سلامت نیوز:رئیس انجمن روانشناسان اجتماعی ایران پیشنهاد کرد کمیته‌ای تحت عنوان روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت برای پیشگیری از خشونت در مدارس ایجاد شود.
مجید صفاری‌نیا در گفت‌وگو با ایلنا درباره بروز خشونت در مدارس گفت: اگرچه گاهی شاهد خشونت در مدارس هستیم اما در ادبیات و مبانی نظری جدید آموزش و پرورش این رویکرد منسوخ است.
وی با بیان اینکه در رویکرد جدید تنبیه جایگاهی ندارد، افزود: تنبیه تنها فرد را از انجام کاری منع می‌کند، اما انجام کار صحیح را آموزش نمی‌دهد.
صفاری‌نیا با اظهار تاسف از کم توجهی به نگاه علمی، روانشناختی و تربیتی در آموزش و پرورش ادامه داد: به نظر می‌رسد؛ آموزش و پرورش راه خود را به صورت سنتی طی می‌کند، اگرچه تلاش می‌شود با تغییر مقطع،‌ دوره و نظام آموزشی تحولی در حوزه شناختی دانش‌آموزان ایجاد شود، اما این تغییر در حوزه رفتاری و عاطفی صورت نمی‌گیرد.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش دانش‌آموزانی تربیت می‌کند که به المپیادهای علمی می‌روند، اما متاسفانه نوع دوستی و حقوق شهروندی را به دانش آموزان آموزش نمی‌دهد.
این روانشناس با تاکید بر آموزش و پرورش به عنوان اصلی مهم در تربیت نسل بیان کرد: توصیه می‌کنم، ارگان یا کمیته‌ای تحت عنوان روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت ایجاد شود که این کمیته میزان تاب‌آوری معلمان را تحلیل و بررسی و همچنین نیازهای آنان را شناخته و متغیرهای شخصیتی‌شان را بررسی کند.
صفاری‌نیا ادامه داد: این کمیته باید ارتباط میان سطح رفاه معلمان و میزان کارایی و کارآمدی آنان را مقایسه کند، همچنین میزان تاب‌آوری دانش‌آموزان و ارتباطات موثر آنان را مورد سنجش قرار دهد.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: من نمی‌گویم در آموزش و پرورش ما پژوهش وجود ندارد، به طور قطع در آموزش و پرورش پژوهشکده است و به این موضوع‌ها پرداخته می‌شود.
وی با اشاره به تمایل جامعه به مساله تک‌فرزندی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی نقش آموزش و پرورش در آموزش مهارت‌هایی که از خود شیفتگی یا تک بعدی شدن چنین کودکانی ممانعت به عمل می‌آورد، بسیار پررنگ است.
رئیس انجمن روانشناسان اجتماعی ایران با اظهار تاسف از تعداد کم دانش‌آموختگان رشته روانشناسی در سطوح بالای آموزش و پرورش کشور گفت: امروزه روانشناسی علمی زنده است که براساس نیاز هر دوران، شاخه جدیدی در آن ایجاد می‌شود؛ همچون روانشناسی ورزش، روانشناسی شهری، روانشناسی سایبری لذا واجب است که نهادی همچون آموزش و پرورش که جنس کارش تربیتی است، از روانشناسان تربیتی و نظریه‌های تربیتی استفاده کند.
صفاری‌نیا با اشاره به بحران هویت در نوجوانی بیان کرد: این نکته بسیار حائز اهمیت است که مشخص شود معلمی که با نوجوانی در این شرایط سروکار دارد تا چه اندازه در کنار تخصص علمی خود با دانش روانشناسی آشناست و به چه میزان در خصوص رفتار با نوجوانان مطالعه کرده است.
وی افزود: به طور قطع آموزش و پرورش ما نسبت به گذشته بهتر شده است، با این حال سیستم آموزشی ما نیاز به بازنگری در محتوا، روش و رویکرد خود نسبت به دانش‌آموزان دارد، به ویژه با ترویج مساله تک‌فرزندی این نیاز بیشتر احساس می‌شود.
این روانشناس خاطرنشان کرد: چنانچه این بازنگری در سیستم آموزشی ایجاد نشود، در آینده شاهد اتفاقات ناخوشایندی در میان فارغ‌التحصیلان این نظام آموزشی خواهیم بود و افرادی را در جامعه خواهیم داشت که از نظر شناختی و علمی قوی و از نظر مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی پایین هستند و تنها در فضای مجازی زندگی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha