آرتریت روماتوئید کودک و نوجوان شایع‌ترین علل روماتولوژی است که اگر درمان نشود موجب فلج شدن کودک می‌شود. تب‌های طولانی، آفت‌های مکرر دهانی و اسهال‌‌های دوره‌ای جزء نشانه‌های قابل توجه اختلالات روماتیسمی محسوب می‌شود.

سلامت نیوز: آرتریت روماتوئید کودک و نوجوان شایع‌ترین علل روماتولوژی است که اگر درمان نشود موجب فلج شدن کودک می‌شود. تب‌های طولانی، آفت‌های مکرر دهانی و اسهال‌‌های دوره‌ای جزء نشانه‌های قابل توجه اختلالات روماتیسمی محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، رضا شیاری، دبیر اجرایی دهمین همایش اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان در نشست خبری دهمین همایش اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان گفت:‌این همایش 25 تا 28 آذر در تالار قائم بیمارستان مفید با 20 امتیاز بازآموزی برای متخصصان و فوق تخصصی اطفال این رشته، جراحی، رادیولوژی، پرستاری و پیراپزشکی برگزار می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی متعدد توسط اعضاء هیأت علمی مطرح و برجسته دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار می‌شود با استقبال خوبی همراه بوده است.

وی ادامه داد: گوارش، چاقی، بیماری‌های اعصاب، تجویز منطقی دارو در کودکان و ضرورت آنتی‌بیوتیک و اورژانس‌ها جزو محورهای این همایش است.

 
شیاری گفت: در مورد اورژانس‌های محیطی موضوعاتی مانند برق‌گرفتگی، گرمازدگی و مسمومیت با مواد مختلف مانند مونوکسید کربن، شیشه و مواد مخدر مطرح است.

همچنین آلرژی، کهیر، اگزما، کاهش رده‌های سلولی، مشکلات تنفسی در نوزادان، اختلالات رفتاری در کودکان، مشکلات روماتیسمی، عفونت‌های دستگاه عصبی مرکزی، سرفه‌های کودکان، بیماری های قلبی، بالا بودن میزان قند خون و بحث جراحی ختنه جزو برنامه‌های این همایش است.

این فوق‌تخصص روماتولوژی کودکان گفت:‌متأسفانه از نظر همه‌گیر شناسی آماری از میزان ابتلا به اختلالات رفتاری وجود ندارد اما در آینده آمار دقیقی از این اختلالات اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به عفونت‌های شایع کودکان، اظهار داشت: عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی جزو عفونت‌های شایع در کودکان است. همچنین عفونت‌های گوارشی، ادراری و عصبی مرکزی نیز جزو عفونت‌های شایع در کودکان محسوب می‌شود که در این کنگره به بررسی عفونت‌های سیستم دستگاه عصبی مرکزی و تنفسی خواهیم پرداخت.

شیاری با اشاره به نقش واکسیناسیون در عدم ابتلا به بیماری‌های عفونی گفت:‌ برای ارتقای سیستم ایمنی بدن دو روش طبیعی و مصنوعی وجود دارد. در روش طبیعی مانند آبله‌مرغان بدن علیه ویروس‌ها پادتن می‌سازد و در روش مصنوعی نیز با واکسیناسیون سیستم ایمنی بدن ارتقاء پیدا می‌کند.

وی افزود: اثربخشی واکسن با توجه به نوع آن و بیماری متفاوت است. مثلا در مورد آنفلوانزا نیاز به ایمن‌سازی مکرر وجود دارد.

دبیر اجرایی دهمین همایش اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان ادامه داد: آرتریت روماتوئید کودک و نوجوان شایع‌ترین علل روماتولوژی است که اگر در کودکان درمان نشود فلج را همراه خواهد داشت.

 به گفته وی این بیماری مفاصل را ملتهب می‌کند و با تخریب مفصل همراه است. همچنین شیوع این اختلال معادل دیابت در کودکان است و علائم مشخصی ندارد اما یکسری علائم شایع عود کننده ماننده تب دارد.

وی افزود: تکرار تب یا باقیماندن برای مدت طولانی می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری‌های روماتیسمی باشد. همچنین این اختلال در دست‌ها و پاها دیده می‌شود هر چند که این دردها گاهی ناشی از التهاب مفصل است.

وی ادامه داد:‌آفت‌های مکرر دهانی و اسهال‌های دوره‌ای یکی از نشانه‌های قابل توجه اختلالات روماتیسمی محسوب می‌شود.

شیاری گفت: در بیماری بهجت نیز نشانه اصلی آفت‌های مکرر دهانی است که در کنار آن اسهال و التهاب نیز دیده می‌شود.

وی افزود: طب روماتیسمی اطفال عنوان جدیدی در دنیا است که مرکز درمانی کودکان مفید در خاورمیانه به عنوان یک مرکز معتبر شناخته شده است و مراجعانی از باکو، عراق،‌سوریه، تاجیکستان، افغانستان و دبی به این مرکز ارجاع داده می‌شوند.

شیاری اظهار داشت:‌ شعار تب روماتولوژی تشخیص سریع، درمان تهاجمی است.

وی با بیان اینکه برخی بیماری‌های روماتیسمی به طور قطع درمان می‌شوند، تصریح کرد: برخی بیماری‌های روماتیسمی را می‌توان به طور ۱۰۰درصد درمان کرد و برخی دیگر مانند لوپوس و آرتریدروماتوئید می‌تواند فرد را تا پایان عمر درگیر کند.

وی ادامه داد: تب‌های دوره‌ای که در آنها کودک هر ماه یا دوماهی چند روز تب می‌کند و شایع‌ترین آن FMS است در نژاد آذری،‌عرب و ارامنه بیشتر دیده می‌شود.

این بیماری در نواحی که آذری‌ها زندگی می‌کنند، جنوب ایران و سبزوار شایع‌تر از سایر نقاط کشور است. همچنین مطالعات اخیر نشان می‌دهد که به دلیل تداخل ژنی در سیاهکل، دیلمان، لنگرود، گرگان، سبزوار و اراک این بیماری به طور قابل توجهی دیده می شود که با دارو قابل کنترل است و در صورتی که به موقع درمان نشود موجب عارضه کلیوی و تخریب کلیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha