای چرب ترانس و اسیدهای چرب با زنجیره طولانی اشباع توصیه نمی‌شود.
اسیدهای چرب ترانس به صورت طبیعی در روغن‌ها وجود ندارند. این اسیدهای چرب در صنعت تبدیل روغن مایع به جامد تولید می‌شوند و سلامت انسان را به مخاطره می‌اندازند.
این نوع از اسیدهای چرب به‌طور مستقیم با بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در ارتباط هستند، به طوری‌که به ازای هر ٢‌درصد افزایش میزان این نوع از اسیدهای چرب در برنامه غذایی افراد احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی و عروقی به میزان ٢٥‌درصد افزایش می‌یابد.
اسیدهای چرب با زنجیره طولانی ارتباط مستقیمی با تشکیل پلاک در داخل عروق و انسداد عروق خونی دارند، ضمن این‌که مصرف آنها در ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فشارخون، سکته‌های قلبی و مغزی در ارتباط است.
اسیدهای چرب اشباع با زنجیره طولانی در روغن‌های دیگری مثل روغن حیوانی(محلی)، انواع پیه، دنبه و چربی‌های احشایی و در کله‌پاچه و دل و جگر به مقادیر زیاد وجود دارند، لذا مصرف این‌گونه مواد در برنامه غذایی افراد توصیه نمی‌شود و در صورت مصرف نیز باید از مقادیر بسیار کم آنها استفاده شود.
اسیدهای چرب ترانس در روغن‌های محلی به میزان بسیار کمی وجود دارد و شاید میزان آن در این نوع از روغن‌ها به کمتر از ٢‌درصد برسد. این در حالیست که این نوع از روغن‌ها به دلیل وجود اسیدهای چرب با زنجیره بلند منع مصرف دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha