دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 130430

حتماً افرادی را دیده‌اید که به محض بالا رفتن چند پله احساس خستگی می‌کنند انگار که کوهی را جابه‌جا کرده باشند، این مشکل شایع که بخصوص در میان زنان دیده می‌شود با احساس خستگی توجیه می‌شود.

چگونه از شر خستگی در طول روز خلاص شویم؟

سلامت نیوز: حتماً افرادی را دیده‌اید که به محض بالا رفتن چند پله احساس خستگی می‌کنند انگار که کوهی را جابه‌جا کرده باشند، این مشکل شایع که بخصوص در میان زنان دیده می‌شود با احساس خستگی توجیه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، همیشه تشخیص دلیل خستگی آسان نیست برخی از علل خستگی که اغلب نادیده گرفته می‌شود به شما کمک می‌کند این احساس منفی را از خودتان دور کنید. خستگی حاصل از فقر آهن و کم خونی نخستین عامل شایع است. زمانی که سلول‌های قرمزخون به اندازه کافی نباشد حمل اکسیژن به نقاط مختلف بدن با مشکل مواجه می‌شود.
اگر احساس خستگی شما را کلافه کرده یک آزمایش خون برای شمارش گلبول‌های قرمز خون راهکار مناسبی است تا از این احساس خلاص شوید.
کمبود ویتامین‌ها یا مواد مغذی در رژیم غذایی به احساس خستگی مفرط منجر می‌شود. خوردن میوه‌ها، انواع سبزی، غلات کامل و پروتئین بدون چربی در افزایش سطح انرژی بدن مؤثر است.
کمبود پتاسیم را نادیده نگیرید خوردن غذاهای حاوی پتاسیم مانند موز، لبنیات، آجیل و سویا به رفع خستگی کمک می‌کنند. توجه داشته باشید دیورتیک‌ها (داروهای مدر) و استروئیدها (کورتون)پتاسیم بدن را خالی می‌کنند. بی‌خوابی و آپنه خواب سطح انرژی بدن را در طول روز تلف می‌کند بنابراین انتخاب سبک زندگی خاص به رفع خستگی کمک می‌کند.
کسانی که قبل از خواب از لپ تاپ و گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند ساعت درونی بدن شان تغییر می‌کند همین که نحوه استراحت شما در شب تغییر کند صبح روز بعد احساس خستگی سراغ تان خواهد آمد.
گاهی اوقات خستگی با مشکلات تیروئید ایجاد می‌شود، تیروئید هورمون T4و T3را برای کنترل سوخت وساز بدن تولید می‌کند.
چنانچه این هورمون‌ها به اندازه کافی تولید نشود احساس خستگی شروع می‌شود که موضوع نگران‌کننده‌ای در میان زنان میانسال و مسن است. آزمایش تیروئید پیشنهاد خوبی برای رهایی از احساس خستگی است.
خستگی یکی از علائم هشدار دهنده نارسایی قلبی است. قلب خون را به اندازه کافی به تمام بافت‌های بدن پمپ می‌کند. در صورت نارسایی عضلات قلب خون کافی به اندام‌های حیاتی بدن نمی‌رسد.
افراد مبتلا به این نوع از خستگی در انجام کارهای روزانه مانند بالا رفتن از پله‌ها، خرید و حتی هنگام راه رفتن مشکل دارند.
اگر احساس می کنید خستگی شما را کلافه کرده، بهتر است برای انجام آزمایش تیرویید از همین حالا اقدام کنید. درصورتی که جواب آزمایشتان منفی بود و همچنان خستگی از جسم و روحتان دور نشده، لازم است خوردنی های حاوی پتاسیم را در سبد غذایی تان بگنجانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha